Lamborghini Urus SE
De Urus is de bestseller van Lamborghini en gaat alweer zeven jaar mee. Gezien het belang voor het merk wil Lamborghini nog geen afstand doen van de Urus en komt het nu met een 800 pk sterke plug-in hybride versie van de SUV, inclusief specifieke uiterlijke kenmerken. Hiermee is de Lamborghini Urus SE de krachtigste Urus ooit en de snelste productieauto in het segment super SUV’s.
De Lamborghini Urus SE houdt de 4.0 V8 met twee turbo’s, maar dan niet met de 650 pk van de benzineversies, maar met 620 pk. De elektromotor is goed voor 192 pk, dus opgeteld krijg je de sterkste Urus ooit. In 3,4 seconden sprint de Urus SE vanuit stilstand naar de 100 km/h. De topsnelheid van de Lamborghini Urus SE is met 312 km/h ook wat hoger dan die van de snelste Urus tot nu met 305 km/h. Op alleen elektrokracht kun je 60 kilometer ver komen met een maximale snelheid van 135 km/h. Volgens Lamborghini kan met de SE uitvoering een emissiereductie van 80% ten opzichte van de andere Urus modellen worden bereikt.
De buitenkant
De Urus SE is aan de buitenkant te herkennen aan de gewijzigde voor-en achterkant. Die wijzigingen zorgen voor verbeterde aerodynamica, 30% meer downforce en betere koeling van de aandrijving en remsysteem. Aan de voorkant zie we een nieuwe “zwevende” motorkap, nieuwe koplampclusters met matrix-LED-technologie, een herziene bumper en grille. Aan de achterkant vallen de nieuwe achterklep, diffusor en achterlichtgrille op, die geïnspireerd is op die van de Lamborghini Gallardo.
Wat blijft is die imponerende uitstraling van de Urus: massief, krachtig en uitdagend! De kleur van je Urus is nu te kiezen uit 100 opties.
De binnenkant
Ten opzichte van de niet-stekkerversies zijn de aanpassingen in het interieur beperkt. Er zijn nu geanodiseerde aluminium sierdelen en wat nieuwe paneel- en dashboardbekleding. In de Lamborghini Urus SE zit centraal in het dashboard een groter 12,3-inch infotainmentscherm en de lay-out van de menu’s is ook wat aangepast. Het dashboardontwerp en de digitale systemen zijn helemaal gericht op de bestuurder. Met het Ad Personam-programma kunnen de kopers het interieur met een reeks van 47 kleurencombinaties en vier soorten borduurwerk (Q-citura-stiksels) helemaal laten uitvoeren naar hun eigen voorkeur. De diverse rijhulpsystemen zijn wat opgefrist, er is een nieuwe versie van de Human Machine Interface (HMI) en een speciaal telemetriesysteem dat is opgenomen in het Lamborghini Infotainment System (LIS). In deze krachtpatser zijn natuurlijk de verschillende rijmodi belangrijk. In de SE zijn er zes. Strada-, Sport, Corsa Neve, Sabbia- en Terra. Verder heb je met de hybride aandrijflijn EV Drive-, Hybrid-, Performance- en Recharge-opties. Afhankelijk van de gekozen rijmodus past het luchtveersysteem zich aan en daarmee de mate van rijcomfort.
De aandrijving
De veelgeprezen twin-turbo 4.0 V8-motor is opnieuw ontworpen en geschikt gemaakt om perfect samen te werken met een elektromotor die is gehuisvest ín de achttraps automaat. Het 25,9 kWh ithium-ion accupakket ligt onder de laadvloer van de bagageruimte. De Lamborghini Urus SE heeft een compleet nieuw torque-vectoringsysteem die het aandrijfkoppel variabel en continu verdeelt over de voor- en achteras.
Nederlandse prijzen heeft Lamborghini nog niet bekend gemaakt, maar duidelijk is wel dat, als je het geld er voor hebt, dit de SUV is die je moet hebben!
Kijk voor meer informatie over de Lamborghini Urus SE op de website van Lamborghini.