Volkswagen ID.3

Volkswagen ID.3

Het jaar 2019 is zo goed als voorbij, tijd om vooruit te blikken op het komende jaar 2020. Op autogebied belooft het een belangrijk jaar te worden. De Europese automerken staan op een kantelpunt voor wat betreft motorisering. In 2020 komt een stortvloed aan betaalbare elektrische auto’s op de markt. De grootste Europese (en tweede in de wereld) autofabrikant Volkswagen lanceert onder hetzelfde merk de Volkswagen ID.3. Vergelijk die auto, qua belangrijkheid voor het merk Volkswagen, met de Kever en de Golf.

De ID.3 komt in 3 uitvoeringen; de instapversie met 45 kWh accu heeft een actieradius van 330 km. Die krijgt in Duitsland een vanaf prijs van minder dan € 30.000, de versie met 58 kWh accu voorspelt een actieradius van 420 km. Naar verwachting gaat deze in Nederland minder dan € 36.000 kosten. Het topmodel met 77 kWh accu krijgt 550 km actieradius, de prijs is nog niet bekend. Hoewel de basis ID.3 sneller is dan een huidige Golf GTI denkt Volkswagen toch aan wat snellere uitvoeringen in de vorm van R-of GTI varianten.

Als eerste komt Volkswagen met een limited edition, de ID.3 1ST met de 58 kWh accu. Deze aangeklede versie gaat onder de € 40.000 kosten. Alleszins redelijke prijzen dus voor deze goed uitziende auto. Volgens Volkswagen zijn de productiekosten van de ID.3 zo’n 40% lager dan van een Golf. Er is veel aandacht besteed aan de recyclebaarheid van de onderdelen. Zelfs de accu is voor 97% weet te hergebruiken. Volkswagen geeft 8 jaar garantie (of tot 160.000 gereden kilometers) op de ID.3. In de aankoopprijs is ook 6 jaar onderhoud begrepen.

De buitenkant

Het de designers gelukt om er onmiskenbaar een Volkswagen van te maken. En eentje met een aantrekkelijk uiterlijk. Het plaatje klopt gewoon. De voorkant komt vriendelijk over, de beweegbare koplampen zijn als het ware de ogen van de ID.3.  

De binnenkant 

Qua buitenmaten is de ID.3 te vergelijken met een Golf en qua binnenruimte met die van een Volkswagen Passat. Wat een ruimte! Een middentunnel ontbreekt natuurlijk en dat scheelt achterin een hoop ruimte. 

De software in de ID.3 is ook duidelijk op een next level dan we gewend zijn; de verlichting in de auto is interactief, de auto begroet je bij het instappen, helpt je navigeren, onthoudt bestemmingen en routes en komt zelf met filemeldingen of een sneller alternatief. Hij waarschuwt je om te remmen om ongelukken te voorkomen. Met je stem bedien je de radio, het navigatiesysteem en telefoon. 

Accu opladen

Je eigen laadpaal voor de deur kun je kopen vanaf € 1.700 inclusief installatiekosten. Check dan wel eerst of je hiervoor subsidie kunt krijgen in je woongemeente. Met de Shuttel mobiliteitskaart regel je de financiële afhandeling van het opladen. Handig is dat je met die kaart ook met het openbaar vervoer kunt reizen, parkeren en een taxirit afrekent en als dat nodig is (verre vakantie of zo) een brandstofauto huren. Je kunt met de Shuttel pas een gratis rijtraining volgen om het maximale uit je elektrische Volkswagen te halen én ontvang je 10% korting in Volkswagen webshop.

De ID.3 belooft een groot succes te worden, de eerste serie van de ID.3 1ST, die komende zomer wordt uitgeleverd, is al volledig gereserveerd. Voor een eventuele volgende serie kun je je inschrijven op een wachtlijst.

Volkswagen ID.3

Volkswagen ID.3

Volkswagen ID.3

Volkswagen ID.3

Volkswagen ID.3

Volkswagen ID.3

Volkswagen ID.3

Volkswagen ID.3

Volkswagen ID.3

 

Meer autonieuws? Check onze uitgebreide Lifestyle NWS autorubriek!
Wil jij op de hoogte blijven van al het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!