Mazda MX-30 First Edition

Mazda MX-30 First Edition

Mazda presenteerde afgelopen week zijn eerste 100% elektrische auto, de Mazda MX-30 First Edition. De cross-over is een prettige verrassing in het veld van elektrisch aangedreven auto’s. Niet alleen door z’n uiterlijk, een mooi design met een paar opvallende kenmerken, maar ook doordat hij wat hoger op de weg ligt, achterportieren heeft die in de tegenovergestelde richting openen, en de compleetheid van de First Edition uitvoering. En dat voor een prijs van € 33.990! Hoe kan dat? Vergelijk dat bijvoorbeeld eens met een Volkswagen ID.3 voor €40.000 of een veel kleinere Peugeot e-208 voor €36.000. Zakelijk rijd je hem al vanaf €82 bijtelling per maand in 2020. 

Tegendraads is Mazda wel, waar andere autofabrikanten elkaar aftroeven met een zo groot mogelijk kilometerbereik met een volle accu, heeft Mazda even snel een marktonderzoekje gedaan en wat blijkt; gemiddeld wordt in Europa nog geen 50 kilometer per dag gereden met een auto. Daarom durft Mazda het aan om een klein accupakket van 35,5 kWh te monteren, voldoende voor een bereik richting 200 kilometer. Voordelen: een lagere vraagprijs voor de auto, lager totaalgewicht, minder milieubelastend en er valt na afloop minder te recyclen. 

De buitenkant

Bij de verkoopstart is alleen nog de luxe First Edition uitvoering leverbaar. De Kodo-designtaal van Mazda is bij de MX-30 weer wat verder doorontwikkeld. Opvallend is ook de neus, met de grote diepe grille en overhangende motorkap. De zogenaamde suicide-doors zorgen voor een gebruiksvriendelijke instap, nadeel is wel dat een achterdeur niet te openen is zonder ook het voorportier te openen. De aflopende daklijn zorgt voor een wat sportievere uitstraling. De First Edition heeft standaard Ceramic metalliclak,18-inch wielen en adaptieve led-koplampen.

De binnenkant

Mazda gebruikt in het interieur zoveel mogelijk milieuvriendelijke materialen zoals bijvoorbeeld kurk en gerecyclede petflessen. Je hebt de keuze uit twee interieur-uitvoeringen; modern met wit kunstleder en lichtgrijze stoffen zitting gemaakt van gerecyclede PET-flessen, of industrieel met donkerbruin kunstleder met zwarte denim zitting. Fraai is ook het ecologische kurk, verwerkt in de middenconsole.  

De First Edition heeft meerdere schermen; het centrale scherm voor het digitaal instrumentarium, een laag in de middenconsole achter de keuzehendelpook geplaatst touchscreen voor de bediening van de temperatuur, luchtstroom en stoelverwarming en bovenop het dashboard uiteraard een infotainmentscherm. Standaard zijn ook de head-updisplay de parkeerhulp rondom, de achteruitrijcamera, navigatie, Apple CarPlay, DAB+ en cruise control.  

De aandrijving

De elektrische aandrijflijn van de Mazda MX-30 heet ‘e-Skyactiv’ en is sterk genoeg om 141 pk te leveren. Met een wallbox kan het accupakket met een laadsnelheid van 11 kW in zo’n 9 uur volledig opladen worden, met 22 kW kan dit in 4,5 tot 5 uur. Snelladen met de “Chademo- of Combo-standaard” zorgt ervoor dat het accupakket binnen een half uur tot veertig minuten weer tot 80 procent is opgeladen.

Duidelijk is dat Mazda een gok neemt met die beperkte actieradius. Voor mensen die ook lange afstanden rijden, is het dan een optie om de Mazda MX-30 als tweede auto in te zetten. Andere prestatiecijfers heeft Mazda nog niet afgegeven, dus dat is nog even afwachten.

Mazda heeft vertrouwen in de kwaliteit van de auto want het geeft wel tot 8 jaar of 160.000 km garantie. Vanaf herfst 2020 kunnen we de MX-30 bij de dealer verwachten, bestellen kan nu al. Van de First Edition uitvoering zijn 1.400 exemplaren voor Nederland gereserveerd.

 

Meer autonieuws? Check onze uitgebreide Lifestyle NWS autorubriek!
Wil jij op de hoogte blijven van al het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!