Lamborghini Revuelto

Lamborghini Revuelto

Hier is de opvolger van de Lamborghini Aventador! Die Aventador was al een extreme krachtpatser, als SVJ variant met 770 pk , dus de splinternieuwe Lamborghini Revuelto moest wel wat in huis hebben om de Aventador te overtreffen. En dat is gelukt…de Revuelto heeft een nieuwe supersport V12 motor achter de voorstoelen liggen, aangevuld met drie elektromotoren.

Het betreft een atmosferische (dus geen turbo’s) 6.5 liter 12 cilinder motor, met een vermogen van 825 pk. Samen met de elektromotoren bedraagt het systeemvermogen 1.015 pk, sterk genoeg voor een topsnelheid van ruim 350 km/h. En daar blijft het niet bij als je haast hebt: in 2,5 tellen van stilstand naar een snelheid van 100 km/h ten 4,5 seconden later rijd je al 200 km/h. Deze supercar is waarschijnlijk de snelste Lamborghini die op dit moment geproduceerd wordt.

Twee elektromotoren drijven de voorwielen aan, één doet hetzelfde met de achterwielen. Slimme software zorgt ervoor dat het vermogen optimaal verdeeld wordt over de wielen, bijvoorbeeld bij het nemen van een snelle bocht.

De buitenkant van de Lamborghini Revuelto

Heftig, zo kun je het design van de Lamborghini bestempelen. Scherpe vouwen, veel Y-vormen, naar voren en omhoog scharnierende portieren en een agressieve uitstraling. Vooral van koolstofvezel gemaakt, de monocoque is 10 procent lichter dan die van voorganger Aventador. Al in 2008 ontwikkelde Lamborghini de gebruikte techniek van korte koolstofvezels gedrenkt in hars. 

Toch is de Revuelto 25 procent stijver dan de Aventador en dat zorgt voor meer stabiliteit en controle. Door de achterklep heb je vrij zicht op de machtige V12 motor. Aerodynamica speelde een grote rol bij het onwerp van de auto. De Revuelto is 61 procent efficiënter door de lucht dan z’n voorganger, de Aventador, en heeft  66 procent meer neerwaartse druk.

De vleugel achterop de Revuelto verandert van positie afhankelijk van de rijmodus en dynamiek en kan door de bestuurder met behulp van de speciale rotor op het stuurwiel naar eigen inzicht gewijzigd worden.

Lamborghini biedt kopers van de Revuelto een keur aan personalisatie-opties. Zo kan alleen al qua kleur van de auto uit 400 carrosseriekleuren gekozen worden.

De binnenkant

Ook aan de binnenkant kan gekozen worden uit 70 beschikbare kleuropties. Leer, Corsa-Tex, kies maar. Het interieur van de Lamborghini Revuelto oogt supermodern. Drie displays van het Human Machine Interface (HMI) systeem vragen om de aandacht van de inzittenden. Achter het stuurwiel een 12,3-inch scherm, centraal in de cockpit een diagonaal 8,4 inch infotainmentscherm. Een derde 9,1 inch display in de Revuelto is recht voor de bijrijder geplaatst. De bijrijder kan informatie van zijn of haar display ‘swipen’ naar de andere twee schermen en zo wordt het teamwork.

Qua rijmodi heeft de bestuurder de keus uit dertien modi, waaronder het nieuwe Recharge, Hybrid en Performance.  Met twee draaiknoppen op het stuur maak je je keuze. Met de Città-modus is het mogelijk om geheel elektrisch aangedreven te rijden en dat is handig om toegang te krijgen tot milieuzones in de stad. 

Voertuigbesturingsfuncties

Met Amazon Alexa spraakopdrachten krijg je toegang tot voertuigbesturingsfuncties zoals klimaat, navigatie en media. Voor het eerst introduceert Lamborghini in een auto een complete ADAS (Advanced Driver Assistance System), met geavanceerde functies om de veiligheid en het dagelijks rijden te verbeteren dankzij een systeem van camera’s, radar en sensoren.

Het pakket bevat Active Lane Departure Warning (ALDW), dat rijstrookmarkeringen bewaakt en de besturing corrigeert als de bestuurder per ongeluk de rijstrooklijn overschrijdt. Bovendien bewaakt Lane Change Warning (LCW) dode hoeken en waarschuwt de bestuurder voor gevaar voordat hij van rijstrook wisselt. 

Om het manoeuvreren makkelijker en veiliger te maken, is Revuelto uitgerust met Rear Cross Traffic Alert (RCTA). Bij het achteruitrijden waarschuwt het apparaat de bestuurder als er obstakels achterop steken en remt het bij een dreigende aanrijding. Bovendien maakt het camerasysteem het mogelijk om de functies voor achteraanzicht en bovenaanzicht op het dashboard weer te geven: de bestuurder kan niet alleen het achteraanzicht zien, maar ook een virtueel overzicht van de auto van bovenaf gezien.

De aandrijving

Een geweldige atmosferische V12 motor ligt er dus in de Revuelto. Garantie voor een machtig uitlaatgeluid. Met z’n aanvullende elektrische motoren heeft de supercar toch ook een ultramoderne aandrijving. Het grote accupakket (1,55 meter lang, 30 centimeter hoog en 24 centimeter breed) is in lengterichting in het midden van de auto is geplaatst. Opladen kan met een 7-kW lader opladen, maar de V12 motor kan dat klusje ook in zes minuten zelf klaren. De achterste elektromotor bevindt zich boven de nieuwe 8-traps versnellingsbak met dubbele koppeling en fungeert ook als startmotor en generator.

Prijzen heeft Lamborghini nog niet bekend gemaakt, maar het belangrijkste is dat Lamborghini de komende jaren weer vooruit kan met een geweldige sportwagen: de Revuelto, intern de LB744 genoemd.

Lamborghini Revuelto-2
Lamborghini Revuelto-3
Lamborghini Revuelto-4
Lamborghini Revuelto-5
Lamborghini Revuelto-6
Lamborghini Revuelto-7
Lamborghini Revuelto-8
Lamborghini Revuelto-9
Lamborghini Revuelto-10
Lamborghini Revuelto-11

Kijk voor meer informatie over de Lamborghini Revuelto op de website van Lamborghini.