Audi RS Q3 Sportback

Audi RS Q3 Sportback

Audi komt met een explosieve RS uitvoering van de Q3 SUV en Q3 SUV-coupé (Sportback). Audi Sport heeft zich ermee bemoeid en dan weet de kenner wel wat de gevolgen zijn. In beide modellen zorgt een 2.5 liter vijfcilinder TFSI motor voor fabelachtige prestaties. Het is de motor die al 9 jaar achtereen de titel “International Engine of the Year Award” heeft gewonnen. De 400 pk van deze machine zijn voldoende om de compacte SUV in maar 4,5 seconden naar de 100 km/u te laten sprinten. Beide wagens zijn wat techniek betreft identiek.  Audi heeft de topsnelheid beperkt tot 250 km/u, maar als je wat extra geld neerlegt wordt het 280 km/u. In dit segment heeft de RS Q3 momenteel geen enkele concurrent. Ook BMW en Mercedes-Benz hebben hier nog wat ontwikkelingswerk te doen. Tot die tijd is de RS Q3 heer en meester in deze klasse.

Buitenkant

Lifestyle NWS vindt het uiterlijk van de RS Q3 Sportback het meest geslaagd. Audi is niet de eerste fabrikant van SUV’s met een coupé-vorm, maar zeker niet de laatste. Ten opzichte van de standaard Audi Q3 Sportback kun je de RS uitvoering herkennen aan de glanzend zwarte grille met driedimensionale honingraatstructuur, de grote luchtinlaten en verbrede wielkasten. Aan de achterkant valt het twin-flow RS-uitlaatsysteem op met twee grote, ovale pijpen. Met het RS-sportonderstel ligt de RS Q3 Sportback tien millimeter dichter op het asfalt. Standaard heeft de high-performance SUV 20 inch velgen, 21 inch is optioneel. De remklauwen zijn standaard zwart gespoten, maar optioneel ook leverbaar in rood. 

Binnenkant

Net als in alle nieuwe Audi’s is het interieur onovertroffen. Alles zit op de juiste plek, de techniek is “state of the art”, het is gemaakt van de beste materialen en de afwerking is perfect.   

Het instrumentenpaneel met Audi virtual cockpit is op de bestuurder gericht. Het MMI-touchscreen is geïntegreerd in een hoogglans zwarte glaslook. De sportstoelen zijn standaard bekleed met zwart nappaleer en alcantara naar keuze zwarte, rode of blauwe stiknaden.  

Met Audi drive select kun je de quattro-aandrijving en andere componenten, zoals de stuurkarakteristiek, ophanging, S tronic, gasrespons en uitlaatsound beïnvloeden. Er zijn maximaal zes modi beschikbaar: comfort, auto, dynamic, efficiency en individual. Als alternatief voor de individual modus heeft de SUV’s afhankelijk van de uitrustingsvariant nieuwe RS-modi: de RS1 en RS2. Met behulp van de MMI kun je de twee RS-modi aanpassen en opslaan. 

Motor

De brute kracht van de vijfcilinder 2.5 literTFSI motor wordt via een S Tronic-automaat met zeven versnellingen overgebracht op de voor- en achterwielen. Trap je op het gaspedaal, dan klinkt die rauwe uitlaatsound je als muziek in de oren. Het is genieten zolang als het nog kan, want we weten allemaal dat het binnen een aantal jaren over en uit is voor de brandstofmotoren.

De nieuwe RS Q3 en RS Q3 Sportback zijn vanaf oktober te bestellen, prijzen maakt Audi later bekend. Ter indicatie: in Duitsland wordt de  SUV RS Q3 Sportback coupé vanaf 65.000 euro leverbaar.

Meer autonieuws? Check onze uitgebreide Lifestyle NWS autorubriek!
Wil jij op de hoogte blijven van al het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!