De Lotus Emeya

Lotus Emeya

De Lotus Emeya is de nieuwe elektrische grand tourer (GT) van Lotus. Zelf spreekt Lotus van de eerste elektrische hyper-GT. Hoe dan ook: het is één van de snelste elektrische GT’s ter wereld, met een acceleratie van 0-100 km/u in minder dan 2,8 seconden. Een echte concurrent dus van de Porsche Taycan.

De Lotus Emeya kom je nog niet op de weg tegen, op dit moment worden de laatste testen afgerond. Het betreft een driejarig test- en ontwikkelingsprogramma dat werd uitgevoerd in 15 landen op twee continenten. Van de Duitse autobahn, Alpenpassen tot aan de afgelegen gebieden van Mongolië. Ook werd getest op racecircuits als de Nürburgring Nordschleife en het hoge-snelheidscircuit van Nardò in Zuid-Italië.

De Emeya staat aan de top van de line-up van luxe elektrische lifestyle-modellen van Lotus. De productie en verkoop gaat nog in 2024 van start, prijzen zijn nog niet bekend gemaakt.

Over Lotus

Vanaf 1948 was Lotus een Engelse fabrikant van vooral kleine, betaalbare, uiterst lichtgewicht sportwagens. Het kleine Britse merk werd gekocht door het Chinese Geely, de eigenaar van ook Volvo, Polestar en Lynk&Co. Zo langzamerhand wordt duidelijk dat het de Chinezen vooral om de naam en de uitstraling van het merk Lotus ging, het modellen portfolio is nu helemaal gewijzigd. De Emeya is niet het eerste elektrische model van Lotus, in 2019 kwam de Evija, daarna de Eletre.

De buitenkant

De Emeya is een grote GT met sportwagen eigenschappen. Hij heeft geavanceerde en actieve aerodynamische features, zoals de baanbrekende actieve grille in het front, de diffuser aan de achterkant en de achterspoiler. Het zwaartepunt van de auto is laag en dat is goed voor de stabiliteit en rijgedrag.

De Emeya is voorzien van een elektronisch geregelde luchtvering. De geavanceerde sensoren van het systeem monitoren de weg 1.000 keer per seconde en passen de vering automatisch aan om een maximale rijkwaliteit te garanderen.

De binnenkant

Veel aandacht besteedde Lotus aan het gebruik van duurzame materialen, gemaakt van hergebruikte vezels uit de mode-industrie, maar ook PVD-aluminium, alcantara, nappaleder en Ultrafabrics PU.

Elke inzittende van de Emeya kan het interieur op de gewenste temperatuur instellen, met de Lotus-app is dit ook vanuit huis al mogelijk. Het 55-inch head-up display – het grootste en meest geavanceerde in een Lotus – heeft een sneeuwmodus die het display blauw maakt, zodat de bestuurder de contouren van de weg gemakkelijker kan zien tegen een witte achtergrond.

In samenwerking met KEF is een  audiosysteem ontwikkeld dat garant staat voor een ongeëvenaarde muziekervaring.  Het geavanceerde luidsprekersysteem met de bekroonde KEF Uni-Q® speakers, de ruimtebesparende Uni-Core™ subwooferbehuizing en het Dolby Atmos compatibel 3D-surroundgeluid,  tilt de audiobeleving naar een nieuw niveau.

De aandrijving

De Emeya line-up is uitgerust met de krachtige Lotus dual-motor. Met zijn topsnelheid van meer dan 250 km/u en een sprinttijd van 0 naar 100 km/u in minder dan 2,8 seconden is deze Lotus één van de snelste elektrische GT’s ter wereld.

De Emeya is ook supersnel  op te laden. Met een 350 kW DC-snellader kan hij in ongeveer vijf minuten een actieradius van 150 km bijladen en het accupakket binnen 18 minuten tot 80% laden.

De Lotus Emeya-2
De Lotus Emeya-3
De Lotus Emeya-4
De Lotus Emeya-5
De Lotus Emeya-6
De Lotus Emeya-7
De Lotus Emeya-8
De Lotus Emeya-9
De Lotus Emeya-10
De Lotus Emeya-11
De Lotus Emeya-12

Meer informatie over de Lotus Emeya vind je hier.