Nieuw: Audi Q8 TFSI e
Het kon natuurlijk niet uitblijven; Audi gaat de Q8 nu ook als plug-in hybrid leveren. En dat is goed nieuws, want het komt ten goede aan het vermogen van de diverse uitvoeringen en, niet onbelangrijk, het scheelt een hoop geld op de aanschafprijs. Zo kost de huidige instapper 55 TFSI quattro met 340 pk motor €124.680, de nieuwe plug-in hybrid met 381 pk € 93.640 oftewel zo’n € 30.000 minder. En dat is ook voor Audi goed nieuws, want het merk was druk bezig om zichzelf uit de markt te prijzen met z’n prijsstelling.
De Audi Q8 TFSI e komt in twee varianten; als Q8 55 TFSI e quattro en als Q8 60 TFSI e quattro. Beiden worden aangedreven door een 3,0-liter V6 turbo gecombineerd met een elektromotor. Het verschil tussen beide varianten zit em in vermogen (381 pk om 462 pk) en snelheid (sprint van 0 tot 100 km/h in 5,8 seconden tegenover 5,4 seconden). Iets minder snel dan de Audi RS Q8. De topsnelheid is in beide varianten gemaximeerd op 240 km/h. Met de17,8-kWh batterij kom je, bij alleen elektrisch rijden, maximaal 45 kilometer ver en dat is voldoende voor het gemiddelde woon-werk verkeer.
De buitenkant
De Audi Q8 ziet er geweldig uit en dat geldt dus ook voor de e uitvoeringen. Veel sportiever dan z’n broer de Q7, hier en daar zien we wat lijnen van de oer-Audi Quattro van jaren geleden. Qua design veel horizontale lijnen en strakke vlakken die zorgen voor een rustig beeld en toch robuust uiterlijk. Opvallend zijn ook de frame-loze ramen in de portieren. De wielkasten zijn geschikt voor grote 22-inch wielen en de doorlopende strook verlichting van de achterlichten heeft een black panel look. De Audi Q8 TFSI e kun je ten opzichte van de andere Q8 uitvoeringen eigenlijk alleen herkennen aan de e-badges en de extra tankklep voor het stroomladen. Standaard op de 60 TFSI krijg je rode remzadels, HD-matrix-led-koplampen en led-achterlichten.
De binnenkant
De vijfdeurs SUV-coupé heeft een ruim, luxueus en in hoge mate gedigitaliseerd interieur. De gebruikte materialen en het afwerkingsniveau is zoals we van Audi gewend zijn van topniveau. Voor elke Audi Q8 geldt dat deze in hoge mate te personaliseren is. Audi is al ver gevorderd met de mogelijkheid van autonoom rijden. In de Audi Q8 zijn nog niet alle mogelijkheden geactiveerd door Audi, maar je hebt al wel een adaptieve rijassistent, efficiency assist, een kruispuntassistent, side assist, stoeprandalert en 360-graden-camera’s, twaalf ultrasoonsensoren, een laserscanner, remote parking pilot en Audi garage pilot. Kortom; deze SUV is helemaal state of the art. De auto is uiterst comfortabel met elektronisch geregelde luchtvering met traploos adaptief dempingssysteem en niveauregeling.
De supermoderne bedieningsstructuur inclusief MMI touch response en spraaksturing, evenals de hightech navigatie, springen in het oog. De Audi Q8 TFSI e beschikt standaard over Audi connect en een Audi virtual cockpit met speciale TFSI e-indeling waarop je kunt of je op stroom rijdt of op benzine rijdt, en hoe ver je nog op de elektrische modus kunt rijden en of de auto energie terugwint.
De aandrijving
Zowel de 55- als 60-variant van de Q8 TFSI e heeft een elektromotor aan boord, de grootste kracht wordt echter geleverd door een 3.0 V6 benzinemotor. Deze combinaties waren al leverbaar in de Audi Q7. Standaard heeft de Audi Q8 een achttraps automaat met dubbele koppeling en vierwielaandrijving.
Vanaf eind oktober zijn beide Audi Q8 TFSI e-modellen te bestellen.