Lotus Emira

Lotus komt met prachtige sportwagen: de Lotus Emira

Lotus komt met een prachtige sportwagen op de markt, de Lotus Emira. Aan de buitenkant zie je de verwantschap aan de elektrische hypercar van Lotus, de Evija. Het kleine, maar legendarische Lotus is, naast z’n Formule 1 activiteiten, bekend om z’n betaalbare lichtgewicht sportwagens. Heerlijke rijdersauto’s, vooral door de combinatie van lichte materialen en potente motoren. De Emira zal trouwens wel het laatste Lotus model zijn met een verbrandingsmotor aan boord, Lotus stapt volledig over op elektrische aandrijving. De Emira is het eerste Lotus model dat volgens de nieuwe richting van het merk gebouwd is: geschikt voor dagelijks gebruik, comfortabeler dan voorheen, functioneel en met de nieuwste technologie aan boord.

Keuze uit twee aandrijflijnen

Van Lotus kunnen we op korte termijn ook sportieve gezinsauto’s verwachten en een SUV. De Emira biedt de keuze uit twee aandrijflijnen: de bekende 3,5-liter supercharged V6 van oorspronkelijk Toyota of ’s werelds krachtigste productie 4-cilinder turbocompressor motor die Lotus samen met Mercedes-AMG ontwikkeld heeft. Bij de lancering van de First Edition van de Emira zal het vermogen van de motor 360 pk bedragen, voldoende voor een sprint van 0-100 km/h in minder dan 4,5 seconden en een topsnelheid van 290 km/h.

Lotus belooft dat de prijzen van de Emira beginnen bij minder dan €72.000, nog zonder belastingen. In 2022 komt de Emira in eerste instantie als coupé op de markt, vanaf 2023 ook als roadster.

Geely

De boost van de activiteiten van Lotus is mogelijk gemaakt door investeringen van de huidige eigenaar van het merk, het Chinese Geely, dat ook Volvo en Polestar in z’n bezit heeft. Om de kosten te drukken in de toekomst is Lotus een samenwerking aangegaan met Renault dochter Alpine. Lotus en Alpine zullen komende generaties elektrisch aangedreven sportwagens samen ontwikkelen.

De buitenkant

De Lotus Emira is ontwikkeld op een nieuw lichtgewicht aluminium chassis, waar ook toekomstige sportwagens van Lotus op gebouwd zullen worden. Het resulteert erin dat het totaal gewicht van de Emeria slechts 1.405 kg bedraagt. De buitenmaten van de sportwagen zijn flink groter dan we gewend zijn van het merk, de Evija even buiten beschouwing gelaten. Het geheel oogt als een aantrekkelijke, volwassen sportwagen. De nieuwe designtaal, zoals die van buitenverlichting en de luchtkanalen , zagen we al bij de elektrisch aangedreven Evija. Die laatste valt overigens met z’n 1.9 miljoen euro wel in een andere prijsklasse.  

De binnenkant

Aan de binnenkant vallen de zachte materialen rondom het dashboard op. Duidelijk om het verblijf wat comfortabeler te maken. Het stuurwiel is zowel aan de bovenkant als onderkant wat afgevlakt. Boven de middenconsole is een 10,25-inch touchscreen voor het informatie-en audiosysteem geplaatst. Android Auto en Apple CarPlay zijn standaard te gebruiken. Achter het stuurwiel zit een tweede scherm voor info over motorprestaties en instrumentarium. Voor het audiogeluid maakt Lotus gebruik van het Britse KEF. Hun nieuwste systeem Uni-Q belooft een hyperrealistische geluidservaring.

De motoren

Welke motor je ook kiest, het is een middenmotor, achter de voorstoelen geplaatst. De door Lotus aangepaste V6 van Toyota is ook in de Lotus Exige en Evora te vinden, de veteraan is nog springlevend en sterker dan ooit: verwacht wordt tegen de 400 pk. De motor is naar keuze gekoppeld aan een handbak of automatische transmissie met dubbele koppeling. Welke motor je ook kiest, hij drijft de achterwielen aan. 

Veel verwacht Lotus ook van de nieuwe tweeliter turbocharged ‘i4’ motor die het samen met Mercedes-AMG ontwikkelde. De motor wordt dwars gemonteerd en is voorzien van een nieuw luchtinlaatsysteem en nieuwe uitlaat. 

Standaard wordt de Lotus Emira geleverd met 20 inch grote Goodyear Eagle F1 Supersport-banden. 

Lotus Emira-2
Lotus Emira-3
Lotus Emira-4
Lotus Emira-5

Kijk voor meer informatie over de Lotus Emira op de website van Lotus.