Renault Megane E-Tech Electric

Renault Megane E-Tech Electric

Aan het eind van een jaar kijk je nog even over je schouder achterom, maar al snel is de focus verlegd op het nieuwe jaar. Op autogebied was 2021 vooral het jaar van elektrificering van de aandrijving. Ook Europese merken kwamen met de eerste grootschalig geproduceerde elektrische modellen op de markt. Voor Volkswagen waren dat bijvoorbeeld de ID.3 en ID.5. Renault komt nu met concurrerende elektrische modellen, op het speciaal voor elektrische auto’s, nieuw ontwikkelde CMF-EV-platform. Belangrijkste concurrent van de nieuwe Renault Megane E-Tech Electric is naar verwachting de Volkswagen ID.3. Interessant is het dus om beide modellen met elkaar te vergelijken.

Iets duurder maar wel completer

Wat we tot nu toe aan rijderstesten hebben gezien is dat de Megane E-Tech Electric qua prestaties zeker niet onderdoet voor de Volkswagen. Blijft dus over de prijs en je mening over design en gebruiksgemak. Wat prijs betreft begint de 150 pk ID.3 bij €34.090 en de Megane E-Tech Electric met 130 pk bij €35.390. De Megane is dus iets duurder, maar is wel iets completer qua uitrusting. Het grote verschil zit echter wat ons betreft in het design van de Megane, zowel aan de buitenkant, maar zeker in het interieur. Waar het interieur van de ID.3 lijkt op die van de “ijskoude” Tesla’s is die van de Megane E-Tech Electric qua gevoelstemperatuur als een warm bad. Wat een verschil! De nieuwe Megane E-Tech Electric is het eerste model dat in de nieuwe ElectriCity in Noord Frankrijk (Douai) wordt gebouwd.

De buitenkant

Wij vinden het design van de Renault Megane E-Tech Electric bijzonder fraai. De auto heeft de looks van een moderne SUV, maar eigenlijk is het met z’n 1 meter 50 in de hoogte een wat hogere hatchback. Het dunne accupakket is verwerkt in de bodem en dat scheelt weer in binnenruimte. De elektromotor zit voorin met als gevolg een grotere bagageruimte (440 liter) achterin, de Volkswagen ID. 3 heeft 385 liter. Aan de voor-en achterkant zie je ook voor het eerst het vernieuwde logo van Renault. De 218 pk sterke uitvoering van de Megane is wat ons betreft de mooiste versie met z’n 20 inch lichtmetalen wielen en de goudchromen accenten.

Door de gewicht besparende maatregelen weegt de auto “maar” 1.640 kg (Volkswagen ID.3: 1.672 kg). 

De binnenkant

Opvallend is het design van het interieur. Mooie materialen en goed afgewerkt. Alle interieurbekleding is gemaakt van 100% gerecycled materiaal. Renault stelt dat de hele auto voor 95% gerecycled kan worden. Het OpenR single-screen met zeer groot displayoppervlak, van versterkt glas en voorzien van een antireflectie-coating, combineert het digitale instrumentenpaneel en de multimediadisplay in de middenconsole. Gelukkig houdt Renault ook vast aan fysieke knoppen, wel zo praktisch. Het nieuwe OpenR Link-multimediasysteem met Android Automotive heeft stemherkenning en de Google-functionaliteiten zoals Google Assistant, Google Maps en Google Play zijn ingebouwd. Het bedieningspaneel komt dus overeen met je je smartphone of tablet. Met een gratis data-abonnement van vijf jaar worden updates voor de auto over-the-air uitgevoerd en heb je altijd de laatste technologie aan boord. Even wennen; de ‘automaatpook’ zit aan de stuurkolom. Achter het stuur zitten ook paddle shifters om regeneratief te kunnen remmen. Zonder het rempedaal in te trappen remt de auto dan af en de vrijkomende energie wordt weer opgevangen in de accu’s. 

Met het Harman Kardon® Sound System heb je fijn muziekgeluid aan boord en het wordt nog gezelliger met de multi-sense aanpasbare sfeerverlichting. 

De aandrijving

De elektromotor van de nieuwe Megane E-Tech Electric is gloednieuw en komt beschikbaar in twee aandrijvingsvarianten: 130 pk (40 kWh accu) en 218 pk (60 kWh accu). De sterkere versie sprint in 7,4 seconden van 0 naar 100 km/uur. Met volgeladen 40 kWh accupakket kom je 300 km ver, met de 60 kWh versie 470 km. Prima cijfers dus. Voor alle versies geldt een garantietermijn van acht jaar (tot 160.000 km) op de accu’s. Ze worden in die periode gratis vervangen als ze minder dan 70% van hun nominale capaciteit bieden.

De nieuwe Renault Megane E-Tech Electric is standaard uitgerust met een 22 kW AC-boordlader voor thuisladen. Met een wallbox is het accupakket in 3 uur voor 80% opgeladen. Volledig opladen duurt 7 tot 10 uur. Snelladen (DC) kan bij de 40 kWh-batterijversie op een vermogen van maximaal 85 kW, terwijl de 60 kWh-versie een DC-snellaadvermogen van 130 kW biedt.

Op de Renault Megane E-Tech Electric heb je 2 jaar algehele fabrieksgarantie inclusief 24/7 pechhulp.

De nieuwe Renault Megane E-Tech Electric zou zomaar een grote hit kunnen worden voor Renault in 2022, alle voorwaarden zijn aanwezig! 

Renault Megane E-Tech Electric-2
Renault Megane E-Tech Electric-3
Renault Megane E-Tech Electric-4
Renault Megane E-Tech Electric-6
Renault Megane E-Tech Electric-7
Renault Megane E-Tech Electric-8
Renault Megane E-Tech Electric-5
Renault Megane E-Tech Electric-9

Kijk voor meer informatie over de Renault Megane E-Tech Electric op de website van Renault.