Lifestyle NWS Business Lady: Patricia Bruens

Voor de rubriek Lifestyle NWS Business Lady interviewen wij een aantal inspirerende jonge, talentvolle en sophisticated Nederlandse business ladies over hun succesvolle eigen bedrijf. Van start tot toekomstvisie, we vragen hen het hemd van het lijf. Twee weken terug was het de beurt aan Hella Huizinga. Deze week spraken wij met Patricia Bruens!

No guts, no glory!

‘Als ondernemer en als mens wil ik blijven groeien. Stilstand is achteruitgang.’ De sky is the limit voor Patricia Bruens (31). In januari 2014 richtte ze PR bureau Triangle PR op en sindsdien vertegenwoordigt ze merken als Samsung, Booking.com, Loes Vrij en Kiro by Kim. Booming business dus. En dat succes smaakt naar meer. Deze ambitieuze ondernemer weet dan ook al precies wat haar volgende zakelijke stap wordt: The US veroveren met haar pr skills. ‘Binnen vijf jaar open ik een bureau in New York. No guts, no glory!’

‘Succesvol!’

‘Toen me vroeger als kind gevraagd werd wat ik later wilde worden, was mijn standaard antwoord: succesvol!’ Die eerste echte successen boekte ze in de online advertentiewereld. ‘Maar toen begon de crisis en stonden de marketingbudgetten zwaar onder druk. Steeds meer bedrijven gingen hard op zoek naar andere, liefst goedkopere manieren om reclame te maken. Op online adverteren werd flink bezuinigd, in PR daarentegen werd juist steeds meer geïnvesteerd. Men begon toen al in te zien dat goede PR vaak belangrijker is voor de merkwaarde dan reclame. Reden voor mij om de advertentiewereld achter me te laten en aan de slag te gaan in Public Relations.’

Brand (R)evolution

Ze wist meteen een mooie freelance klus te scoren en mocht in 2007 de PR verzorgen voor Redken/L’Oreal tijdens de Amsterdam Fashion Week en de New York Fashion Week. Na een aantal jaren te hebben gefreelancet voor diverse merken besloot ze in 2009 om samen met een vriendin een eigen PR bureau op te richten. ‘Met Brand (R)evolution verzorgden we zowel de sales als de PR voor diverse merken in de Fashion, Beauty en Lifestyle branche. We hebben in die tijd ook een mooi netwerk opgebouwd in de VS. We deden daar de PR voor een aantal Nederlandse merken en in Nederland vertegenwoordigden we een aantal Amerikaanse merken. Een gouden greep! Amerikanen vinden Europese producten super interessant en wij vinden alles wat uit Amerika komt weer reuze spannend.’

Stilstand is achteruitgang

Het bureau was een succes maar intern begon het te rommelen bij Brand (R)evolution. ‘Op zakelijk vlak bleken mijn partner en ik te verschillend. We hadden een gezond bedrijf met genoeg klanten, maar ik wilde meer. Ik wilde groeien. Stilstand is in mijn ogen achteruitgang. Al gaan de zaken goed, ik ben te ambitieus om op mijn lauweren te rusten. Mijn partner daarentegen durfde geen risico’s te nemen en dat leidde tot spanningen. Ik heb toen besloten om mijn eigen weg te gaan.’

Bloggers

Het ondernemersbloed kruipt waar het niet gaan kan, in 2011 had Patricia alweer een nieuw bedrijf opgericht: Fashion Week Digital, een online platform waar modeshows uitgezonden werden die nergens anders te zien waren. ‘Bekende designers en labels kregen een podium om hun nieuwste collectie online te tonen aan pers, inkopers en consumenten. Wij filmden al die shows in een studio en zonden de opnames vervolgens exclusief op Fashion Week Digital uit. Front row bij een modeshow was dankzij FWD niet alleen meer weggelegd voor de fashion incrowd.’ Fashion Week Digital was een succes en Patricia reisde de hele wereld over. Maar na jaren in de mode wilde ze het ook een keer in een andere branche proberen. ‘Als ondernemer en als mens wil ik blijven groeien.’ Ze werd PR Manager bij Dyson, de bedenker van de stofzuiger zonder zak. Met haar revolutionaire PR-strategie zorgde ze daar voor een aardverschuiving. Want Patricia was een van de eersten in Nederland die de kracht van bloggers onderkende. In samenwerking met hen wist ze voor Dyson miljoenen mensen te bereiken. ‘Ik weet nog goed dat ik in 2007 voor Redken/L’Oreal de Amsterdam Fashion Week en de New York Fashion Week deed. In Nederland deden de journalisten heel neerbuigend over de bloggers. In New York zaten ze toen al front row. Door het inschakelen van bloggers is de PR voor Dyson sky-high gegaan.’

Gevoel van trots

Na twee jaar in loondienst bij Dyson begon het zelfstandig ondernemerschap toch weer te lonken. ‘Ik heb daar een toptijd gehad maar ik miste die vrijheid van handelen, de afwisseling in het werk en dat gevoel van trots om zelf verantwoordelijk te zijn voor mijn eigen successen. Een eigen onderneming is zeker niet alleen maar zaligmakend, je moet een dikke huid en een lange adem hebben. Je leeft constant in onzekerheid, want wat nu als die klant wegvalt of niet betaalt? Maar die constante spanning die bij het ondernemerschap hoort, daar ben ik aan verslaafd.’

Triangle PR

Vorig jaar richtte ze PR bureau Triangle PR op en sindsdien vertegenwoordigt ze merken als Samsung, Booking.com, Loes Vrij en Kiro by Kim. ‘Toen ik met Triangle PR begon, had ik al zo’n acht jaar ervaring in de PR wereld. Door het enorme netwerk wat ik in al die jaren had opgebouwd, heb ik echt een droomstart gemaakt. Binnen no time zat mijn portefeuille vol met mooie merken en inmiddels heb ik twee fulltimers, een parttimer en een stagiaire in dienst.’ Haar echtgenoot is mede-eigenaar van het bureau. ‘Na Brand (R)evolution heb ik altijd geroepen dat ik nooit meer samen met iemand een bedrijf wilde runnen. Maar partners zijn in zaken en liefde bleek gelukkig alleen maar voordelen te hebben. We hebben drie kids samen en als eigen baas zijn we ook baas over onze eigen tijd. ’S Ochtends brengen we de kinderen naar school en ’s avonds zitten we met z’n allen aan de eettafel.’

‘Je kunt niemand geloven op zijn mooie blauwe ogen’

Haar man is bij Triangle PR verantwoordelijk voor alle administratieve werkzaamheden. ‘Klussen waar ik helemaal niets mee heb. Door deze constructie kan ik me volledig op de PR werkzaamheden focussen. Ideaal! Als je een eigen onderneming hebt, moet je er voor waken dat je je passie niet verliest doordat je constant bezig bent met allerlei randwerkzaamheden.’ Met haar man aan het roer is alles ook een stuk strakker geregeld in vergelijking met haar voorgaande ondernemingen. ‘Ik ben in het verleden nog weleens naïef geweest wat betreft het maken van zakelijke afspraken en het opstellen van contracten. Dat heeft zelfs geleid tot een rechtszaak. Helaas kun je niemand geloven op zijn mooie blauwe ogen. Inmiddels wordt voor elke samenwerking een dichtgetimmerd contract opgesteld. Klinkt ongezellig misschien maar business is business.’

Concurrentie

Het stikt tegenwoordig van de PR bureaus, hoe onderscheidt Triangle PR zich? ‘Consumenten delen hun ervaringen, vragen en klachten steeds vaker online met elkaar en dat gaat de hele wereld over. Online PR wordt daarom steeds belangrijker. Ik was een van de eersten die het belang inzag van social media en bloggers en dat heeft goed uitgepakt voor de klanten die ik vertegenwoordig. Tevreden klanten blijven. Toch merk ik ook dat er behoorlijk wat concurrentie bij is gekomen in PR land. En dat leidt soms tot hilarische situaties. Zo heb ik een keer een ietwat dreigend telefoontje gehad van een ander bureau dat me verbood contact te hebben met een van hun klanten, nogal kinderachtig. Die klant had mij benaderd, niet andersom.’ Lachend: ‘Ik heb dat bureau wel eventjes uitgelegd dat we geen zestien meer zijn met z’n allen.’

New York, New York

Ondanks pittige concurrentie is Triangle PR booming. Na nog geen twee jaar in business liggen er alweer nieuwe ondernemingsplannen op de plank; Een PR bureau in New York. ‘Een van de klanten die wij vertegenwoordigen is Loes Vrij. Zij ontwerpt hebberig makende tassen. Het eerste model van haar hand, de Glorious Gun, dook al snel op in de Nederlandse magazines en aan de arm van diverse BN’ers. Met haar gaan we Amerika veroveren! Sinds Brand (R)evolution heb ik in de VS een flink netwerk opgebouwd en die contacten heb ik ook altijd goed onderhouden. Want Amerikanen zijn nog steeds dol op Europese producten. Nadat we van Loes Vrij een succes hebben gemaakt, we in dat proces weer wat oude contacten hebben aangehaald en nieuwe hebben gelegd, komt dat bureau weer een stap dichterbij. Mark my words: binnen vijf jaar zit Triangle PR ook in New York. No guts, no glory!’

Patricia-Bruens

Tekst: Sophie Verschoor
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!