Audi e-tron GT 

Net zoals z’n broertjes binnen het Volkswagenconcern zet Audi z’n volledige ontwikkelingscapaciteit versneld in op elektrificering. Begin 2019 komt het eerste volledig elektrisch aangedreven model van Audi, de SUV Audi e-tron op de markt met een Nederlandse prijs van € 84.100. Hierna zullen snel nieuwe e-tron leden volgen. Bekend is dat Audi tot 2025 met nog 12 elektrische modellen komt. Op de Los Angeles Auto Show (30 november-9 december) staat de Audi e-tron GT te pronken. Het is nog een concept, maar al zover uitontwikkeld dat hij zo van de productieband kan rollen.

Wat kunnen we verwachten van de Audi e-tron GT ?

In 2020 wordt de definitieve versie van de Audi e-tron GT verwacht en worden de eerste exemplaren afgeleverd. De vierdeurs coupé is uitgerust met twee elektromotoren: één op de vooras en één op de achteras, vierwielaandrijving dus. Samen produceren ze 590 pk, waarmee de e-tron GT supersnel in 3,5 seconden van 0 naar 100 km/u gaat en al na 12 seconden de 200 km/u passeert. De topsnelheid van de e-tron GT is begrensd op 240 km/u. De actieradius is zo’n 400 kilometer met volle accu’s en met het 800V-systeem is het accupakket in 20 minuten tot een niveau van 80 procent vol te laden, draadloos opladen kan ook met het 11kW Audi Wireless Charging systeem.

Uiterlijk

We kunnen niet anders zeggen; de Audi e-tron GT ziet er fantastisch uit. Hier gaan de Tesla Model S en Porsche Taycan nog een zware dobber aan hebben. Qua formaat ongeveer vergelijkbaar met de Audi A7 Sportback,  een aflopende daklijn, forse uitgeklopte wielkasten en brede ‘schouders’. De e-tron GT  meet 4,96 meter in de lengte, is 1,96 meter breed en 1,38 meter hoog. Lang, breed en laag kortgezegd.  Zijn 90 kWh batterij ligt tussen de voor- en achteras onder de cabine, waardoor het zwaartepunt erg laag ligt. Er zijn enorme 22-inch lichtmetalen velgen en banden in de maat 285/30 gemonteerd. De bekende Audi Singleframe-grille heeft – net als de RS-modellen van Audi – een honingraatstructuur. Het gewicht is ondanks het accupakket, zo laag mogelijk gehouden door veel koolstofvezel en aluminium te gebruiken voor de onderdelen. 

Van binnen

Het design van het interieur van de Audi e-tron GT is, zo al mogelijk, nog mooier dan z’n carrosserie. Een aantrekkelijke mix van luxe, elegantie, sportiviteit en duurzaamheid. Er is gebruik gemaakt van vegan-producten zoals kunstleer en gerecyclede materialen. 

Het digitale instrumentarium en het centrale touchscreen hebben een black-panelafwerking en vallen weg in het algehele dashboarddesign als ze zijn uitgeschakeld. Dit zorgt voor een overzichtelijke en opgeruimde indruk. En verder? Even afwachten op de definitieve versie van de Audi e-tron GT. 

Audi is in ieder geval voor een autofabrikant al behoorlijk poëtisch geworden, lees maar;

Oh zero.
To some you are of no value
A let-down. A disappointment.
But you are more than nothing
You are the origin of everything
And nothing is as valuable as nothing.
Minimalists embrace you
Buddhists praise you
Scientists chase you
But every time we get near
You disappear. In smoke
Back to the drawing board
Back to zero
Because at Audi we really do have zero ambition
Nothing inspires us. Nothing excites us
Nothing drives us. And we will do everything
Absolutely everything. To achieve…. Nothing
Zero emission

We wensen Audi veel succes toe “on the road to zero emission”!

Meer autonieuws? Check onze uitgebreide Lifestyle NWS autorubriek!
Wil jij op de hoogte blijven van al het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!