Ginny Ramkisoen

Lifestyle NWS Business Lady: Ginny Ramkisoen

Voor de rubriek Lifestyle NWS Business Lady interviewen wij een aantal inspirerende dames over hun weg naar succes. In de vorige editie was het de beurt aan Sacha Engels. Deze maand spraken wij met multi-talent Ginny Ramkisoen!

“Weet je wat het is met ondernemen? Je moet ook gewoon een flinke portie geluk hebben.” Wat in 2013 begon als een service voor vrienden groeide uit tot een carrièreplatform vol stages, vacatures en content voor starters, young professionals en doorgewinterde creatieven: Vacature Via Ginny. Een plek waar (creatieve) bedrijven zoeken naar (creatieve) mensen en vice versa. Een succesverhaal met een saillant detail: ze heeft net ontslag genomen bij haar eigen bedrijf. Meet Ginny Ramkisoen (33), die gewoon doet wat goed voelt en verder wel ziet waar het schip strandt. 

“Ondernemersbloed? Ik? Alles behalve. Ik heb nooit de intentie gehad een eigen bedrijf te beginnen. Een vast salaris, vakantiedagen, weinig onzekerheid, in loondienst werken heb ik altijd heerlijk gevonden. Het begon allemaal met een onschuldige Facebook-pagina voor vrienden en vervolgens is het gewoon volledig uit de hand gelopen.” 

Jobhoppen

School vond Ginny “maar een ingewikkeld verhaal. Het is toch raar dat je op je veertiende al een vakkenpakket en een richting moet kiezen terwijl je op die leeftijd verre van klaar bent om te weten wat je met je toekomst wil? Sterker nog, ik weet pas sinds een paar jaar wat ik echt leuk vind en dat heeft niks te maken met het vakkenpakket wat ik toen heb moeten kiezen.” 

Ze wilde iets creatiefs doen, daar was ze na de middelbare school wel uit. Het werd Mode, Handel & Styling in Zwolle. “Een studie van niks eigenlijk, maar het aanbod aan creatieve opleidingen was nog schaars in die tijd.” En dus besloot ze op haar negentiende maar gewoon te gaan werken. Dresser, Assistant PR Manager, Production Manager, Assistant Artist Manager, Freelance Copywriter, Booker, Assistant Creative Director, Television Host, zomaar een greep uit de vele banen in de creatieve sector die volgden. “Door verschillende dingen te proberen, heb ik in de praktijk ondervonden wat ik wel en niet leuk vond en waar mijn talenten lagen. Dat heeft voor mij ontzettend goed uitgepakt.”  

Borrels en events

Wie zich in deze branche begeeft, weet: werken in de creatieve sector gaat vaak gepaard met de nodige borrels en events. “Op die borrels kwam ik met veel mensen in contact en werd mijn netwerk steeds groter. Dat ging allemaal heel organisch. Netwerken moet ook geen werkwoord zijn. Ik zie regelmatig de netwerktip ‘maak een lijst met mensen die je wilt spreken en regel die visitekaartjes’ voorbijkomen. Maar dat komt super geforceerd over, daar prikken mensen zo doorheen. Een netwerk opbouwen is eigenlijk hartstikke simpel: toon gewoon oprechte interesse in mensen.”  

Vriendendienst

Met dat enorme netwerk bleek Ginny – onbedoeld – goud in handen te hebben. “Dan stond ik weer eens op zo’n borrel en zei iemand een beetje grappend: hey, jij kent inmiddels toch ongeveer iedereen in de creatieve sector? We hebben toevallig een vacature openstaan, ken jij niet iemand die daar geschikt voor zou kunnen zijn?” Zo had ik binnen no time een aantal succesvolle matches tussen werkgevers en werkzoekenden bewerkstelligd, puur als vriendendienst.”  

Tijd om te professionaliseren

Omdat steeds meer vrienden mij vroegen of ik ze niet aan een baan kon helpen, startte ik vijf jaar geleden met mijn Facebook-pagina. Via die weg kon ik de vacatures waarvan ik hoorde, delen met de vrienden die een baan zochten. Ik flanste een simpel logootje in elkaar en noemde de pagina Vacature Via Ginny. Het was nooit mijn intentie om er een bedrijf van te maken; het balletje is gewoon heel snel gaan rollen. Eerst was het een project dat ik in mijn vrije tijd deed, maar een maand na de start had ik al duizend likes. Holy shit. Toen werden het er vijfduizend en na anderhalf jaar waren het er al tienduizend. Ik had in die tijd meer likes dan Randstad en Tempo-Team bij elkaar. Steeds meer bedrijven wisten me te vinden en ze wezen me er op dat ik best een fee kon vragen voor het plaatsen van die vacatures: “we vinden het leuk dat we al personeel via jou hebben gevonden voor niets, maar je kunt hier natuurlijk ook gewoon je geld mee verdienen…” En dus werd het anderhalf jaar na de lancering van de pagina tijd om te professionaliseren.” 

Mensen waarvan je kunt leren

Ze ging er fulltime mee aan de slag en lanceerde ook meteen de gelijknamige website om niet enkel afhankelijk te zijn van Facebook. Daarnaast trok ze twee compagnons met zakelijk talent aan. “Hoe kon ik die zakelijke mail eigenlijk het beste beantwoorden? En moest ik die deal nou wel of niet sluiten? Creatief inzicht, dat had ik wel. Maar van zaken doen had ik nog geen kaas gegeten. Dus als je het dan toch professioneel gaat aanpakken, is het verstandig om mensen erbij te vragen die daar wél het fijne van weten. Je hoeft zelf niet overal goed in te zijn. Als je niet genoeg ervaring hebt, prima, maar vraag er dan mensen bij waarvan je kunt leren.”  

Een flinke portie geluk

Inmiddels zet een team van zes man vanuit een kantoor in Amsterdam-West meerdere vacatures per dag op Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn en de website en worden de kanalen tevens verrijkt met video’s, foto’s en geschreven content over de arbeidsmarkt. Waarom doet Vacature via Ginny het zo goed eigenlijk? “Toen ik met de Facebook-page begon, zaten we midden in de crisis en waren er ontzettend veel creatieven op zoek naar werk. Creatieven die een baan zochten moesten of op de pagina’s van de bedrijven die ze interessant vonden kijken, hopende dat ze daar misschien een vacature zouden treffen of ze moesten naar grote vacaturesites als Monsterboard, waar zoeken naar een creatieve job als een speld in een hooiberg was. Ik was met mijn platform op het juiste moment op de juiste plek. Weet je wat het is met ondernemen? Je moet ook gewoon een flinke portie geluk hebben.”

Raad van een goede vriend

Met banen variërend van een Social Media Manager bij een bekend platenlabel tot een Graphic Designer bij een internationaal reclamebureau weet iedereen in de creatieve industrie inmiddels wel dat je voor de toffe banen bij Ginny moet zijn. Daar is een streng beleid aan vooraf gegaan, zeker in het begin. “Vacatures moesten echt bij ons passen, wilden we ze op de site plaatsen. Daardoor was voor alle partijen meteen duidelijk voor wie Vacature Via Ginny precies is en konden we ons echt onderscheiden. We hebben ook veel tijd gestoken in het uiterlijk van de pagina. Zo hebben we onze klanten duidelijk gemaakt dat een goede afbeelding bij de vacature super belangrijk is. Want dat is de eerste indruk die werkzoekenden van je krijgen. Je ziet nu bijvoorbeeld veel teamfoto’s bij de vacatures staan. Top! Zo kan een kandidaat meteen zien in wat voor team hij kan komen te werken. Mede dankzij het beeldgebruik is Vacture via Ginny nu alles behalve een droge, saaie vacaturesite.”  

“Ik denk ook dat het zo goed loopt door de manier waarop wij niet zozeer de bedrijven maar juist de kandidaten aanspreken. Gewoon op een persoonlijke manier. De pagina is immers ook vanuit mij als persoon ontstaan. Dat persoonlijke hebben we nooit meer losgelaten. Het is eigenlijk alsof je raad krijgt van een goede vriend. We zijn gewoon vooral heel erg onszelf.”

Een ingewikkeld hoofdstuk

Meer dan 34.000 likes al. Op wat kleine inschattingsfoutjes na is het Vacature via Ginny eigenlijk altijd voor de wind gegaan. “Ik heb weleens iemand aangenomen die in de praktijk wat minder goed uit de verf kwam dan gedacht. Die dingen gebeuren. Voor iedere ondernemer is personeel een ingewikkeld hoofdstuk. Maar soms pakt het gelukkig ook fantastisch uit. Met Nadine bijvoorbeeld, die 2,5 jaar geleden als stagiair bij ons begon. Het is slim om te investeren in een stagiair. Een stagiair kun je vanaf het begin betrekken bij je bedrijf en binnen de onderneming kan hij of zij flink meegroeien. Als een stagiair vervolgens goed werk levert, wil je zo iemand het liefst bij je houden. Want je hebt er tijd en energie in gestoken en diegene weet inmiddels van het reilen en zeilen binnen het bedrijf. Dat is voor beide partijen ontzettend gunstig.”  

Uit je comfortzone 

Inmiddels is Nadine een van de zes mensen op de loonlijst van het succesvolle carrièreplatform. Maar binnenkort valt dat aantal weer terug naar vijf. Want Ginny heeft zowaar ontslag genomen bij haar eigen bedrijf. Ze blijft nog wel mede-eigenaar. “Lieve connecties, ik ga stoppen”, valt te lezen op haar LinkedIn. “Het afgelopen jaar, waarin ik aan mijn boek heb gewerkt, was een goed moment om eens bij mezelf te rade te gaan wat ik nou eigenlijk graag wil doen. In mijn boek heb ik het over uit je comfortzone stappen. Het was mijn plan om na het releasen van het boek terug te gaan naar kantoor. Maar ik realiseerde me dat ik dan terug zou gaan naar mijn veilige nestje. Ik moet juist weer uit mijn comfortzone, om te groeien.” 

Ginny werkt

Wat ze dan precies gaat doen? “Geen idee nog eigenlijk, ik zie het wel. Eerst dat boek af! ‘Ginny werkt’ moet in september in de schappen liggen. Een nuchter boek over het vinden van je droombaan, met opdrachten om een beter beeld van jezelf te krijgen als werknemer en om te ontdekken wat je zelf graag wilt. Een soort zelfhulpboek met veel ruimte voor zelfreflectie. Geen mooi-weer-praatjes over dat het allemaal een grote droomwereld is en dat je droombaan inhoudt dat je lekker de hele wereld over reist en ziek veel geld verdient. Nee, een droombaan is gewoon een baan waarin jij het naar je zin hebt.” Die nieuwe droombaan gaat Ginny vast en zeker ook vinden! Misschien moet ze eens op Vacature via Ginny kijken.  

Tekst: Sophie Verschoor
Fotograaf: Sanne Bakker
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!