Welke brandstof tanken- EURO95, EURO98, Premium, Blue One, E10?

Welke brandstof tanken: EURO95, EURO98, Premium, Blue One, E10?

Maken de nieuwe brandstofstickers een einde aan de verwarring bij de pomp? Als het goed is dan hebben alle tankstations in de EU vanaf 12 oktober 2018 dezelfde gestandaardiseerde (extra) brandstofstickers, zodat in principe duidelijk is welke pomp je moet hebben. De vertrouwde benamingen zullen echter niet direct verdwijnen. De EU heeft de nieuwe stickers in het leven geroepen omdat er steeds meer ethanol (biobrandstof) wordt toegevoegd aan de fossiele brandstoffen en het duidelijk moet zijn welke brandstof, ook in het buitenland, voor jouw auto geschikt is. Door toevoeging van biobrandstoffen worden er minder schadelijke stoffen uitgestoten. In dit bericht zullen we wat nader op de materie ingaan.

Eerst even een paar basisbegrippen over de kwaliteit van de benzine

De benaming Euro95 zegt iets over de kwaliteit van de benzine. Momenteel is Euro95 de Europese referentiebenzine en vrijwel alle nieuwe voertuigen van na 1990 zijn afgesteld en geoptimaliseerd ten opzichte van deze brandstof. Het type benzine wordt aangeduid met een octaangetal, oftewel RON ‘research octane number’.

Het octaangetal zegt iets over de klopvastheid van benzine. Je hebt 95 RON (Euro 95) en 98 RON (Super 98). Benzine wordt, samen met lucht, in de motor sterk samengeperst (compressie) en komt tot ontbranding via een vonkje. Maar er is een moment waarop benzine spontaan ontbrandt (kloppen of pingelen genoemd). Hoe hoger het octaangetal, hoe later de benzine uit zichzelf ontbrandt. Pingelen is een onregelmatige verbranding en dat wil je dus niet. Vooral sportieve motoren (sportwagens) hebben een hoge compressieverhouding en rijden daarom beter op 98 RON (Super). 

Kijk in het instructieboekje van je auto als je twijfelt!

Wat je moet weten is dat 99 % van alle auto’s met benzinemotor probleemloos kan rijden op het goedkopere 95 RON (EURO 95). Het heeft geen zin om 98 RON in een motor te stoppen die geschikt is voor 95 RON. De motor van die 99% gaat er vrijwel nooit beter van presteren. 

Trouwens: alle moderne auto’s kunnen lopen op brandstof vanaf octaangetal 88. De meeste auto’s hebben ook een pingelsensor om voortijdige verbranding te detecteren en de ontsteking iets uit te stellen om dit pingelen te voorkomen. 

V-Powers, Excelliums en Ultimates van de grotere olieconcerns

Dit zijn benamingen voor 95 RON (EURO 95) benzine waaraan de olieconcerns additieven hebben toegevoegd. Je betaalt er een aantal centen per liter meer voor dan voor de standaard EURO 95. Die additieven (toevoegingen) moeten er voor zorgen dat je 4% zuiniger rijdt. De concerns claimen ook dat de motor schoner blijft en meer vermogen levert bij een langere levensduur. De samenstelling van die additieven wordt angstvallig geheim gehouden. Shell stelt dat het octaangetal van zijn V-Powers hoger is dan 95 RON, maar hoeveel wordt niet vermeld. 

Ronde, vierkante en ruitvormige symbolen

Wat is er nu vanaf 12 oktober veranderd? Op alle brandstofpompen is een extra zwart/wit sticker geplakt. De ronde symbolen duiden altijd op benzine, de vierkante op diesel en de ruitvormige op gas. 

Benzine

Hier zijn nu de ronde stickers met E5, E10 en E85 geplakt. 

Welke brandstof tanken- EURO95, EURO98, Premium, Blue One, E10?_1

Let op; die E nummers hebben niets te maken met 95 RON (Euro 95) of 98 RON (Super).

De E nummers gaan namelijk over het percentage toegevoegde ethanol (biobrandstof). E5 houdt in dat er 5% ethanol is toegevoegd, bij E10 is het 10% en bij E85 85%. Overigens is Euro95 vaak feitelijk allang E5. Al jaren wordt daarin maximaal vijf procent ethanol bijgemengd. Dit heeft nog nooit tot problemen geleid.

Euro95 en Super blijven bestaan, maar medio 2019 zal Euro95 veel vaker meer ethanol bevatten, (maximaal 10 procent oftewel E10) in plaats van de huidige 5 procent (E5). Iedereen, maar zeker als je een auto hebt van voor 2000, doet er goed aan te checken of zijn auto geschikt is voor E10. Anders kunnen die auto’s altijd worden gereden op loodvrij 98, maar dat is niet overal meer verkrijgbaar. Checken kan op www.e10check.nl

In Duitsland en Frankrijk (daar SP95-E10 genoemd) zijn de laatste jaren al veel tankstations overgestapt op E10 en ook in Nederland begint het te komen, in de loop van 2019 zullen de pompen bij ons overstappen van E5 op E10. Let op: het verbruik van de goedkopere E10 benzine ligt ongeveer 1,5% hoger dan bij E5.

Diesel

Welke brandstof tanken- EURO95, EURO98, Premium, Blue One, E10?_2

Ook bij diesel geeft het (vierkante) sticker het percentage bijgemengde biobrandstof aan. Opletten dus dat die B niet voor benzine staat maar voor Biobrandstof in de diesel. Kenmerkend voor diesel is dat het onder hoge compressie spontaan ontbrandt. Er is geen vonk (bougie) nodig voor ontbranding. Behalve B7, de huidige standaard voor diesel, zijn er ook B10, B100 en XTL. XTL is een synthetische biobrandstof olie en is dus niet uit aardolie vervaardigd. 

Gas

Welke brandstof tanken- EURO95, EURO98, Premium, Blue One, E10?_3

De brandstofsticker voor gas is zwart-wit en heeft een ruitvorm. De letters in de ruit geven aan welk type gas getankt kan worden. H2 staat voor waterstofgas, naar verwachting zullen we in de nabije toekomst het aantal H2 pompen flink zien toenemen. CNG staat voor aardgas.

Oeps verkeerd getankt, wat nu?

Denk niet dat jij de enige bent die dit overkomt:  25.000 Nederlanders tanken per jaar de verkeerde brandstof: benzine in je dieselauto of diesel in je benzineauto. Wat moet je dan doen?

Niet je auto starten! Maak zelfs geen contact (sleutel NIET omdraaien!). Bel meteen met een hulpdienst (bijvoorbeeld ANWB) of je verzekeraar. De hulpdienst pompt ter plekke je tank helemaal leeg en checkt of het al de motor bereikt heeft. Als de boel helemaal leeg is kun je de goede brandstof tanken. Het kost je geld, maar reken maar op een nog grotere schade als je toch wegrijdt met de verkeerde brandstof aan boord. Het door elkaar mengen van EURO95 (E5, E10) of overige benzinetypes kan overigens geen kwaad, zolang er maar geen diesel aan te pas komt. 

Samenstelling van de brandstofprijs per liter

De vraag is nog even wat (toekomstige) regeringskabinetten gaan doen met het heffen van belastingen op het gebruik en/of bezit van “schonere” auto’s. Belasting op fossiele brandstof is nu immers onmisbaar voor de schatkist. Ter illustratie; volgens de berekeningen van UnitedConsumers kost één liter ruwe olie nu minder dan een fles bronwater uit de supermarkt. Maar met die oliekostprijs ben je er nog niet, want de belastingdruk op brandstof is giga. Van een literprijs benzine aan de pomp bestaat zo’n 70 % uit belastingen (accijns en btw) die rechtstreeks naar de schatkist van Rutte gaan. Kijk maar eens naar dit plaatje van Shell:

brandstof

 

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!