concentratie-1

7 tips om je concentratie te optimaliseren

Met alles wat er om ons heen in huis gebeurt en ons continu trillende, piepende en aandachtvragende mobieltje op zak, kan het soms lastig zijn om geconcentreerd bezig te zijn met één specifieke opdracht. Wij hebben vandaag een aantal tips om je concentratie zo optimaal mogelijk te houden.

Bereid je hersenen voor

Ga zitten in een comfortabele positie en adem rustig en diep in en uit. Laat je lichaam en je hersenen op deze manier even goed tot rust komen voor je aan de slag gaat. Dit brengt rust in je hoofd en bevordert je concentratie.

Plan je tijd van tevoren in

Maak een tijdschema! Plan je taken dagelijks in en spreek met jezelf af hoeveel tijd je aan iedere taak wilt besteden.  Houd je aan dit schema en plan niets anders in (ook geen last-minute afspraken!) Op deze manier voorkom je dat je chaotisch te werk gaat doordat je met drie verschillende dingen tegelijk bezig bent.

Unplug minimaal 30 minuten per dag

Sluit je mailprogramma af, zet je telefoon op stil en log jezelf uit op al je social media kanalen. Doe dit minimaal 30 minuten per dag, bijvoorbeeld in de ochtend of aan het einde van je werkdag. Je zult verstelt staan van je productiviteit tijdens deze ‘afgesloten’ 30 minuten.

But first: coffee!

Wanneer je in de loop van de middag wel een concentratie-boost kunt gebruiken, neem dan vooral een kopje koffie! Zo stelde Fysioloog Astrid Nehlig onlangs in The Journal of Alzheimer’s Disease, dat uit haar onderzoek blijkt dat cafeïne activiteit van de psychische opwekt en dit maakt je minder gevoelig voor afleidingen van buitenaf.

Check de temperatuur

Een werkomgeving die te warm of te koud is, kan invloed hebben op de concentratie. Uit wetenschappelijk onderzoek van de Cornell University blijkt, dat werknemers het meest productief zijn en de minste fouten maken in een omgeving waar de temperatuur tussen de 20 en 25 graden ligt.

Neem korte pauzes

In plaats van een continu een gevecht voeren tegen afleiding, kun je deze momenten beter bewust inplannen. Korte pauzes geven je hersenen namelijke nieuwe energie.

Krabbel en teken erop los

Wie doet het niet: onbewust hele Rembrandt’s krabbelen op het papier dat naast je ligt. Wist je dat deze onbewuste activiteit je cognitieve prestaties en je geheugen een boost geeft? In het wilde weg tekenen en schetsen helpt simpelweg een chaotisch brein tot rust te laten komen en te focussen.

Meer carrière artikelen? Check onze uitgebreide Lifestyle NWS carrièrerubriek! Wil jij op de hoogte blijven van al het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!