Ferrari-SF90-Spider-

Nieuw: Ferrari SF90 Spider!

Een jaar na de presentatie van de Ferrari SF90 Stradale komt Ferrari met de open versie hiervan. De Ferrari SF90 Spider was al een tijdje verwacht, er waren zelfs al Stradale kopers die hun bestelling omruilden voor de te verwachten Spider. En gelijk hebben ze! De SF90 Spider heeft namelijk alles wat de Stradale ook heeft en voegt daar de mogelijkheid van open rijden aan toe. De Spider heeft een inklapbare hardtop, die volautomatisch te bedienen is. Het mooie is ook dat die superlichte (slechts 21 kg) hardtop zich opvouwt onder de achterklep, maar niet boven de achterin liggende benzinemotor. Hierdoor blijft de motor zichtbaar door het glaspaneel heen als een soort van decolleté zullen we maar zeggen. Bijzonder fraai om te zien.

Verder zijn de prestaties van de Spider gelijk aan die van de Stradale, dus  een sprint van 0 naar 100 km/h kan binnen 2,5 seconden en de topsnelheid is 340 km/h. Dat lukt met een vierliter (3990 cc) turbo benzinemotor, geholpen door drie elektromotoren. De motor levert 780 pk en de elektromotoren 220 pk, gezamenlijk dus 1.000 pk. De SF90 Spider is dus een PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle). Hij kan maximaal 25 kilometer volledig elektrisch rijden, waarbij dan een topsnelheid van 135 km/h kan worden bereikt. Het getal 90 in de naam verwijst naar het alweer negentig jarig bestaan van Scuderia Ferrari.

Van buiten

De Ferrari SF90 Spider heeft exact de zelfde afmetingen als de Stradale, compact, met korte neus en 4,71 meter lang en 1,97 meter breed. Hij is maar 1meter 20  “hoog” oftewel erg laag. De Nederlandse verkeersdrempels zullen gevaarlijke hindernissen vormen. Het design van zowel de SF90 Stradale als Spider is zondermeer extreem te noemen. Je vindt het mooi of helemaal niet. De auto’s zijn zo licht mogelijk gebouwd, het chassis is grotendeels van koolstofvezel.

Van binnen

Ook het interieur van de Ferrari SF90 Spider is gelijk aan die van de gesloten Stradale. Ferrari heeft er alles aan gedaan om rust voor de berijder te creëren in de cockpit. Zo zijn bijna alle fysieke knoppen vervangen door aanraakgevoelige panelen. Achter het stuur zien we een 16 inch scherm met in het midden een grote toerenteller. Met een touchpad op het stuur kunnen de diverse rij-instellingen aangepast worden. De vierwielaangedreven supercar heeft 4 rijmodi ; eDrive, Hybrid, Performance en Qualify. In de standen Performance en Qualify heeft de auto de maximale power tot zijn beschikking en is er geen verlies aan vermogen door bijvoorbeeld het opladen van de accu.

Ook licht en airco kunnen aangepast worden via aanraakgevoelige panelen. Het  stuurwiel is afgeplat en heeft een groot aantal aanraakgevoelige knoppen. Grappig is dat de bedieningsknoppen van de automatische versnelling zijn vormgegeven als het schakelpatroon van handgeschakelde Ferrari’s.

Motoren Ferrari SF90 Spider

De aandrijving is natuurlijk het belangrijkste onderdeel van de Ferrari SF90 Spider. En die is een bijzondere voor Ferrari; een vierliter V8 turbomotor geholpen door twee elektromotoren op de vooras en een elektromotor tussen de motor en de versnellingsbak op achteras. De laatste doet dienst als MGUK (Motor Generator Unit, Kinetic), zoals in de Formule1 racewagens.

De sprintsnelheden zijn echt spectaculair; van 0 naar 100 km/h in 2,5 seconden, maar ook in 7 seconden naar de 200 km/h! Dat moet geweldig zijn met het dak open! Hopen dat de veiligheidsgordels hun werk doen, je waait er anders zo uit.

Vanaf 2021 gaat Ferrari de levering starten van de SF90 Spider. Af-fabriek is de Spider zo’n 10 % duurder dan de Stradale, die bij ons voor €451.834 op de prijslijst staat. Ga dus uit van om en nabij de €500.000 voor de Spider.

Meer autonieuws? Check onze uitgebreide Lifestyle NWS autorubriek!
Wil jij op de hoogte blijven van al het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!