DS E-TENSE PERFORMANCE

DS E-TENSE PERFORMANCE

De DS E-TENSE PERFORMANCE is deze week uitgeroepen tot “Concept Of The Year” tijdens de GQ Car Awards 2023 in Londen. De conceptauto is ontwikkeld door DS Performance, de succesvolle autosportdivisie van DS Automobiles. Het resultaat is een ware supercar met monocoque carbon chassis, een systeemvermogen van 815 pk, vierwielaandrijving, een regeneratief remsysteem en een 0-100 km/u sprinttijd van minder dan twee seconden. De DS E-TENSE PERFORMANCE geeft de designrichting aan van DS voor toekomstige modellen. 

Techniek rechtstreeks afgeleid van Formule E-auto

De techniek is rechtstreeks afgeleid van een Formule E-auto (DS won al twee keer het FIA Formule E- kampioenschap).  Zoals vaak komen technologische ontwikkelingen in de Formule 1 en in dit geval Formule E terug in nieuwe modellen voor op de weg. Belangrijke ontwikkelingen ingebouwd in de DS E-TENSE PERFORMANCE zijn uiteraard de adembenemende sprintsnelheid, het supersnelle 350 kW opladen waarmee je in vijf minuten van leeg naar vol gaat en puur regeneratief remmen (lees: helemaal geen schijfremmen meer). Daarnaast is aan de buitenkant met een nieuwe techniek een tweekleurige kleurenschema aangebracht. Afhankelijk van de lichtinval verandert de kleur. Deze optie gaan we binnenkort terugzien bij productiemodellen.

Aanleiding

Het verhaal van de DS E-TENSE PERFORMANCE begon twee jaar geleden: de ingenieurs van DS Performance hadden wat hulp nodig bij de voorbereiding op de overstap naar de Gen3-auto in de Formule E. Ze vroegen om een prototype of zoiets, om alle ontwikkelde technologie voor de Gen3 racewagen te kunnen testen. De directie van DS besloot om daarvoor de DS E-TENSE PERFORMANCE te ontwikkelen, eigenlijk is het een elektrische racewagen in de huid van een supercar.

De buitenkant

DS heeft zich qua design tot doel gesteld om de Louis Vuitton, Hermès of Chanel te worden op autogebied. De DS Design Studio leefde zich helemaal uit en het moet gezegd: het resultaat is indrukwekkend. De DS E-TENSE PERFORMANCE kan zondermeer concurreren met supercars in het topsegment. Opvallend is de 3D-grille aan de voorkant met het DS logo, het is een soort technisch scherm met verlichting geworden. 

De DS E-TENSE PERFORMANCE is gebaseerd op een koolstofvezel carrosseriestructuur (monocoque) en voorzien van twee elektromotoren met 600 kW (815 pk) vermogen en vierwielaandrijving. Veel tijd heeft DS gestoken in het verder ontwikkelen van regeneratief remmen. Dit is natuurlijk al beschikbaar is in de meeste elektrische voertuigen, maar altijd in combinatie met remschijven en remblokken. DS heeft regeneratief remmen ontwikkeld zonder schijfremmen. Hierdoor wordt alle energie door vertragen van de auto opgevangen in de batterij. 

De binnenkant

Daar geeft DS zelf nog geen beelden van vrij, maar op Youtube zien we recensies met beelden van de binnenkant. Het ziet er wat spartaans uit, met veel koolstofvezel om het gewicht laag te houden . Dat laatste is overigens goed gelukt met een totaalgewicht van maar 1.200 kg. En dat voor een elektrisch aangedreven auto! Ook de twee kuipstoelen zijn van koolstofvezel gemaakt. Het stuurtje is 1 op 1 gelijk met die in een Formule E racewagen. Voor de rest: het is een concept-auto dus wat er van overblijft in productie-auto’s is even afwachten.

De aandrijving

De aandrijving van de DS E-TENSE PERFORMANCE is natuurlijk fenomenaal. In twee seconden naar de 100 km/h dankzij een systeemvermogen van 815 pk en een enorm koppel van 8.000 Nm. Op de vooras een 250 kW motor en op de achteras een 350 kW exemplaar. Vierwielaandrijving dus. Ook opladen gaat supersnel met een snellaadvermogen van 350 kW is de batterij in maar vijf minuten volledig opgeladen.

We zijn benieuwd wat er in de productiesfeer terecht gaat komen van deze opzienbarende DS E-TENSE PERFORMANCE.

DS E-TENSE PERFORMANCE-2
DS E-TENSE PERFORMANCE-3
DS E-TENSE PERFORMANCE-4
DS E-TENSE PERFORMANCE-5
DS E-TENSE PERFORMANCE-6
DS E-TENSE PERFORMANCE-7

Meer informatie over de DS E-TENSE PERFORMANCE vind je hier op de website van DS Automobiles.