Jaguar E-Pace

Nieuwe Jaguar E-Pace

Jaguar geeft z’n gehele modellenrange in sneltreinvaart een update. Over een paar maanden gaan immers de strengere emissie-eisen in, en dat kan Jaguar duur komen te staan als het huidige motoren-aanbod niet aangepast is. Elektrificeren is dus het motto. Na de Jaguar XE, XF en F-Pace is het nu de beurt aan de Jaguar E-Pace. Deze Jaguar is nu zo’n drie jaar op de markt en om nou te zeggen dat de E-Pace als zoete broodjes over de toonbank gaat; nee, er zijn er in Nederland nog geen 400 stuks van verkocht. De E-Pace wordt ook vooral gezien als een kleinere (gekrompen) Jaguar F-Pace. Maar door de kleinere maatvoering lijkt de auto wat minder aantrekkelijk om te zien. Door wijzigingen aan de voor-en achterkant lijkt dit probleem na de update te zijn verholpen. Kijken we nu naar het uiterlijk, dan zien we een stoere SUV en met de nieuwe aandrijflijnen is de auto weer helemaal bij de tijd.

Jaguar Land Rover

Jaguar Land Rover is Engelands grootste autofabrikant. Wereldwijd werken ongeveer 40.000 mensen voor het merk. Naast design- en ontwikkelingscentra en drie autofabrieken, een motorenfabriek en batterijfabriek in Engeland zijn er ook fabrieken en technologiecentra in China, Brazilië, India, Oostenrijk en Slowakije.

Buitenkant Jaguar E-Pace

Aan de voorkant van de E-Pace zien we een nieuw grille-ontwerp, nieuwe LED-koplampen met dagrijverlichting in dubbele J-signatuur. De koplampen zijn voortaan optioneel met Pixel-ledtechniek, voor een hogere resolutie en helderder licht, verkrijgbaar. De functie Adaptive Driving Beam scant de weg voor de Jaguar en past het grootlicht aan door bepaalde LED-segmenten uit of juist in te schakelen om tegenliggers niet te verblinden en om verkeersborden uit te lichten en reflecties te voorkomen. Verder zien we nieuwe luchtopeningen en voorbumper. Ook de achterkant heeft een nieuwe bumper met, bij de viercilindertypes, geïntegreerde uitlaten en nieuwe full-LED-achterlichten. Jaguar heeft ook de carrosseriestructuur van de E-Pace aangepast met andere motorsteunen en vernieuwde bevestigingspunten van de voorwielophanging. Dat zorgt voor meer comfort en minder vibraties en geluiden.

Binnenkant Jaguar E-Pace

In het interieur van de Jaguar E-Pace valt vooral het nieuwe 11,4-inch grote beeldscherm op voor het  nieuwe Pivi Pro-infotainmentsysteem van Jaguar. Het scherm heeft een coating waardoor er geen vingerafdrukken zichtbaar zijn. Verder zijn er nog diverse aanpassingen te zien. De Drive Selector op de middenconsole is nu breder en lager van vorm. De auto heeft een nieuw stuur met optionele metalen schakelpeddels. Achter het stuurwiel is een nieuw digitaal 12,3-inch scherm voor digitaal instrumentarium gemonteerd. Software-updates kunnen nu ‘over-the-air’ gedownload worden. De luchtkwaliteit kan nu met een geavanceerde systeem met nanotechnologie beïnvloed worden.

Motoren

Jaguar biedt voor de E-Pace 8 nieuwe aandrijflijnen aan, 3 diesels en 5 benzine.

Diesel

  • 120 kW (163 pk) 2,0-liter viercilinder turbo, handbediende zesversnellingsbak, voorwielaandrijving
  • 120 kW (163 pk) MHEV 2,0-liter viercilinder turbo, 9-trapsautomaat, vierwielaandrijving
  • 150 kW (204 pk) MHEV 2,0-liter viercilinder turbo, 9-trapsautomaat, vierwielaandrijving

Benzine

  • 118 kW (160 pk) MHEV 1,5-liter driecilinder turbo, 8-trapsautomaat, voorwielaandrijving
  • 147 kW (200 pk) MHEV 2,0-liter viercilinder turbo, 9-trapsautomaat, vierwielaandrijving
  • 184 kW (250 pk) MHEV 2,0-liter viercilinder turbo, 9-trapsautomaat, vierwielaandrijving
  • 221 kW (300 pk) MHEV 2,0-liter viercilinder turbo, 9-trapsautomaat, vierwielaandrijving
  • 227 kW (309 pk) PHEV 1,5-liter driecilinder turbo, 8-trapsautomaat, vierwielaandrijving

MHEV staat voor een mild-hybridsysteem waarbij bij het afremmen een deel van de energie wordt teruggewonnen als elektriciteit die je vervolgens weer kunt gebruiken om de auto wat gemakkelijker te laten accelereren. Echt nieuw is de plug-in hybride (PHEV) in het leveringsprogramma van de Jaguar E-Pace. Deze heeft een 15-kWh batterij in de wagenbodem liggen, goed voor een elektrobereik van 63 kilometer. Een1,5 liter turbo 3 cilinder benzinemotor wordt gecombineerd met een 80 kW elektromotor op de achteras. Het systeemvermogen is dan 309 pk, goed voor een sprint vanuit stilstand naar 100 km/h in 6,5 seconden.

Bestellen kan vanaf nu, in februari 2021 is de vernieuwde E-Pace bij de Jaguar dealer te bewonderen. Half maart is de plug-in hybride te verwachten. De nieuwe E-Pace is vanaf €57.662 te bestellen, dit is de prijs van de 160 pk sterke driecilinder.

Jaguar-E-Pace-2

Jaguar-E-Pace-3

Jaguar-E-Pace-4

Jaguar-E-Pace-5

Jaguar-E-Pace-6

Jaguar-E-Pace-7

Jaguar E-Pace-11

Jaguar-E-Pace-9

Jaguar-E-Pace-10

Meer autonieuws? Check onze uitgebreide Lifestyle NWS autorubriek!
Wil jij op de hoogte blijven van al het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!