Alfa Romeo Milano

De nieuwe Alfa Romeo Milano

Groot nieuws van Alfa Romeo deze week! Het merk presenteerde de Milano en keert terug in de belangrijkste Europese autocategorie: de B-Klasse. De nieuwe Alfa Romeo Milano is een stukje kleiner dan de Alfa Romeo Tonale, die anderhalf jaar geleden op de markt kwam. De compacte SUV Alfa Romeo Milano is leverbaar als hybride en als volledig elektrisch aangedreven. Het is daarmee de eerste volledig elektrische Alfa Romeo, maar is er dus toch ook met benzinemotor, aangevuld met een 21-kW elektromotor en 48V-systeem.

Alfa Romeo heeft een naam hoog te houden op het gebied van sportiviteit en design. In hoeverre is dit gelukt met de nieuwe Milano? De beelden laten zien dat dit weer goed gelukt is. De Italiaanse flair is direct herkenbaar. Weliswaar is noodgedwongen veel gebruik gemaakt van onderdelen van moederbedrijf Stellantis, zoals het (e-)CMP-platform waarop ook de Fiat 600e, Jeep Avenger en Lancia Ypsilon staan. Wel is het zo dat Alfa Romeo nog bestaat dankzij eerst FCA en nu Stellantis. Gelukkig krijgt het roemruchte merk nu alle ruimte om z’n wat karig geworden modellenaanbod weer wat uit te breiden en ook voor de toekomst kansen te krijgen met elektrisch aangedreven auto’s.

De naam Milano is natuurlijk één op één afgeleid van de stad Milaan, vanaf 1910 de thuisbasis van Alfa Romeo.

De buitenkant

De Milano is 4,17 meter lang, 1,78 meter breed en 1,5 meter hoog en vergeleken met de Peugeot 2008 iets korter maar wel breder en lager. Qua lengte verslaat hij de Jeep Avenger. Qua bagageruimte (400 liter) is hij ook ruimer dan z’n directe concurrenten.

Alfa Romeo Centro Stile ontwierp een compacte SUV met evenwichtige proporties en heldere lijnen. Met name de voor-en achterkant zijn opvallend te noemen. Korte overhangen, gespierde wielkasten en de iconische ‘afgeknotte’ achterzijde (“coda tronca”) die stilistisch verwijst naar de legendarische Giulia TZ. Ook toekomstige modellen van Alfa Romeo zullen deze stilistische kenmerken hebben.

De binnenkant

Aan de binnenkant zien we onderdelen die we kennen van andere Stellantis auto’s, zoals bijvoorbeeld de vorm van het dashboard. Toch is het Alfa Romeo gelukt om z’n eigen kenmerken mee te geven. Zoals bijvoorbeeld de diepliggende klokken en de ventilatieopeningen in de vorm van een “quadrifoglio” (klavertjevier). In het midden van het dashboard is een volledig digitale 10,25-inch TFT-aanraakscherm geplaatst dat werkt met widgets – grafische elementen die zijn ontworpen voor intuïtieve interactie met alle functies en die eenvoudig zijn aan te passen en te verplaatsen. Elke gebruiker kan zijn eigen startpagina maken, waarop elke functie van de auto als een app is weergegeven. Met EV Routing is een innovatief navigatiesysteem ingebouwd, waarbij rijders alleen hun bestemming hoeven in te stellen, vervolgens berekent het navigatiesysteem automatisch de benodigde oplaadstops langs de route, met toegang tot meer dan 600.000 oplaadpunten

Met “E-Control” kun je starten en stoppen (in- en uitschakelen) op afstand te beheren, het opladen te plannen en zonodig het interieur verwarmen of te koelen voordat de bestuurder instapt. 

Verder zijn alle moderne rijhulpsystemen en innovaties aanwezig, zoals de integratie van de virtuele assistent (“Hey Alfa”) en ChatGPT (kunstmatige intelligentie), die gebruikmaken van stemherkenning. Autonoom rijden kan op Level 2,  360° parkeersensoren beslaan het volledige gebied rondom de auto, de achteruitrijcamera geeft 180° beeld.

De aandrijving

De Milano Ibrida is de hybride uitvoering van de Milano. Het is een voorwielaandrijver, later volgt ook nog een vierwielaandrijving (Q4) en dat is een primeur in het premiumsegment. De voorwielaandrijver heeft een 136 pk sterke 1,2-liter driecilinder in het vooronder. De Milano Elettrica heeft twee vermogensvarianten: 156 pk met een actieradius van 410 kilometer, en als sportievere Veloce met 240 pk. Die Veloce heeft een zeer directe besturing, 20-inchwielen, sperdifferentieel, stabilisatorstang voor én achter, extra grote spoorbreedte, sportieve wielophanging en remsysteem.

Ter introductie komen er aantrekkelijk geprijsde, extra goed uitgeruste, introductieversies als Milano Speciale, zowel in elektrische als hybrideversie. Opladen van de elektrische Milano gaat bij snellaadstations in minder dan 30 minuten van 10 naar 80% van de capaciteit.

Prijzen zijn nog niet bekend gemaakt, maar volgen snel.

Alfa Romeo Milano-3
Alfa Romeo Milano-4
Alfa Romeo Milano-5
Alfa Romeo Milano-2
Alfa Romeo Milano-6
Alfa Romeo Milano-7
Alfa Romeo Milano-8

Kijk voor meer informatie over de Alfa Romeo Milano op de website van Alfa Romeo.