Mercedes-Benz G-klasse

Al 40 jaar is de Mercedes-Benz G-klasse een icoon. Nu hebben alle SUV’s van het merk een G voor z’n type aanduiding staan, maar de enige echte off-roader van Mercedes-Benz is toch de G-Klasse. En nu komt er weer een nieuwe versie van. Mercedes heeft z’n uiterste best gedaan om de auto aan de buitenkant ongewijzigd te laten ondanks dat het een compleet nieuwe auto is. Dat lijkt ons een knappere prestatie dan om de auto een geheel nieuw uiterlijk aan te meten. Die G-Klasse kom je eigenlijk heel weinig tegen in Nederland. Niet zo vreemd, onze infrastructuur en landschap maken het ook niet noodzakelijk om een stoere off-roader aan te schaffen. Van het huidige model werden er vorig jaar wereldwijd nog wel ruim 20.000 exemplaren verkocht, dus toch een interessante nichemarkt voor Mercedes-Benz. 

4,0-liter V8 en 422 pk

De nieuwe G-Klasse trapt af met de G 500 met een 4,0-liter V8 en 422 pk, gekoppeld aan een negentrapsautomaat. In Duitsland gaat deze uitvoering vanaf 107.000 Euro kosten, de prijs bij ons is nog niet bekend gemaakt. De huidige G 500 staat bij ons voor 183.000 Euro in de prijslijst, dit ter indicatie.

De buitenkant

Hij lijkt dus aan de buitenkant erg op z’n voorganger. Dezelfde hoekige en sobere vormgeving. Of hij mooi is om te zien kan de kopers niet zo boeien, het gaat hun om de doelmatigheid en degelijkheid. Wat zijn de verschillen met het huidige model? Hij is 53 millimeter langer en 121 millimeter breder en 170 kilogram lichter. En; hij kan door 70 cm diep water rijden en dat is 10 cm meer dan voorheen. Verder nieuwe koplampen, achterlichten en je zou het niet zeggen, maar de carrosserielijnen lopen wat vloeiender in elkaar over. De deuren zijn gewijzigd zodat de instap wat makkelijker is en door de toegenomen spoorbreedte zijn de rijeigenschappen ook verbeterd. Verder gewoon nog een ladderchassis en een starre achteras. Aan de voorzijde heeft de auto nu wel onafhankelijke ophanging.

De binnenkant

Het interieur is grondig vernieuwd. Trouwens wat een verschil qua design met de buitenkant! Het interieur kan zich meten met de duurdere Mercedessen. Er zijn twee digitale displays van 12,3-inch gemonteerd. De achterstoelen zijn wat naar achteren verplaatst zodat de beenruimte daar met 15 cm is toegenomen.

Er zijn diverse camera’s geïnstalleerd, zodat er nu rondom goed zicht is, makkelijk bij het parkeren en off-road rijden. Hij kan overigens ook automatisch inparkeren. Nieuw is de ‘G-Mode’ waarnaar de auto automatisch overgaat als de lage gearing is ingeschakeld. Demping, besturing, rijhoogte en overbrenging worden dan optimaal aangepast aan off-road rijden. Met Dynamic Select kun je de auto in de rijstanden Comfort, Sport, Individual en Eco zetten.

De aandrijving

De 4,0 liter V8 biturbo met 422 pk is al een bekende van Mercedes. Het is een bewezen betrouwbare motor waarmee de auto in alle gevallen z’n mannetje kan staan. Met de negentrapsautomaat gaat het schakelen heel soepel en ongemerkt. 40 procent van het koppel wordt naar de voorwielen gestuurd en de rest naar de achterwielen.

De nieuwe G-klasse komt in juni in de showroom te staan, wel heeft Mercedes-Benz alvast wat bewegende beelden van de allrounder in z’n natuurlijke habitat geschoten.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!