BMW 2-serie Coupé

Nieuw: BMW 2-serie Coupé

BMW brengt een nieuwe versie uit van z’n BMW 2-serie Coupé. Normaal gesproken geen groot nieuws, maar nu komt het nieuws wel met een paar fijne bijzonderheden waardoor die nieuwe BMW 2-serie Coupé zomaar een hebbeding wordt. Ja, hij is vrij compact, dus niet voor elke doelgroep geschikt, maar woon je alleen of met z’n tweeën, dan is dit de auto die je moet hebben. Freude am Fahren geldt zeker voor deze auto: achterwielaandrijving, techniek van de BMW 4-serie, potente maar ook zuinige motoren, nieuwe veiligheidssystemen en dat voor redelijke prijzen.

De nieuwe BMW heeft als enige lid van de 1 en 2-serie-familie achterwielaandrijving en de kenner weet dat dit bijzonder aangenaam rijden is als het gaspedaal wat ingedrukt wordt.   

De BMW 2-serie Coupé komt vanaf de start beschikbaar als 220i met een 184 pk sterke 2-liter viercilinder, als 220d met 190 pk sterke viercilinder dieselmotor en als voorlopig topmodel de M240i xDrive met 374 pk en 3.0 liter zescilinder onder de motorkap, goed voor een 0-100 km/h sprint in 4,3 seconden. Sterker geweld volgt in een later stadium met een M2 uitvoering. 

De buitenkant

Ten opzichte van de uitgaande versie van de BMW 2-serie Coupé valt op dat de nieuwe uitvoering flink groter is: 11 centimeter langer, 6 centimeter breder, maar met z’n hoogte van 1,39 meter wel  2  centimeter lager. Ook de wielbasis is met 5,1 centimeter gegroeid. De gewichtsverdeling over de voor-en achteras is nu ideaal met 50:50, bovendien is de carrosserie 12 procent stijver dan zijn voorganger.

In vergelijking met de oude BMW 2-serie Coupé ziet de nieuwe er een stuk brutaler uit, vooral door z’n bredere en lagere maatvoering. De nieuwe BMW 2-serie Coupé heeft een lange motorkap, korte overhangen en full-ledkoplampen. De cockpit is vrij ver naar achteren geplaatst. De grille heeft in plaats van verticale spijlen verticaal georiënteerde, beweegbare, luchtkleppen. De achterlichten hebben een driedimensionaal design en zijn donker uitgevoerd. De BMW 2-serie Coupé heeft slagafhankelijke dempers, waardoor de carrosserie in alle situaties vrij stabiel blijft. Een sportonderstel is voor de M240i xDrive standaard, bij de andere versies optioneel. 

De binnenkant

Het interieur van de nieuwe 2-serie Coupé heeft veel overeenkomsten met die van de nieuwe BWM 4-serie. Uiteraard toont het geheel als typisch BMW met een op de bestuurder gericht instrumentarium, standaard sportstoelen, een hoge middenconsole en deurpanelen die optisch in het dashboard overlopen. 

Een 8,8 inch  infotainmentscherm en een 5,1 inch display tussen de analoge klokken zijn standaard, wil je meer, bestel dan een 12,3-inch digitaal instrumentarium en een 10,25-inch scherm in de middenconsole. Een head-up display kost ook wat extra. De BMW 2-serie Coupé zit ook vol met veiligheidssystemen en Adaptieve Cruisecontrol met Stop & Go-functie, Lane Departure Warning, Park Distance Control en Driving Assistant.

Motoren 

Bij leveringsaanvang is de 2-serie Coupé te kiezen uit twee benzine- en één dieselmotor. De instap  benzineuitvoering met 184 pk kan in 7,5 tellen van stilstand naar 100 km/h sprinten. De dieseluitvoering kan dit zelfs in 6,9 seconden. Alle uitvoeringen hebben een achttraps Steptronic-automaat aan boord. 

De BMW 2-serie Coupé die je moet hebben is natuurlijk de M240i xDrive met 374 pk uit 6 cilinders. In de Launch Control-stand ga je dan in 4,3 seconden naar de 100 km/h.

Volgend jaar wordt het leveringsprogramma nog uitgebreid met een nieuwe M2 uitvoering en een 245 pk sterke 230i. 

De nieuwe BMW 2-serie Coupé is nu al te bestellen en af te leveren begin 2022. De 220i is er vanaf €47.645, de 220d vanaf €50.122 en de M240i xDrive vanaf €75.336. Het belooft een heerlijke “rijdersauto” te zijn, een genot voor je hartslag, oren en ogen.

BMW 2-serie Coupé-2
BMW 2-serie Coupé-3
BMW 2-serie Coupé-4
BMW 2-serie Coupé-5
BMW 2-serie Coupé-6
BMW 2-serie Coupé-7
BMW 2-serie Coupé-8
BMW 2-serie Coupé-9
BMW 2-serie Coupé-10
BMW 2-serie Coupé-11

Kijk voor meer informatie op de website van BMW.