Landrover Defender

Nieuwe Land Rover Defender

Land Rover heeft lang gesleuteld aan de nieuwe Defender, acht jaar geleden werd hij immers al als Defender Concept 100 gepresenteerd. De Defender die-hards waren niet enthousiast, dus ging het ontwerp de shredder in en gingen de Land Rover ontwikkelaars opnieuw aan het werk. Nu is het dus zover! Er is eindelijk een nieuwe Land Rover Defender, de opvolger van waar alles op 4×4 gebied 71 jaar geleden mee begon. Op de afgelopen IAA-autoshow in Frankfurt was de nieuwe Defender voor het eerst te bewonderen. Geen ouderwets ladderchassis meer, maar een supersterke zelfdragende carrosserie van aluminium die volgens Land Rover de basis vormt voor de sterkste en meest robuuste Land Rover ooit.  

Uiterlijk

Land Rover heeft er voor gezorgd dat de nieuwe Defender qua uiterlijk raakvlakken heeft met het oude model. Ook de nieuweling heeft een stoer, hoekig design gekregen. De auto komt in twee carrosserie varianten; als 90 3-deurs met vijf zitplaatsen en als 110 5-deurs met de mogelijkheid om voor 7 zitplaatsen te kiezen. Op termijn wordt hij ook als 130, een luxe uitvoering met acht zitplaatsen leverbaar. De 110 is 43 cm langer dan de korte 90. Het verschil zit hem in de wielbasis (2,59 om 3,02 m).  De doorwaaddiepte bedraagt 90 cm, de bodemvrijheid is 29 cm. 

Van binnen

Het interieur straalt hetzelfde uit als de buitenkant; stoer, hoekig en minimalistisch. Op de uithoeken van het dashboard zitten handgrepen, die voor een makkelijke instap en gemak tijdens het rijden in ruw terrein zorgen. Het interieur biedt plaats aan vijf tot zes personen in de verdeling 2-3 en 3-3. De langere 110 versie is er ook als zevenzitter in de stoelopstelling 2-3-2. 

De auto heeft een aantal handige systemen aan boord. Zo kun je met het 3D Scout-systeem als het ware door de motorkap heen kijken en alle eventuele hindernissen voor de wielen goed spotten. De auto is ook op afstand bestuurbaar, dit maakt het makkelijker om in moeilijke situaties goed met de auto te kunnen manoeuvreren. Je stapt gewoon uit en laat op veilige afstand met de “Activity Key”1 de auto z’n kunstje doen. Ook een nieuwe technologie is dat je de optie krijgt om via de internetverbinding van de auto, het Land Rover Electronic Vehicle Architecture (EVA 2.0) entertainmentsysteem en het Online Pack je reis live te streamen, zodat de thuisblijvers je reis “live” kunnen volgen.

Onder de motorkap

Een Land Rover Defender koop je om comfortabel off-road te kunnen rijden, ook in ruig terrein. De Defender heeft een 300 of 400 pk sterke benzinemotor onder de motorkap. Dieselen kan ook met een 200 of een 240 pk sterke dieselmotor. Op termijn wordt de keuzemogelijkheid uitgebreid met een 300 pk dieselblok en een 400 pk plug-in hybride met benzinemotor. Volledig elektrisch zit er nog niet bij, maar wie weet komt dat nog want zustermerk Jaguar kan hierbij behulpzaam zijn.

In Slowakije start begin 2020 de productie van de nieuwe Defender. De Brexit kan hier dus geen probleem opleveren. De korte 90 gaat € 94.300 kosten en de langere 110 voor € 101.300. Tipje: de 90 komt ook als Commercial op de markt, deze heeft geen achterbank, maar kan met drie zitplaatsen voorin geleverd worden. Volgens de huidige belastingregels betaal je dan geen BPM en kun je hem voor € 46.730 aanschaffen.


Meer autonieuws? Check onze uitgebreide Lifestyle NWS autorubriek!
Wil jij op de hoogte blijven van al het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!