De Alpine A110

Het nieuwe submerk van Renault, Alpine, komt met de compacte en lichtgewicht sportwagen de Alpine A110 op de markt.  Nu zijn zowel de naam Alpine als A110 niet echt nieuw; Alpine werd al in 1955 opgericht en de eerste A110 reed vanaf 1962 rond. In latere jaren kwamen er nog een paar opvolgers, totdat in 1995 het licht uitging bij Alpine. En dat was jammer want die Alpine’s waren bijzonder gewild bij de echte liefhebbers van sportieve maar betaalbare sportcoupés. 

De eerste verkoopresultaten van de nieuwe Alpine A110 waren overdonderend

De heimwee hield op toen Renault in 2012 aankondigde dat Alpine weer opgestart zou worden. Als eerste resultaat komt Alpine dus nu met weer een A110. En net zoals destijds was het uitgangspunt; maak een sportieve, compacte, lichtgewicht tweezits coupé waar een hoop rijplezier aan te beleven valt tegen een betaalbare prijs. De Alpine A110 is een achterwiel aangedreven sportwagen, aangedreven door een 1,8-liter viercilinder turbomotor met een vermogen van 252 pk en een zeventraps automaat met dubbele koppeling. Sprinten naar de 100 km/h lukt de A110 in 4,5 seconden, helaas heeft Alpine de topsnelheid elektronisch begrensd op 250 km/h. Het geheel weegt maar 1.080 kg door de aluminium constructie. Denk niet dat Alpine gewicht bespaard heeft op de uitrusting en inrichting, die is vergeleken met z’n directe concurrenten zoals de Lotus Elise Sport 220 en Alfa Romeo 4C Coupé comfortabel te noemen. Wij zien de Alpine A110 als het Franse antwoord op de Porsche Cayman.

In het Franse Dieppe wordt de Alpine A110 geproduceerd. De fabriek is geschikt voor een jaarlijkse productie van 6.000 stuks, later zal daar ook nog de Alpine SUV van de band rollen.

De eerste verkoopresultaten van de nieuwe Alpine A110 waren overdonderend; de tot 1.955 (= jaar van oprichting) exemplaren gelimiteerde Première Edition was binnen 5 dagen volledig uitverkocht. Daarvan zullen 80 exemplaren door supergelukkige Nederlanders in ontvangst genomen worden. Die Première Edition kostte € 67.500. De ‘normale’ A110, ‘Pure’ en ‘Légende’ genaamd, zullen vanaf € 62.000 leverbaar zijn.

De buitenkant

Het is inderdaad een compacte auto, zowel in de lengte (4,2 mtr) als hoogte (1,25 mtr). Alpine heeft z’n uiterste best gedaan om het design van de oude A110 weer terug te laten komen in de nieuwe uitvoering. En dat is wonderbaarlijk gelukt met die gebogen achterruit en ronde koplampen. De sportwagen heeft vloeiende lijnen, een vlakke onderkant en het gewicht bevindt zich hoofdzakelijk in het midden, tussen voor-en achteras. De benzinetank is achter de vooras en de (midden)motor vóór de achteras gemonteerd. Door die vlakke onderkant en de diffuser aan de achterkant kon een lelijke spoiler achterwege blijven.

De binnenkant

De vormgeving van het interieur is vrij minimalistisch, maar de gebruikte materialen zijn top. Veel lederen bekleding, aluminium en carbon. De lage stoelen geven een comfortabele zitpositie. Het display van het infotainmentsysteem is wat aan de kleine kant, evenals de bagageruimte, maar daar koop je deze auto ook niet voor.

De A110 heeft drie rijmodi (Normal, Sport en Track) waarmee je de prestaties van de motor, transmissie, stuurinrichting en uitlaatgeluid kunt beïnvloeden.

De motor

De A110 heeft pittige, nieuwe, 1,8-liter viercilinder turbomotor aan boord, ontwikkeld door ingenieurs van Alpine en Renault Sport.

De motor levert 252 pk en door het lage gewicht van 1.080 kg is de sportwagen supersnel in de sprints. Door de goede plaatsing en verdeling van het gewicht over de 4 wielen is dit de ideale auto voor het betere bochtenwerk. De motor is gekoppeld aan een zeventraps DCT-transmissie van Getrag,

Wanneer bestellen?

In Nederland zijn 2 Groupe Renault dealers geselecteerd als Alpine Center/dealer. Het zijn Stam Autobedrijven in Soestdijk en Auto Munsterhuis in Hengelo. De Première Edition is dus uitverkocht, maar je kunt nu al inschrijven voor de andere edities. Dit scheurijzer komt op onze bucketlist voor een proefritje, dat is wel duidelijk.

 

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!