AeroMobil1

Vliegen met je auto!

Afgezien van de kick die het geeft om te vliegen met je auto kan dit ook een mooie oplossing zijn voor het fileprobleem. De wens om een vliegende auto te ontwikkelen is er al heel lang. In 1940 zei autopionier Henri Ford: “Mark my words; a combination airplane and motorcar is coming. You may smile, but it will come”.

Het heeft dus even geduurd, maar nu is het dan zover. In Nederland is de PAL-V One al ontwikkeld, zie dit bericht van Lifestyle NWS, maar dat ontwerp ligt wat verder af van een gewone auto.

De AeroMobil 3.0

AeroMobil is een in 2010 opgericht bedrijf in Bratislava, de hoofdstad van Slowakije, met als doel het produceren van een vliegende auto. Na wat eerdere testversies is er nu dan de AeroMobil 3.0, inclusief alle vliegapparatuur, een automatische piloot en een geavanceerde parachute voor als het toch nog mis gaat.

Het is nog wel een prototype, maar het bedrijf geeft aan dat dit toch wel erg dicht op de definitieve productieversie zit. De proefvlucht is in ieder geval al gelukt, zie het bijgaande filmpje.

In de lucht is de maximum snelheid 200 km/u en om niet uit de lucht te vallen is de minimumsnelheid 60 km/u. De opstijgsnelheid is 130 km/u en eenmaal vliegend kun je zo’n 700 km blijven vliegen, dus laten we zeggen; vanaf het weiland achter je huis liggen Londen, Parijs, Berlijn en vele andere interessante shopping cities binnen bereik…Qua brandstofverbruik moet je rekenen met 15 liter per uur. Op de weg is de maximum snelheid toch nog 160 km/u, met een gemiddeld verbruik van een liter gewone benzine per 12 kilometer. Hij is makkelijk te parkeren op een standaard parkeerplaats voor een auto.

Wat vinden we er van?

De eerste blik is toch even wennen, de voorkant heeft wel wat van een gewone auto, maar voor de rest is het toch “something we’ve never seen before”. Van binnen is het klokkenspel uitgebreid met een hoogtemeter en horizon, wel handig natuurlijk om in de lucht te blijven. Twee zitplaatsen naast elkaar en gelukkig wel in de middenconsole die vertrouwde versnellingspook.

Erg praktisch is het allemaal nog niet (waar moet je midden in een drukke stad landen en opstijgen, gewoon in een park?), dan is “onze” PAL-V One als gyrocopter wel handiger. Toch is het wel een hebbedingetje, denk bijvoorbeeld aan een mooie stranddag; in plaats van aan te sluiten in die eindeloze files richting zee, gewoon landen op het strand…

Wat wel even een oud-hollands probleem is: wat gaat ie kosten? Geen idee nog. En: wat moet er aan belastingen ( BPM, wegenbelasting, het is toch ook een vliegtuig) afgedragen worden aan de Minister van Financiën of valt dit toch onder de een of andere subsidie/stimuleringsregeling? We gaan het binnenkort horen.

Geniet alvast van de eerste beelden van de AeroMobil 3.0 in actie!

AeroMobil1

AeroMobil AeroMobil2 AeroMobil4 AeroMobil5 AeroMobil6

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!