spreekangst

Overwin je spreekangst met deze tips

Angst kan je leven redden, maar in sommige gevallen is angst een verspilling van energie. Zoals bij spreken in het openbaar. De angst stelt je niet in staat je presentatie beter te brengen. Integendeel, je verkrampt. Het hart klopt in je keel, het zweet staat in je handen, je knieën knikken en je geopende mond brengt geen geluid voort.

Rationeel jezelf toespreken, je afvragen waar je nou in hemelsnaam bang voor bent, helpt vaak niet. Dit komt doordat je emotionele brein sterker is dan je rationele brein. Bij dreiging weet het emotionele brein of het moet vechten, vluchten of bevriezen. Je wordt je gewaar van gevoelens van angst. Het verstandelijke brein, de prefrontale cortex, is er bij alarmering even niet bij betrokken, want als je bijvoorbeeld uit een brandend huis moet vluchten, heeft het niet zo veel zin om te bedenken wat je het beste mee kunt nemen.

Het meest werkzaam tegen angst zijn tips die rechtstreeks het emotionele brein beïnvloeden. Je emotionele brein moet voelen dat het veilig is om op het podium te staan en een zaal toe te spreken, of in kleiner verband je collega’s je plan te presenteren in een vergaderruimte. Vijf tips voor het verminderen van spreekangst.

1. Een relaxed lichaam zorgt voor een relaxte geest

Sta op en verbeeld je dat je voor een zaal staat. Houd het beeld van het publiek vast terwijl je ademt vanuit je buik. Bij inademing bolt je buik, bij uitademing valt die in. Terwijl je zo ademt, word je je ervan bewust hoe je voeten de grond raken. Je versoepelt je knieën. Je schouders gaan omlaag en je hoofd is rechtop. Alsof er twee ballonnetjes aan je hoofd vastzitten die het ophouden. Verzacht je gelaat, ontspan je voorhoofd en wangen, de tong in je mond. Kijk naar het publiek alsof het goede vrienden van je zijn. Laat je mondhoeken omhoog krullen, eventueel door een potlood dwars in je mond te nemen terwijl je je verbeeldt een zaal toe te spreken. Voel de warmte door je lijf stromen en concentreer je op wat je te zeggen hebt. De gedachte die je erbij hebt over jezelf is positief: ik kan het aan.

2. Maak jezelf boos

Er is ook een andere methode die haaks staat op de vorige. Je maakt gebruik van een tegenovergestelde emotie. Zoals boosheid. Maak jezelf zo boos als je maar kunt zijn, door als een mantra boze woorden door je hoofd te laten gaan. Je kunt je knikkende knieën bedwingen door te denken: rotte vis, rotte vis, rotte vis. Voor anderen is de boosheid niet zichtbaar, maar zelf stop je de neerwaartse spiraal van angst. Boosheid en angst gaan niet samen. Het helpt echt om te denken ‘stelletje sukkels’ als je als een angsthaas op het podium staat.

3. Vraag je af waarom het oordeel van de ander zo belangrijk voor je is

Visualiseer de bijeenkomst waarop je spreekt, of de vergadering. Maak er een filmpje van, zie hoe je binnenkomt, wie je verwelkomt, in welke ruimte je gaat spreken. Je spreekt en het gaat fantastisch. Zie de uitbundige reacties van het publiek voor je. Wat of wie raakt je het meest en waarom is dat zo belangrijk? Wiens erkenning zoek je, voor wie schaam je je? Vaak gaat het om erkenning van iemand die belangrijk voor je is. Je wilt zo graag van je vader of moeder horen dat je geweldig bent. Als je beseft waarnaar je op zoek bent, kun je het meer relativeren en loslaten en je concentreren op wat je wilt zeggen, wat je wilt overbrengen. Of het overkomt heb je niet helemaal in de hand, maar je doet je best.

4. Doe een fast forward

Stel je het ergste van het ergste voor. Mensen vallen in slaap, ze lopen weg, roepen boe. Of je blokkeert en staat met een mond vol tanden. Vaak stokt je fantasie voordat je je het meest erge voorstelt. Geef jezelf een zetje, ga door en adem heel rustig terwijl je het voor je ziet. Meestal word je kalm en kun je het relativeren. Er zijn ergere dingen.

5. Luister naar een ander

Verdiep je in de kunst van de retoriek, luister naar boeiende sprekers en maak aantekeningen van wat goed werkt. Wie is je favoriete spreker, wat trekt je aan?

Hoe kun je daarvan leren? Visualiseer dat je spreekt als je favoriete spreker, neem dezelfde houding aan. Durf met passie te praten en te overdrijven. Zo geef je een kundige en levendige presentatie. Wees niet bang voor jatwerk, je doet het toch altijd op je eigen manier.

Tekst: Carien Karsten

 

Meer carrière-artikelen lezen? Check onze uitgebreide Lifestyle NWS carrièrerubriek!
Wil jij op de hoogte blijven van al het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!