Volvo EX90

Volvo EX90

Het nieuwe vlaggenschip van Volvo is deze week in Stockholm onthuld. De auto is 100% elektrisch aangedreven en de opvolger van de XC90. Dat wil zeggen, niet overal, want het internationale leveringsgamma van de XC90 wordt opgesplitst. In landen waar elektrisch rijden nog niet zo ingeburgerd is als bij ons, krijgt de Volvo XC90 alsnog een facelift. Volvo zegt dat de Volvo EX90, de nieuwe 7 persoons-SUV, de veiligste Volvo ooit is. Ook Volvo heeft serieuze plannen met het klimaat; vanaf 2030 verkoopt Volvo alleen nog elektrische auto’s en richting 2040 moeten de Volvo productielocaties klimaatneutraal zijn.

De buitenkant

Ja de buitenkant is helemaal het tegenwoordige design van Volvo: niet te opvallend en wel in lijn met overige Volvo modellen. De Volvo-kenmerkende Thor-lichtsignatuur is ook weer aanwezig en we zien zelfs overeenkomsten met de Polestar 3. Aan de achterkant zijn er veel overeenkomsten met de XC90 met doorlopende achterlichten tot bovenaan de achterruit. De buitenmaten zijn fors te noemen met 5,04 meter in de lengte en een hoogte van 1,75 meter. 

Veiligheid

Volvo is al jaren bekend om z’n innoverende oplossingen op het gebied van veiligheid voor inzittenden, maar zeker ook voor voorbijgangers. De EX90 heeft 16 ultrasone sensoren, acht camera’s, vijf radarsystemen én een LiDAR-module dat de situatie buiten constant in de gaten houdt. De auto kan kleine objecten al op honderden meters afstand zien, zodat de auto op tijd kan ingrijpen mocht de bestuurder iets over het hoofd zien. Ook in de cabine is de hard- en software in staat om de concentratie van de ogen van de bestuurder te meten. Ben je afgeleid, dan voel je een zachte duw in de stoel. Reageer je daar niet op, dan parkeert de EX90 zich aan de kant en schakelt hij hulp in.

De EX90 heeft ook standaard Luminar aan boord, waarmee de auto tot 250 meter vooruit kan kijken in het donker. De Volvo EX90 is ook de eerste Volvo die op het gebied van hardware al klaar is voor autonoom rijden zonder toezicht.

De binnenkant

Wat een ruimte! De EX90 heeft een derde zitrij en daarachter kun je nog 310 liter kwijt. Het interieur is behoorlijk minimalistisch en daar moet je van houden. Overigens zien we veel overeenkomsten met dat van de Polestar 3. Een verticaal georiënteerd 14,5-inch infotainmentscherm staat in het middelpunt, ben je gewend aan het dashboard van de XC90, dan is het wel even schrikken. Het scherm biedt toegang tot state-of -the-art infotainmentsystemen, met geïntegreerde Google-functionaliteiten. Google Assistant, Google Maps, Apple CarPlay of Android Auto™, alle handige apps zitten er in.

De aandrijving

Voorlopig zijn er twee aandrijflijnen te kiezen; beide hebben een 111-kWh accupakket aan boord, en beide kunnen tot 250 kW snelladen en de snelheid is begrensd op 180 km/h.

De krachtigste aandrijving heet Twin Motor Performance AWD. De Volvo EX90 Twin Motor Performance heeft twee motoren die gezamenlijk goed zijn voor 517 pk en een sprint van 4,9 seconden naar de 100 km/h. De actieradius van deze aandrijflijn bedraagt maximaal 590 kilometer

De Volvo EX90 Twin Motor AWD -zonder-Performance-toevoeging is goed voor 408 pk, dan kan de sprint van stilstand naar 100 km/h in 5,9 seconden. Ook deze versie komt zo’n 600 km ver met volgeladen accu’s.De Volvo EX90 kan ook bi-directioneel laden, dus ook stroom teruggeven aan het huis is dan mogelijk. 

Prijzen Volvo EX90

Dan even een minder leuk gegeven: de Volvo EX90 kost in Nederland minimaal €102.495 voor de . 408 pk sterke EX90 Twin Motor AWD. De 517 pk sterke Volvo EX90 Twin Motor Performance AWD is er vanaf €107.495. De Volvo EX90 is per direct te bestellen en wordt gemaakt in de USA. 

Volvo EX90
Volvo EX90
Volvo EX90
Volvo EX90
Volvo EX90
Volvo EX90
Volvo EX90
Volvo EX90
Volvo EX90
Volvo EX90

Kijk voor meer informatie over de Volvo EX90 op de website van Volvo.