Volvo P1800 Cyan

Volvo P1800 Cyan

Het is de laatste tijd al vaker gebeurd; een icoon uit het verleden weer helemaal bij deze tijd brengen. Meestal ligt er dan een elektrisch aandrijfpakket in zo’n auto. Het bedrijf Cyan Racing doet dat anders en bouwt een supersnelle benzinemotor in de Volvo P1800 uit de sixtees. Veel mensen vinden de Volvo P1800, de mooiste die Volvo ooit gemaakt heeft. Ook de techneuten van Cyan vinden dat. De Volvo P1800 was er al toen de Jaguar E-Type, Ferrari 250 GTO of Porsche 911 nog geboren moesten worden. Best opmerkelijk eigenlijk dat Volvo nooit met een opvolger van de P1800 is gekomen, weliswaar hadden de 480 en C30 wat stijlkenmerken van de P1800, maar het waren toch wezenlijk andere auto’s.

De technici van Cyan Racing pakten de oorspronkelijke Volvo P1800 goed aan, zowel de motor, aerodynamica, carrosserie en chassis. De uitkomst is een bijzonder aantrekkelijke sportwagen met een 420 pk sterke 2,0-liter turbobenzinemotor.

Cyan Racing

Cyan Racing, opgericht in 1996, was tot 2015 bekend onder de naam Polestar. In dat jaar nam de Geely Group (eigenaar van Volvo) een aantal activiteiten en ook de naam over. Vanaf dat moment ging het bedrijf zelfstandig verder onder de naam Cyan Racing. Het bedrijf is de zeer succesvolle motorsportpartner van de Geely Group, en zorgde er voor dat met de Volvo C30, Volvo S60 en Lynk & Co 03 Cyan in de jaren 2017, 2018 en 2019 het wereldkampioenschap in de WTCR klasse werd binnengehaald.

De buitenkant

Voor de Volvo P1800 Cyan is als basis een exemplaar uit 1964 gebruikt, dat op een flink aantal punten is vernieuwd. De gehele carrosserie werd nieuw opgetrokken uit een combinatie van koolstofvezel en staal. Onderdelen van het stalen chassis zijn vervangen door aluminium en koolstof om de auto zo stijf en licht mogelijk te maken. De auto weegt met 990 kg nu 20ó0 kg lichter dan het origineel. Voor een betere wegligging werd de spoorbreedte wat groter gemaakt en grotere wielen gemonteerd. Om de 18-inch velgen vóór liggen Pirelli’s P Zero 235/40 en achter Pirell’s P Zero 265/35.

De positie van het bestuurderscompartiment werd wat veranderd voor een betere gewichtsverdeling. Nieuwe stabilisatorstangen voor en achter zorgen voor extra stijfheid en er werd een titanium rolkooi ingebouwd. Verder werden nieuwe ophanging en enorme remschijven gemonteerd.

De binnenkant

Wat de binnenkant betreft heeft Cyan Racing nog geen beelden beschikbaar gesteld, dus dat is nog even afwachten.

De motor

De motor van de Volvo P1800 Cyan is dezelfde als in de Volvo S60 TC1 raceauto. Het is een tweeliter viercilinder, 420 pk sterk, gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak. Het vermogen gaat richting achterwielen. ABS is niet aanwezig, je moet dus een ervaren rijder zijn om het zaakje op de weg te houden bij sportiever rijgedrag.

Cyan Racing wil meerdere exemplaren van de Volvo P1800 Cyan gaan bouwen, dus ben je geïnteresseerd, meld je dan in Zweden. Neem wel een dikke portemonnee mee…

Meer autonieuws? Check onze uitgebreide Lifestyle NWS autorubriek!
Wil jij op de hoogte blijven van al het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!