BMW CONCEPT i4

BMW CONCEPT i4

Modellen met hybride aandrijving heeft BMW in ruime mate, 100% elektrische nog nauwelijks. En dat is toch opmerkelijk te noemen, want zo’n 6 jaar geleden was BMW voorloper op dat gebied met de i3 en een jaar later de i8 (waarvan de productie binnenkort stopt). Terwijl concurrenten als Audi, Mercedes en Porsche al een paar jaar vol de aanval ingezet hebben op koploper Tesla, lijkt BMW pas nu goed wakker geworden.

Marketingfoutje of niet, de machine gaat vanaf nu rollen. De productielocaties worden gereed gemaakt voor de BMW i4 en iNext in 2021 en nog in 2020 kunnen we de iX3 verwachten. De iX3 is de elektrische versie van de SUV X3, de iNext past in de categorie BMW X5. De auto waar nu de meeste behoefte aan is, de i4, komt dus pas over een jaar. Als opwarmer toont BMW nu de BMW Concept i4, die naar verwachting niet of nauwelijks zal afwijken van de productieversie van de i4. De i4 lijkt nu al de Tesla killer.

Concept i4

De BMW i4 wordt het eerste volledig elektrische model van het merk in de premium klasse van vierdeurs coupés. De Concept i4 is een volledig elektrische vijfdeurs Gran Coupé Coupé met indrukwekkende prestaties; een vermogen van 530 pk en een sprint van 0 naar 100 km/h in 4 seconden. De topsnelheid ligt boven de 200 km/h en met een volle accu (80 kWh) brengt de BMW Concept i4 je 600 km verder. Laden kan met een vermogen van 150 kW. Waarschijnlijk zullen er meerdere versies van de definitieve i4 leverbaar worden. 

De buitenkant

Het design van de Concept i4 is bijzonder geslaagd te noemen. Geen opzichtige vormgeving om het elektrische te benadrukken, maar juist strak en elegant. Een lange neus, langgerekte wielbasis en een aflopende daklijn, gecombineerd met een oplopende heuplijn. Erg opvallend is de ver naar beneden doorlopende BMW nierengrille, waarvan het paneel helemaal dicht is. Achter het paneel zit een hele verzameling sensoren voor diverse toepassingen. De blauwe accenten leggen een link naar het i-label van BMW. Voor het eerst zien we ook het nieuwe BMW logo op een BMW geplakt. Voor minder luchtweerstand zijn diverse aerodynamische aanpassingen toegepast, zoals diffusors en speciaal ontworpen wielen.

De binnenkant

Open, licht en minimalistisch, dat is wat als eerste aan de binnenkant opvalt. Met een groot, gebogen, op de bestuurder gericht display, met visuele diepte dankzij verschillende lagen, zijn nagenoeg alle functies te bedienen. De auto is zo goed als geschikt om handsfree te rijden. BMW heeft drie ‘Experience Modes’ ontwikkeld voor het display; Core, Sport en Efficient. Per gekozen thema verandert de kleurstelling van verlichting in dashboard en deuren, maar ook welke informatie wordt weergegeven op het scherm. Alleen op de middentunnel bij het iDrive-systeem zien we eigenlijk nog knoppen. De stoelen zijn gemaakt van hoogwaardige en duurzaam geproduceerde materialen, microvezel en met olijfolie gelooid leder. Boven je hoofd zorgt een doorlopend glazen panorama-dak voor veel licht en rust.

De aandrijving

BMW laat nog niet veel los over de elektrische aandrijving. Wel dat het de vijfde generatie is van BMW eDrive technologie, met een nieuw ontwikkelde hoogvoltage-accu, compact in formaat en met geoptimaliseerde energiedichtheid. De accu weegt 550 kg.

BMW voegt een noviteit toe qua geluidsbeleving. De elektromotoren maken natuurlijk bijna geen geluid, daarom heeft BMW geluidsspecialist Hans Zimmer (Pirates of the Caribbean, Dunkirk en The Gladiator) gevraagd om een speciaal motorgeluid te componeren. Volgens BMW klinkt het eindresultaat veelzijdig, verrassend en geeft het de omstanders het gevoel van lichtheid en helderheid. We zijn benieuwd!

 

Meer autonieuws? Check onze uitgebreide Lifestyle NWS autorubriek!
Wil jij op de hoogte blijven van al het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!