BMW M4 Coupé

Splinternieuwe BMW M4 Coupé

De nieuwe BMW M4 Coupé komt tegelijkertijd met de nieuwe M3 beschikbaar. Onder de motorkap is er geen verschil tussen beiden, aan de buitenkant des te meer. Uiteraard is er het verschil tussen de coupé en sedan vorm, maar er is meer. Onze voorkeur gaat uit naar het design van de M4 Coupé, dit artikel gaat dan ook over deze uitvoering. Voor bestellen moet je trouwens nog even geduld hebben tot maart volgend jaar.

Heb je niets met snelheid, kies dan een andere auto

De BMW M4 Coupé start met 2 versies, als BMW M4 Coupé en als M4 Competition Coupé. Voor alle twee geldt; heb je niets met snelheid, kies dan een andere auto. Voor snelheidsfanaten zijn alle M uitvoeringen van BMW overigens een gewild object. Bij de BMW M4 Coupé modellen komt daar nog de schoonheid van het design bij. De BMW M4 Coupé heeft de “lichtste” motor aan boord, 480 pk sterk met een hoogtoerige drieliter zes-in-lijn met M Twin Turbo, voldoende om in 4,2 seconden van 0 naar 100 km/h te kunnen sprinten. De BMW M4 Competition Coupé haalt uit dezelfde motor 30 pk meer, met als gevolg dat je dan in 3,9 seconden vanuit stilstand naar de 100 km/h kunt. De M4 Coupé heeft achterwielaandrijving en een handgeschakelde M versnellingsbak met zes versnellingen. De Competition uitvoering heeft daarentegen wel een 8-traps M Steptronic automatische versnellingsbak. Alle versies zijn afgeregeld op een maximum snelheid van 250 km/h, maar kies je ook voor het M Driver’s Package dan wordt dat 290 km/h.

Overigens komt er in de zomer van 2021 ook een M xDrive vierwielaandrijver beschikbaar. Belangrijke concurrenten voor de BMW M4 Coupé zijn de Mercedes-Benz C63 AMG Coupé (476 pk en als S 510 pk) en de Audi RS Avant (450 pk).

De buitenkant

Opvallend zijn natuurlijk die grote BMW nieren. Voor het eerst aanwezig op de reguliere BMW 4 Coupé en nu dus ook op de M uitvoeringen. Op de een of andere manier passen ze wel bij de BMW M4 Coupé, ze zijn iets anders van vorm en zonder frame. De M4 Coupé is een mooie combinatie van agressieve vormgeving die bij snelheid hoort en het elegante van de coupé vorm. Standaard monteert BMW 18-inch wielen vóór en 19-inch wielen achter, bij de Competition is dat 19-inch vóór en 20-inch achter.

Ook standaard zijn de blauw-metallic gekleurde remklauwen met M-logo’s, wil je een andere kleur dan is er nog de keus tussen rood of zwart.

De BMW M4 Coupé heeft een adaptief M Sportonderstel met drie instellingen (Comfort, Sport en Sport+) en met elektronisch aangestuurde, variabel dempende, schokdempers. Het remsysteem kun je voor pedaalgevoel en respons op twee standen afstellen en binnen het stabiliteitsprogramma heb je een dynamische modus met geïntegreerde wielslip limitatie en een tractiecontrole met tien standen. Ook het uitlaatgeluid kun je zelf manipuleren.

De binnenkant

Het interieur van de BMW M4 Coupé is zondermeer fraai te noemen. De mooiste materialen zijn gebruikt en de afwerking is top. Qua stoelen heb je de keus uit M Sportstoelen met Merino lederen bekleding of M Carbon kuipstoelen. Hoe lang je ook bent, je kunt de stoelen zo instellen dat ze als gegoten om je lichaam aanvoelen. Met de setup-knop op de middenconsole kun je onder meer motor, onderstel en remmen naar je wens instellen. Kies je voor de optie M Drive Professional, dan kun je de speciale Track-modus gebruiken met M Drift Analyser, M Laptimer en M Traction Control, alsof je in een circuitwagen rijdt.

De motoren

Ja, zo’n BMW M4 Coupé schaf je natuurlijk vooral aan voor wat er onder de motorkap zit; een potente 3 liter 6-cilinder, al dan niet gekoppeld aan een automatische versnellingsbak. De cilinderkoppen zijn deels met 3D-printing gemaakt, waardoor welvingen in de kanalen gemaakt konden worden waardoor de stromingen geoptimaliseerd zijn. Met gewoon gietwerk is dat niet mogelijk.

Zo’n handgeschakelde zesbak is natuurlijk een feestje voor de echte snelheidsliefhebber en het scheelt nog 25 kg in gewicht ook. Toch kun je met de achttraps M Steptronic ook stunten, trek de linker flipper op het stuur maar eens naar je toe en trap het gaspedaal vol in, de automatische bak  schakelt dan in één keer terug naar optimale verzet en jij wordt met de auto naar voren gelanceerd!

Meer autonieuws? Check onze uitgebreide Lifestyle NWS autorubriek!
Wil jij op de hoogte blijven van al het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!