Audi activesphere concept

Audi Activesphere Concept

Audi beeldt z’n toekomstvisie uit in de zogenaamde Sphere-concepts. In 2021 verschenen de Audi Skysphere en de Audi Grandsphere op het podium, in 2022 volgde de Audi Urbansphere en nu is het tijd voor de Audi Activesphere.  Die laatste is een crossover-studie met elektrische aandrijving en quattro. De auto combineert tegenstellingen tot een mooi geheel: de elegantie van een vierdeurs coupé met echte offroad-capaciteiten en de digitale en fysieke wereld aan de binnenkant. 

De Audi Activesphere is een studie voor het premiumsegment, interessant is het om te zien welke mogelijkheden Audi voorspelt voor de verdere ontwikkeling van autonoom rijden. De concept car is bedacht en ontworpen in de Audi Design Studio in Malibu, Los Angeles.

De buitenkant

De Audi Activesphere is aan de buitenkant een grote, robuuste, verschijning, maar toch met een zekere elegantie met z’n Sportback-silhouet. De 4,98 meter lange cross-over heeft een sterk aflopende daklijn en heeft dan ook wel wat van een futuristische Audi A7 Sportback. De auto is geschikt voor off-road gebruik, met een variabele bodemvrijheid: het kan worden verhoogd met 40 millimeter boven de basishoogte van 208 millimeter, of verlaagd tijdens het rijden op de weg. Het is met z’n 2,07 meter ook een brede auto. De afstand tussen voor-en achterwielen is 2,97 meter en dat geeft maximale beenruimte voor passagiers.

De 22-inch lichtmetalen wielen hebben beweegbare segmenten die in staat zijn om zich te openen voor extra koeling tijdens off-road ritten. De Activesphere Concept heeft rondom veel opvallende glasoppervlakken. Een lange voorruit en ook ruiten onder aan de portieren. In de plaats van Audi’s Singleframe-grille zit een glazen deel waardoorheen inzittenden kunnen zien wat zich voor de auto afspeelt.

De achterportieren openen ‘verkeerd om’ waardoor instappen extra makkelijk is. De achterruit kan met een druk op de knop omhoog schuiven en de achterklep omlaag. Resultaat: een soort van laadbak als pick-up idee voor het dragen van recreatieve uitrusting zoals e-bikes of water- en wintersportuitrusting. 

De binnenkant

Innovatieve ontwikkelingen vind je in het interieur met een nieuw systeem dat een interface is tussen de auto, de gebruiker en de omgeving. Het middelpunt van het nieuwe systeem zijn innovatieve mixed reality-headsets – afzonderlijk verkrijgbaar voor elke bestuurder en passagier. Dit gaat verder dan augmented reality met VR brillen. Mixed reality is nu in staat om virtuele inhoud weer te geven met ruimtelijke verwijzing naar de echte wereld in drie dimensies. Denk bijvoorbeeld aan 3D-topografiegrafieken met hoge resolutie die op het echte landschap worden geprojecteerd en informatie over navigatie en de bestemming en verkeersveiligheidsinformatie, d.w.z. waarschuwingen voor files of gladde wegen.

Omdat de headsets precies zijn ontworpen om te passen bij de geometrie van het activesphere-interieur, kunnen ze zelfs virtuele indexkaarten op de middenconsole projecteren. En in het interieur kunnen headsetgebruikers bedieningspanelen en andere virtuele displays zien in een opgeruimd, minimalistisch ontwerp dat verborgen blijft voor het blote oog. Mixed reality-optica geeft gebruikers de mogelijkheid om precies te communiceren met deze echte, maar onzichtbare, aanraakgevoelige zones, omdat de headsets functies weergeven en uitvoeren door in realtime te reageren wanneer gebruikers ze aanraken.

Bij autonoom rijden verdwijnen het dashboard, het stuur en de pedalen in een onzichtbare positie. Je krijgt hierdoor op de eerste zitrij een grote ruimte die zich uitstrekt tot aan de voorkant van de auto. Door het volledig glazen paneel op de plaats van de Singleframe hebben de inzittenden dan ook een vrij zicht op de weg voor hen.

De aandrijving

De Audi Activesphere Concept maakt gebruik van Audi’s meest innovatieve elektrische aandrijfsysteem: het Premium Platform Electric, kortweg PPE. Dit systeem is ontwikkeld door Porsche en Audi samen. Hier is ruimte voor een 100-kWh accu tussen de assen en twee elektromotoren op de voor- en achteras, samen goed voor vierwielaandrijving en 442 pk.

De elektrische actieradius zou meer dan 600 kilometer zijn en snelladen kan met 800 volt, waardoor in slechts 10 minuten weer voldoende is “getankt” voor een extra 300 kilometer elektrisch rijden. Uiteraard is ook aan extra comfort geacht met adaptieve luchtvering met adaptieve dempers.

https://youtu.be/D3mKZKwrKL0
https://youtu.be/5V7_e-38ZsE
Audi activesphere concept
Audi activesphere concept
Audi activesphere concept
Audi activesphere concept
Audi activesphere concept
Audi activesphere concept
Audi activesphere concept
Audi activesphere concept

Kijk voor meer informatie over de Audi Activesphere op de website van Audi.