Presenteren-2

6 tips om overtuigend te spreken en te presenteren

Niet alleen wát je zegt is van belang tijdens het spreken maar juist ook hóé je het zegt. Presentatie- en pitchexpert Roeselien Wekker legt in zes stappen uit hoe je je publiek kunt raken en overtuigen tijdens het presenteren.

Wees relevant

Tijdens de eerste 30 seconden van jouw presentatie of pitch wil jouw luisteraar maar één ding weten: what’s in it for me? Waarom moet ik naar jou luisteren? Bedenk van tevoren dan ook goed voor wie je spreekt (wie je doelgroep is) en waarom jouw verhaal interessant is voor dit publiek. Als je deze vraag niet binnen 30 seconden kunt beantwoorden, is je publiek niet geraakt en dus niet gemotiveerd om naar je te luisteren.

Let er bij het bedenken van je ‘waarom’ wel goed op dat jouw verhaal écht van toegevoegde waarde moet zijn voor je publiek. ‘Omdat het nu eenmaal op de agenda staat’ is uiteraard geen prikkelend antwoord.

Gebruik een vaste structuur

Niets is zo vervelend als een onsamenhangend verhaal tijdens het presenteren. Je publiek wil weten waar het aan toe is. Mijn tip: neem je luisteraars als het ware bij de hand en ‘loop’ samen met ze door je verhaal of presentatie. Doe dit aan de hand van het volgende model:

  1. Vertel wat je gaat vertellen
  2. Vertel je verhaal
  3. Vertel wat je hebt verteld

Door deze volgorde aan te houden, zorg je ervoor dat je verhaal een duidelijk begin, midden en einde heeft. Dit klinkt simpel, maar het écht consequent toepassen blijkt voor veel van mijn trainees altijd nog een hele uitdaging.

Wees je bewust van je non-verbale communicatie

Hoe jouw verhaal overkomt is voor 80 procent afhankelijk van je non-verbale communicatie. Je stage presence is essentieel bij het overtuigen van je publiek. Probeer tijdens het speechen, presenteren of pitchen dan ook écht aanwezig te zijn. Zet beide benen stevig in de grond tijdens het presenteren. Neem even de tijd om te wennen aan de ruimte die je inneemt. Voel dat je aanwezig bent in het hier en nu.

Ben je er helemaal? Vergeet dan niet je publiek aan te kijken, te glimlachen en een open houding aan te nemen. Laat emotie zien in je gezicht en maak gebruik van overtuigende handgebaren.

Houd het levendig

Je kunt inhoudelijk nog zo’n interessant verhaal hebben, maar als je het niet inspirerend brengt haakt de helft van je publiek af. Het gaat namelijk niet alleen om wát je zegt, maar juist ook om hóé je het zegt. Bedenk dan ook goed hoe jij je verhaal wilt aankleden. Veelgebruikte ‘mooimakers’ zijn: een aansprekende anekdote, een inspirerende quote of een verhelderende metafoor.

Mooimakers zorgen er niet voor dat je wegblijft van de inhoud, maar juist dat de inhoud duidelijker en overtuigender aankomt bij je publiek. Belangrijk hierbij is wel: zorg dat de aankleding van je verhaal bij jou past. Houd het authentiek.

Blijf ademhalen tijdens het presenteren

Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk, maar echt: haal rustig adem. Als je niet relaxed bent, ben je minder overtuigend. Probeer je zenuwen te verminderen door ‘diep’ adem te halen. Als je je ademhaling in je buik voelt in plaats van op je borst, zullen je zenuwen verminderen en spreek je zelfverzekerder.

Durf te falen

Je kunt alle spreektips en tricks nog zo goed doornemen, uiteindelijk komt het neer op gewoon dóén. Tot slot dan ook een laatste – en misschien wel de belangrijkste – tip: wees niet te streng voor jezelf. Bedenk dat jouw publiek uiteindelijk bestaat uit ‘ook maar gewoon mensen’, die net als jij hun eigen onzekerheden hebben. Juist door te vallen en weer op te staan leer je overtuigend spreken.

Bron: Roeselien Wekker & Spraakwater
Meer carrière artikelen? Check onze uitgebreide Lifestyle NWS carrièrerubriek! Wil jij op de hoogte blijven van al het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!