Alpine A110 Sports X

Alpine A110 Sports X    

Alpine kennen we als de maker van dat lichtgewicht sportwagentje met grootse prestaties uit Frankrijk, de Alpine A110. Onlangs werd de opgevoerde versie daarvan, A110S, gepresenteerd en nu komt Alpine met de A110 Sports X. Misschien wordt hiermee wel een nieuw niche-segment gecreëerd; die van de opgehoogde sportcoupé. Nog in conceptvorm, maar alles wijst erop dat de Sports X een serieuze kans maakt om in productie te gaan. Wat we zien is dus een A110, maar dan 60 millimeter hoger boven het wegdek, met extra grote wielen, 80 millimeter breder en stoere kunststofaccenten. Omdat het toch winter is, met skidragers achterop. En het moet gezegd; dit ziet er verrassend aantrekkelijk uit!

Alpine communiceert als een tijdje dat er een SUV van het merk te verwachten is. De A110 Sports X is dat ondanks z’n hogere ligging op de weg niet, dus die verwachting blijft nog in stand. Ten opzichte van de A110 blijft het bij uiterlijke aanpassingen, onderhuids zijn er geen verschillen. 

De motor

De (midden)motor is net vóór de achteras gemonteerd, het is de bekende 1,8 liter-turbomotor met 252 pk, ontwikkeld door ingenieurs van Alpine en Renault Sport. De Alpine A110 is een achterwiel aangedreven sportwagen met een zeventraps automaat met dubbele koppeling. Sprinten naar de 100 km/h lukt de A110 in 4,5 seconden, Alpine heeft de topsnelheid elektronisch begrensd op 250 km/h. Door z’n lage gewicht van 1.080 kg, vooral door z’n aluminium constructie en compactheid, is het echt een scheurijzer voor het betere slip-en bochtenwerk.  

De buitenkant

Het is inderdaad, ondanks die 60 millimeter méér qua hoogte, een compacte auto. Twee zitplaatsen, maar met geslaagde retro elementen, zoals die gebogen achterruit en ronde koplampen. De sportwagen heeft vloeiende lijnen, een vlakke onderkant en het gewicht bevindt zich hoofdzakelijk in het midden, tussen voor-en achteras. De benzinetank is achter de vooras geplaatst. Door die vlakke onderkant en de diffuser aan de achterkant kon een lelijke spoiler achterwege blijven.

De binnenkant

De vormgeving van het interieur is vrij minimalistisch, maar de gebruikte materialen zijn top. Veel lederen bekleding, aluminium en carbon. De lage stoelen geven een comfortabele zitpositie. Het display van het infotainmentsysteem is wat aan de kleine kant, evenals de bagageruimte, maar daar koop je deze auto ook niet voor.De auto heeft drie rijmodi (Normal, Sport en Track) waarmee je de prestaties van de motor, transmissie, stuurinrichting en uitlaatgeluid kunt beïnvloeden. 

Een eventuele prijs voor de A110 Sports X heeft Alpine nog niet bekend gemaakt, het zal in ieder geval niet minder zijn dan de 67.100 euro voor de basisversie A110.

 

Meer autonieuws? Check onze uitgebreide Lifestyle NWS autorubriek!
Wil jij op de hoogte blijven van al het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!