BMW M8

Nieuw: supersnelle BMW M8

De naam BMW M is al decennialang synoniem met pure sportauto’s, het credo is “geboren op het circuit, thuis op alle wegen”. BMW M GmbH is een apart bedrijf binnen het BMW concern dat van de bekende BMW series extra sportieve versies ontwerpt. Als de auto’s stil staan herken je ze aan het M logo achterop, de voorbumpers met de machtige luchtinlaten, grote remschijven, de diffusor aan de achterzijde, de M louvres in de voorspatborden en kenmerkende M dubbele eindpijpen. Als ze rijden heb je vaak maar een split-second om ze te bewonderen…

BMW heeft al een M uitvoering van de BMW 8 Serie, de M850i xDrive Coupé, daar komen nu een paar extremere versies bij; de BMW M8 Coupé/ Cabrio en de BMW M8 Competition Coupé/Cabrio. 

De nieuwe M8 uitvoeringen hebben een 4.4-liter V8 onder de motorkap, 600 pk sterk. De M8 Competition heeft 625 pk. Sprinten naar 100 km/u gaat in 3,3 seconden, heb je de Competition-uitvoering dan gaat dat in 3,2 seconden. Laat je je sportbolide uitrusten met het M Drivers Package, dan is een topsnelheid 305 km/u binnen handbereik. Bizarre snelheden natuurlijk, op de openbare weg zijn die onmogelijk te halen, je bent dan aangewezen op het rijden van rondjes op een circuit. En daar is ook niks mis mee.

Uiterlijk

De BMW 8 Serie is een mooi gevormde, luxueuze vier persoons GT. De M modellen voegen daar extreme snelheid aan toe. Het resultaat van die combinatie is een supercar; de luxe ambiance in het interieur gaat samen met het ultieme autosportgevoel. De M8 Coupé weegt 1.960 kilo en is ondanks z’n gewicht toch de snelste BMW ooit op de Nürburgring.  De Coupé heeft een ‘double bubble’-dak van met carbon verstevigde kunststof, de Cabrio een softtop. Dat is natuurlijk om het gewicht zo laag mogelijk te houden. De velgen zijn speciaal voor de M8 ontworpen en gemaakt van gesmeed lichtmetaal, uitgevoerd in zwart of zilverkleur.

Voor autosportliefhebbers is de BMW M8 wel zo’n beetje het summum van wat er op sportwagengebied te koop is. Voorkeur van Lifestyle-NWS gaat uit naar de Coupé, lijkt gevoelsmatig iets veiliger om in te scheuren dan in een Cabrio-uitvoering. 

De binnenkant

Aan de binnenkant niet zoveel wijzigingen ten opzichte van de reguliere 8 Series. Er zitten M Sport stoelen in, er zijn lichtgevende M8-logo’s in de hoofdsteunen en de schakelpook is speciaal voor de auto ontworpen. Natuurlijk, er zijn mooie materialen gebruikt en de afwerking is van topkwaliteit. Maar niets wijst er op dat je een wild beest onder de motorkap hebt te temmen. 

Motor

Het spannendste onderdeel van de BMW M8 ligt dus tussen de voorwielen. Het is de al uit de M5 bekende 4.4- liter V8 met twee turbo’s. Voor de M8 Competition uitvoeringen is de motor wat sterker gemaakt; 625 pk in plaats van 600 pk. Uiteraard heeft de M afdeling van BMW niet alleen aan de motor gesleuteld, ook het onderstel is aangepast, dat is versterkt en onder meer voorzien van actieve dempers, M Servotronic besturing en een speciaal remsysteem dat in twee standen (comfort en hard) is in te stellen. Standaard heeft M8 vierwielaandrijving waarbij de kracht via een achttraps M Steptronic-automaat over beide assen wordt verdeeld. Er zijn 3 rij modi; 4WD 4WD Sport en 2WD. In die laatste stand gaat al het vermogen alleen naar de achterwielen en wordt de DSC (anti-doorslipregelsysteem) uitgeschakeld. Je staat er dan echt alleen voor om de auto in het gareel te houden.

Op het komende BMW #NextGen-evenement, van 25 t/m 27 juni in München, zal de BMW M8 z’n wereldpremière beleven. Ergens in augustus worden de prijzen bekend gemaakt en in september kun je rijden. 

Meer autonieuws? Check onze uitgebreide Lifestyle NWS autorubriek!
Wil jij op de hoogte blijven van al het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!