Tesla Roadster

Tesla Roadster; actieradius komt boven de 1.000 km uit!

De over een jaar te verwachten Tesla Roadster belooft een sensatie te worden; meer dan 1.000 km rijden zonder de accu’s tussentijds op te laden! Plus; in 2,1 seconden naar een snelheid van 100 km/h lanceren en vervolgens door naar z’n topsnelheid boven de 400 km/h. Nog nooit was een auto sneller dan dit.

Tenzij….er eerder de stekker uit Tesla wordt getrokken. Het afgelopen kwartaal leed de Amerikaanse fabrikant namelijk een verlies van 702 miljoen dollar op een omzet van 4,5 miljard. De oorzaken daarvan waren volgens Elon Musk logistieke problemen, met name zouden er onvoldoende aantallen Model 3’s naar Europa verscheept zijn. De afleveringen in het eerste kwartaal vielen tegen, 63.000 auto’s, maar het doel voor 2019 om tussen de 360.000 en 400.000 stuks af te leveren blijft staan. Het zal overlevingskunstenaar Musk ongetwijfeld lukken om Tesla uit dit dalletje te halen.

Design Tesla Roadster

We zien een glad en aerodynamisch vormgegeven sportwagen met duidelijk zichtbare Tesla kenmerken. Achterop is een kleine vleugel gemonteerd. De auto heeft vierwielaandrijving om de snelle sprint mogelijk te maken. Volgens Tesla gaat het om een vierzitter, maar dat is wel wat optimistisch gezien de krappe maatvoering. Eigenlijk is het ook meer een targa, er is een uitneembaar glazen dakpaneel gemonteerd dat op te bergen is in de bagageruimte. In het interieur vallen het minimale stuurtje en het enorm grote touchscreen op de middenconsole op. 

Motoren

De Tesla Roadster is uiteraard 100% elektrisch aangedreven. Hij heeft 3 drie elektromotoren aan boord, één voor en twee achter. Het accupakket kan 200 kWh aan. Voldoende voor die angstaanjagende sprintsnelheid van in 2,1 seconden naar de 100 km/h. Voeg daarbij een actieradius van 1.000 km zonder bijladen, voldoende voor een retourtje Sugar Candy Mountain. En dat zijn dan prestaties van het “basismodel”. Met een speciaal optiepakket zou de Roadster nog een stukje sneller zijn. 

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 22 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 10 uur 45 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Hiervoor is echter 3-fase benodigd met 32A . Snelladen is mogelijk via een CCS Supercharger aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 250 kW. De accu kan niet continu met dit vermogen geladen worden, reken op een gemiddeld snellaadvermogen van 200 kW, waarmee je de accu in ongeveer 45 minuten van 10 tot 80% oplaadt. Hiermee kan je dan weer ongeveer 675 kilometer rijden.

Prijs

Tesla vraagt 215.000 euro voor de Roadster, waarvan € 43.000 al bij bestelling te betalen. Tesla bouwt eerst een duizendtal Founders-Serie. Wil je een exemplaar uit die eerste serie van 1.000 stuks (Roadster Founders-Serie) dan moet je nu al  € 215.000 overmaken naar Tesla en kun je hopelijk in 2020 je auto in ontvangst nemen. 

In 2020 zal duidelijk zijn of er dan echt een groot standbeeld moet komen voor Elon Musk of dat we moeten vaststellen dat het allemaal een mooie marketingtruc met “a lot of hot air” is geweest.

Klaar voor een testritje? Riemen vast!

 

Meer autonieuws? Check onze uitgebreide Lifestyle NWS autorubriek!
Wil jij op de hoogte blijven van al het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!