Alfa Romeo 33 Stradale

De nieuwe Alfa Romeo 33 Stradale

Na het stoppen van de productie van de Alfa Romeo 8C, zo’n 13 jaar geleden, had Alfa Romeo geen supercar meer in z’n line-up. Daar komt nu verandering in met de intro van de splinternieuwe Alfa 33 Stradale. Dat cijfer 33 slaat overigens niet op de Alfa 33 van de jaren 80 van de vorige eeuw, het is een moderne uitvoering van de Alfa Romeo 33 Stradale uit 1967. De nieuwe Alfa Romeo is ook te zien als de afsluiting voor het merk van fossiele brandstofmotoren en het begin van elektrische aandrijving.

Slechts 33 stuks

De Alfa Romeo 33 is te kiezen met een 3,0-liter V6 twinturbo benzinemotor met meer dan 620 pk, of met elektrische aandrijving met ruim 750 pk. Die 33 Stradale uit 1967 was eigenlijk de eerste supercar van Alfa, er werden er maar 18 stuks van gemaakt, van de nieuwe versie worden er maar 33 stuks gemaakt. En dat is eigenlijk hartstikke jammer, het betekent dat ze allemaal al verkocht zijn aan verzamelaars. Waarschijnlijk voor prijzen boven een miljoen euro. De  Alfa Romeo 33 Stradale gaat met de hand gebouwd worden door het Italiaanse bedrijf Carrozzeria Touring Superleggera.

Volgens Alfa is de nieuwe 33 Stradale zo wel geschikt voor topprestaties op circuits, maar ook geschikt voor dagelijks gebruik.

De buitenkant

Er zijn natuurlijk wat uiterlijke overeenkomsten met die Stradale uit de jaren 60. Denk dan aan zwarte accenten aan de zijkanten,  de vleugeldeuren en de lampen aan de voor-en achterkant. Natuurlijk is de nieuwe Stradale helemaal van deze tijd en heeft het de nieuwste designtaal van het merk. De auto heeft een prachtige, gespierde, vormgeving met ‘elytra’ vleugeldeuren. Door het grote zonnedak hebben de inzittenden een uniek uitzicht, alsof je in de cockpit van een straaljager zit. Het chassis is gemaakt van aluminium en koolstofvezel, ook de portieren zijn geheel van koolstofvezel. De Alfa Romeo 33 Stradale heeft actieve schokdempers en koolstofkeramische remschijven van Brembo. 

De binnenkant

Ook het interieur is prachtig vormgegeven, een mooie mix van modern en klassiek. Opvallend zijn de twee grote, diepliggende klokken, en de middentunnel met flinke schakelaars voor het kiezen van de rijmodi strada of pista, het sluiten van de deuren en deuren. Er is ook de bediening van de versnellingsbak in opgenomen, hoewel je dit ook met flippers achter het stuur kunt doen.

De aandrijving

Formule 1-coureur Valtteri Bottas van Alfa Romeo is intensief betrokken geweest bij de afstelling van de auto. De benzine-uitvoering heeft een 3,0-liter biturbo V6 achter de beide stoelen liggen, gekoppeld aan een achttraps DCT versnellingsbak. Via een elektronisch gereguleerd sperdifferentieel wordt het  620 pk vermogen over de achterwielen verdeeld. In nog geen 3 seconden kan de Alfa Romeo 33 Stradale van stilstand naar 100 km/h schieten en dan door naar z’n topsnelheid van, verrassend, 333 km/h.

Hoewel Alfa Romeo nauwelijks prestatiecijfers vrijgeeft van de elektrische versie van de Alfa Romeo 33 Stradale zou die nog sterker zijn dan de benzineversie (“ruim 750 pk”). Volgens Alfa Romeo is de actieradius van de elektrische versie zo’n 450 km. Waarschijnlijk is wel dat Stellantis-zustermerk Maserati ook betrokken is geweest bij de ontwikkeling/levering van de motoren, denk de aandrijvingen die beschikbaar zijn in de Maserati Folgore en Maserati GranTurismo. 

Alfa Romeo 33 Stradale-2
Alfa Romeo 33 Stradale-3
Alfa Romeo 33 Stradale-4
Alfa Romeo 33 Stradale-5
Alfa Romeo 33 Stradale-6
Alfa Romeo 33 Stradale-7
Alfa Romeo 33 Stradale-8
Alfa Romeo 33 Stradale-9
Alfa Romeo 33 Stradale-10
Alfa Romeo 33 Stradale-11
Alfa Romeo 33 Stradale-12

Kijk voor meer informatie over de Alfa Romeo 33 Stradale op de website van Alfa Romeo.