Ferrari SF90 Stradale

Ferrari SF90 Stradale, snelste Ferrari ooit

Elke presentatie van een nieuw Ferrari model is weer een feestje; steeds lukt het Scuderia Ferrari om de grenzen van wat mogelijk is weer wat te verleggen. De splinternieuwe Ferrari SF90 Stradale is de snelste Ferrari ooit, een sprint van 0 naar 100 km/h kan binnen 2,5 seconden en de topsnelheid is 340 km/h. Dat lukt met een nieuwe vierliter (3990 cc) turbomotor, geholpen door drie elektromotoren. De motor levert 780 pk en de elektromotoren 220 pk, gezamenlijk dus 1.000 pk. De Ferrari SF90 Stradale wordt net onder het topmodel, de LaFerrari, gepositioneerd, maar boven de 812 Superfast. De SF90 Stradale is de eerste Ferrari met een stekker, een PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle). Hij kan maximaal 25 kilometer volledig elektrisch rijden, waarbij dan een topsnelheid van 135 km/h kan worden bereikt.

Het getal 90 in de naam verwijst naar het alweer negentig jarig bestaan van Scuderia Ferrari. 

Van buiten

De Ferrari SF90 Stradale oogt door de korte neus compact, maar dat is gezichtsbedrog; hij is 4,71 meter lang en 1,97 meter breed. Wel is hij met 1,19 meter “hoogte” erg laag. De Nederlandse verkeersdrempels zullen gevaarlijke hindernissen vormen. Het was voor Ferrari een hele klus om de koeling van de motor en accu in orde te krijgen, de temperatuur in het motorcompartiment kan zonder koeling oplopen tot 900°C ! Maar dat is blijkbaar gelukt. Het design van de SF90 Stradale is extreem te noemen. Je vindt het mooi of helemaal niet. Wen er maar aan, want Ferrari geeft aan dat dit de designrichting is, zowel de buitenkant als in de cockpit, van z’n toekomstige modellen.  

Van binnen

Ferrari heeft er alles aan gedaan om rust voor de berijder te creëren in de cockpit. Zo zijn bijna alle fysieke knoppen vervangen door aanraakgevoelige panelen. Achter het stuur zien we een 16 inch scherm met in het midden een grote toerenteller. Met een touchpad op het stuur kunnen de diverse rij-instellingen aangepast worden. Ook licht en airco kunnen aangepast worden via aanraakgevoelige panelen. Voor het eerst heeft een Ferrari een head up-display zodat de bestuurder zijn ogen niet meer van de weg hoeft te halen. 

Motoren

De aandrijving is natuurlijk het belangrijkste onderdeel van de Ferrari SF90 Stradale. En die is een bijzondere voor Ferrari; een splinternieuwe vierliter V8 turbomotor geholpen door twee elektromotoren op de vooras en een elektromotor tussen de motor en de versnellingsbak op achteras. De laatste doet dienst als MGUK (Motor Generator Unit, Kinetic), zoals in de Formule1 racewagens.  

De vierwielaangedreven supercar heeft 4 rijmodi ; eDrive, Hybrid, Performance en Qualify. In de standen Performance en Qualify heeft de auto de maximale power tot zijn beschikking en is er geen verlies aan vermogen door bijvoorbeeld het opladen van de accu.

De sprintsnelheden zijn echt spectaculair; van 0 naar 100 km/h in 2,5 seconden, maar ook in 6,7 seconden naar de 200 km/h !

Vanaf het eerste kwartaal van 2020 is de Ferrari SF90 Stradale leverbaar. Er is geen gedoe over gelimiteerde productieaantallen dus iedereen kan er eentje bestellen….nou ja, even de prijs afwachten maar.

  

Meer autonieuws? Check onze uitgebreide Lifestyle NWS autorubriek!
Wil jij op de hoogte blijven van al het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!