Volvo EX30

De nieuwe Volvo EX30: sneller sprinten dan een Porsche, goedkoper dan een Opel Corsa Electric

Afgelopen week was het belangrijkste autonieuws de presentatie door Volvo van z’n nieuwste SUV model, de Volvo EX30. Het merk verwacht veel van deze auto, gepositioneerd onder de Volvo XC40 in het voor de omzet belangrijke B-segment. In deze klasse zijn er nog weinig volledig elektrisch aangedreven auto’s te koop, maar de verwachting is dat dit op korte termijn wel anders gaat worden. Volvo is er dus op tijd bij, en dat met een gunstige prijsstelling.

De Volvo XC30 is een slimme auto

De Volvo XC30 is een slimme auto, uitgerust met tal van rijhulpsystemen, zoals adaptieve cruise control, lane keeping assist, blind spot detection, rear cross traffic alert en emergency braking. Bovendien kan de Volvo EX30 communiceren met andere voertuigen en infrastructuur via het 5G-netwerk, waardoor hij informatie kan versturen en ontvangen over verkeerssituaties, weersomstandigheden en laadstations. Hoewel de techniek en platform dezelfde zijn als bijvoorbeeld die van de Smart #1 en Zeekr X van moederbedrijf Geely, is het Volvo gelukt om de EX30 toch de Volvo uitstraling mee te geven.

Zijn grote broer, de Volvo EX90

Qua design zien we veel terug van grote broer, de Volvo EX90. Wat dat betreft kun je stellen dat de vormgeving van de EX30 een stap verder is dan die van de XC40, die inmiddels al weer 6 jaar geleden ontworpen is. Vergeleken met de XC40 is de prijsstelling van de EX30 ook bijzonder gunstig te noemen. Gemiddeld genomen zijn de prijzen van de EX30 met een vanaf prijs van €36.795 zo’n € 9.000 lager dan die van de XC40. Okay, de XC40 is een SUV in het hogere C-segment met bijbehorende grootte en comfort, maar qua prestaties doet de EX30 niet onder. Wat dacht je van een sprint van stilstand naar 100km/h in 3,6 seconden! Sneller dan diverse Porsche modellen. 

De buitenkant

De EX30 is een stukje kleiner dan stalgenoot XC40: 4,23 meter lang (20 cm korter), 1 meter 50 in de hoogte (10 cm lager) en 1 meter 80 in de breedte (4 cm smaller). Het design van de Volvo EX30 is conform de jongste Volvo designtaal van het merk. Net als de EX90 heeft de auto een dicht front en T-vormige koplampen met een uit grote pixels opgebouwde lichtsignatuur. De schouderlijn loopt vrij sterk op en de C-stijl met sierstrip en modelnaam, staat rechtop. Aan de achterkant vallen de doorgetrokken daklijn en de met zwarte strips met elkaar verbonden verlichtingselementen op .

De binnenkant

Het interieur van de Volvo EX90 is heel minimalistisch ontworpen. Nauwelijks draaiknoppen of handels. Alles draait om het grote diagonaal geplaatste 12,3 inch infotainmentscherm in het midden van het dashboard. Achter het stuur geen instrumentarium. Als je een Volvo XC40 gewend bent is dit wel even een studie waard. Alles regel je via het infotainmentsysteem, zelfs de klimaatregeling. Gelukkig is de software gebruiksvriendelijk, als je bijvoorbeeld alleen essentiële bestuurdersinformatie op het centrale display wilt zien, dan gebruik je “calm view”, wil je alle details zien, schakel dan naar  “surround view”. Geen luidsprekers in de deurpanelen, die zijn als een soort soundbar geplaatst in het dashboard. Volvo gebruikt veel gerecyclede materialen in het interieur met naar keuze sfeer/kleur thema’s als Breeze, Mist, Pine of Indigo.

De aandrijving

De EX30 is te verkrijgen met achterwielaandrijving, al dan niet met 1 of 2 elektromotoren, of met vierwielaandrijving. De goedkoopste Volvo EX30 heeft een 51-kWh accu die volgeladen tot 344 kilometer ver komt. De achterwielen worden aangedreven met een 272 pk sterke elektromotor. Snelladen kan dan met maximaal 134 kW. Meer elektrokracht én een groter bereik heeft de Single Motor Extended Range-variant: een 69-kWh accu en een bereik van 480 kilometer met een volle accu. De snelste uitvoeringen van de EX30 hebben twee elektromotoren aan boord, goed voor 428 pk en een bereik van 535 kilometer. Sprinten van stilstand naar 100km/h kan dan in 3,6 seconden. Opladen bij openbare snellaadstations gaat bij alle versies van de EX30 van 10% naar 80% in 26,5 minuten. 

Levering

De Volvo EX30 heeft in Nederland een vanafprijs van €36.795 en dat is voor wat je krijgt een gunstige prijs. Het is ook mogelijk om een abonnement voor het gebruik te nemen, dit kan vanaf € 539 per maand. De eerste exemplaren komen begin 2024 vanuit de fabriek in China naar Nederland. Bestellen kan per direct. Geheel in de traditie van Volvo komt er volgend jaar ook een opgeruigde Cross Country versie van de EX30 beschikbaar.

Volvo EX30
Volvo EX30 exterior
Volvo EX30 exterior
Volvo EX30
Volvo EX30
Volvo EX30
Volvo EX30
Volvo EX30
Volvo EX30
Volvo EX30 interior

Kijk voor meer informatie over de Volvo EX30 op de website van Volvo.