Lifestyle NWS Business Lady: Desirée Kuperus-Mafait

Voor de rubriek Lifestyle NWS Business Lady interviewen wij een aantal inspirerende jonge, talentvolle en sophisticated Nederlandse business ladies over hun succesvolle eigen bedrijf. Van start tot toekomstvisie, we vragen hen het hemd van het lijf. Twee weken geleden was het de beurt aan Jennifer Hoeve. Deze week spraken wij met Desirée Kuperus-Mafait !

‘Delegeren? Ik moet er niet aan denken!’

Van reizen je werk maken… Waar kunnen we tekenen?! Desirée Kuperus-Mafait wist haar passie voor reizen om te zetten in een lucratieve business. Deze avontuurlijke dame runt The Travel Club Laren, het reisbureau met een twist. Geen winkel met vaste openingstijden maar een bureau dat naar de klanten toe komt, op een tijdstip dat het hen uitkomt, overdag, ’s avonds of in het weekend. Zelfs voor de eventuele vaccinaties hoef je de deur niet meer uit. En de reizen die ze aanbiedt, – van een weekendje Maastricht tot een Safari in Afrika – heeft ze natuurlijk eerst zelf even uitgetest. ‘In hoeveel landen ik al ben geweest? Eerlijk gezegd ben ik de tel een beetje kwijt…’ Lachend: ‘Een reisverslaving? Moi?’

Ultiem gevoel van vrijheid

Haar eerste reiservaringen beleefde Desirée als kind op de camping in Frankrijk en Spanje. ‘Niet echt exotisch natuurlijk, toch begon het toen al te kriebelen. Je stapt in de auto en een paar uur later hoor je vreemde talen, zien de mensen er toch net iets anders uit en blijken er ook wel wat cultuurverschillen te zijn. Fascinerend vond ik dat! Vanaf mijn achttiende lonkten de verre oorden en kon het echte reizen, dat ultieme gevoel van vrijheid, beginnen. Tijdens zo’n reis leer je jezelf echt kennen. Je leert je grenzen te verleggen, flexibel te zijn en open te staan voor andere gebruiken en gewoonten. Je leert ook kritisch te kijken naar je eigen leven. Je stelt jezelf vragen over wat je wilt en hoe je dat kunt bereiken. Zo ben ik ook tot mijn studiekeuze gekomen: Toerisme aan de MTRO Utrecht. Want wat nu als ik van mijn passie mijn werk kon maken?’

Studiereizen

‘Die studie, de bijbehorende stages (ik gaf skilessen in Oostenrijk en was animator en reisleider in vakantieoorden in Frankrijk en Spanje) en mijn talenkennis (Duits, Engels, Spaans en Frans) leverden me mijn eerste echte baantje in de reisbranche op: Travel Agent bij Vertrekpunt BV. Na drie jaar ben ik aan de slag gegaan als Account Manager bij touroperator Thomas Cook Nederland en de laatste werkervaring onder een baas deed ik op bij Carlson Wagonlit Travel als Commercieel Manager & Personal Travel Counselor. Ik heb in die jaren een hoop studiereizen gemaakt zodat ik de klanten uit eerste hand kon vertellen wat ons reisaanbod precies inhield. De kunst was om tijdens die reizen de Hidden Gems te vinden, de nog onbekende plekken. Zo maakte je er niet alleen voor jezelf een bijzondere ervaring van, je kon de klanten ook echt die unieke vakantie bezorgen. Dankzij die studiereizen heb ik al zo ontzettend veel van de wereld gezien! Daar pluk ik nog steeds de vruchten van.’

Put your money where your mouth is

In 2011 besloot Désiree voor zichzelf te beginnen. ‘Bij Carlson Wagonlit Travel werd de focus in dat jaar verlegd van vakantiereizen naar zakenreizen. Dat zag ik totaal niet zitten, mijn hart ligt bij de Leisure. Daar kwam bij dat ik steeds vaker dacht: onze branche is toe aan vernieuwing, het moet anders! Tsja, dan kun je twee dingen doen: of je onderdrukt dat gevoel or you put your money where your mouth is. Als jij denkt dat je het beter kunt, dan moet je dat ook maar laten zien met die grote mond van je. Ik ben voor die laatste optie gegaan. Doodeng! Ik had een goed salaris, een auto van de zaak en allerlei andere fijne secundaire arbeidsvoorwaarden. Ik kom ook niet uit een ondernemersgezin. Bij ons in de familie werd altijd een hoop waarde gehecht aan de veiligheid van een vaste baan. Ik durfde mijn ouders pas over mijn plannen te vertellen toen ik mijn baan al had opgezegd en ze me niet meer op andere ideeën konden brengen. “Meid, wat doe je nu?!” Het was wel even schrikken voor ze maar inmiddels zijn het mijn beste ambassadeurs.’

Een geluk bij een ongeluk

In die onzekere opstartfase solliciteerde ze in haar woonplaats Laren ook nog bij een aantal schoenen- en kledingwinkels. ‘Al was het maar voor twee dagen in de week, dan had ik tenminste nog iets van inkomsten. Maar ik werd nergens aangenomen. Iedereen had meteen door dat mijn hart niet bij hun zaak maar bij mijn eigen zaak lag. Het bleek een geluk bij een ongeluk. Binnen no time stroomden de eerste aanvragen binnen en maakte ik werkweken van zeventig uur.’

Business Network International

Dat onmiddellijke succes had ze voornamelijk te danken aan haar enorme netwerk. ‘Naast mijn connecties in de reisbranche was ik al een paar jaar aangesloten bij Business Network International (BNI). Een professionele netwerkorganisatie die is gestoeld op het principe ‘geven loont’. Een keer in de week komen we ‘s ochtends samen (van 6.45 uur tot 8.30 uur) voor een netwerkontbijt. Tijdens zo’n ontbijt krijgt elk lid de mogelijkheid om ideeën, contacten en netwerken te delen. Als je lid bent van BNI is het net alsof je een team van verkopers voor je hebt werken die elke dag opletten of ze je kunnen helpen je product in de markt te zetten. Dankzij die mond-tot-mond reclame van mijn medeleden breidde mijn klantenbestand snel uit.’

Tweeverdieners en pensionado’s

Dat klantenbestand bestaat voornamelijk uit tweeverdieners en pensionado’s. ‘Tweeverdieners hebben weinig tijd maar een leuk budget. Pensionado’s hebben zowel tijd als geld maar vinden het internet nog wat spannend. Die laatste groep komt vaak goed voorbereid bij me langs en heeft de gehele reis al uitgestippeld. Ze hebben alleen die extra bevestiging nodig. “Is dat land echt wel veilig? Moeten we onze tickets niet via een andere site bestellen?” Tweeverdieners daarentegen geven mij juist wat meer de vrije hand. Die hebben geen tijd om dagen op het internet te surfen of vakantiegidsen uit te pluizen. In een persoonlijk gesprek neem ik met hen door wat voor vakantie ze precies voor ogen hebben. Exotisch of liever dicht bij huis? Actief of juist lekker lui? Het op maat gemaakte reisvoorstel dat daaruit voortkomt, is even duur als boeken via internet of een ‘gewoon’ reisbureau (soms zelfs goedkoper). The Travel Club Laren is een ‘gewoon’ reisbureau, maar dan met ruimere openingstijden, service aan huis plus een flinke berg expertise. En daarmee doel ik niet alleen op mijn eigen kennis, The Travel Club is een franchise waar zo’n 225 reisadviseurs bij aangesloten zitten. We tippen elkaar over nieuwe bestemmingen, mooie aanbiedingen of landen die minder veilig zijn geworden. En omdat we als franchise vaak groots inkopen, kunnen we kortingen bedingen op tickets en accommodaties.’

Beste Zelfstandige Reisadviseur

Alleen al binnen haar eigen franchise werken honderden reisadviseurs. Toch weet Desirée zich te onderscheiden. In 2012, een jaar na de start van haar eigen business, werd ze zelfs tweede in de landelijke verkiezing Beste Zelfstandige Reisadviseur. De jury roemde vooral haar creativiteit in de reisvoorstellen die ze voor haar klanten maakt. ‘Ik probeer nog altijd die Hidden Gems te vinden. En dat scoort. Macedonië bijvoorbeeld, dat is echt een prachtig land! Maar de gemiddelde vakantieganger zou uit zichzelf niet zo snel die kant op gaan. Als ik mijn klanten wel die kant op weet te krijgen en ze komen vervolgens laaiend enthousiast terug, daar doe ik het allemaal voor!’

Helikoptervluchten en privéjets

‘De origineelste reis die ik ooit heb samengesteld? Voor een bedrijf in de sales mocht ik een VIP reis organiseren voor werknemers die dat jaar hun targets hadden gehaald. Aan mij de taak om ze een paar dagen lang flink in de watten te leggen. Nou, dat VIP gevoel begon al op het vliegveld. Daar had ik een exclusieve incheckbalie voor ze geregeld met daarboven het logo van hun bedrijf. Bij aankomst in hun hotel op Malta vonden ze een persoonlijk cadeautje op hun kussen en in de restaurants waar ze aten, lagen gepersonaliseerde servetten naast het bord. Ook de helikoptervlucht over Malta en de privéjet van Malta naar Sicilië, waren een daverend succes.’ En wat is privé haar mooiste reis geweest? ‘Mijn top 3 (voor nu): Oeganda, de Seychellen en Java. Geef deze WNF-Ranger maar een verrekijker, natuur en wilde dieren!’

Uniekehuwelijksreis.nl

Niet alleen is ze creatief in het samenstellen van mooie reizen, een paar jaar terug lanceerde ze ook een website: uniekehuwelijksreis.nl. ‘Het idee voor die site is ontstaan toen ik met een bruidspaar om de tafel zat om die once in a lifetime droomreis te bespreken. Tijdens dat gesprek waren ze er met hun hoofd niet helemaal bij. “God, we moeten ook nog bedenken wat voor cadeaus we van onze gasten willen”, aldus de bruid. Ik bedacht me toen: Newlyweds zitten helemaal niet te wachten op peper – en zoutstelletjes of een nieuw servies. Het is toch veel leuker om (een deel van) je huwelijksreis cadeau te krijgen? uniekehuwelijksreis.nl kun je vergelijken met een cadeaulijst van de Bijenkorf. Het bruidspaar kiest een bestemming uit waarna de gasten via de site een donatie voor die reis kunnen doen.’

Delegeren? Ik moet er niet aan denken!

Ondanks alle successen runt ze The Travel Club Laren nog steeds in haar eentje. ‘Mijn bureau bezwijkt misschien onder de stapels reisbescheiden, de dagen zijn te kort en ik zit steevast tot zeven uur ’s avonds op kantoor te bikkelen. Maar delegeren? Ik moet er niet aan denken! Daar vind ik mijn werk veel te leuk voor! Dat persoonlijke contact, één aanspreekpunt waarmee je dag en nacht kunt bellen (dat mag echt!), is ook juist de kracht van mijn bedrijf. Daarin onderscheid ik me van de grote reisbureaus en de online aanbieders. Ik ben pasgeleden bevallen van mijn dochtertje Noé. Je wilt niet weten hoeveel kaartjes ik heb gekregen van mijn klanten. Ontroerend. Sommige klanten hebben zelfs gewacht met het boeken van hun vakantie tot ik weer terug was van zwangerschapsverlof. Die loyaliteit is uniek, dat moet je koesteren.’

Desiree

 

Tekst: Sophie Verschoor
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!