Lotus Eletre

Lotus Eletre

Zoals al eerder aangekondigd komt Lotus met een nieuwe, volledig elektrisch aangedreven, SUV in de showroom: de Lotus Eletre. Wie had dat ooit gedacht van het merk dat bekend stond om z’n betaalbare, uiterst lichtgewicht sportwagens. En dan nu een SUV van meer dan 2.000 kg. Times are changing zullen we maar zeggen. En dat is in een versnelling gekomen toen het kleine Britse merk Lotus werd gekocht door het Chinese Geely, de eigenaar van ook Volvo, Polestar en Lynk&Co. Zo langzamerhand wordt duidelijk dat het de Chinezen vooral om de naam en de uitstraling van het merk Lotus ging, het modellen portfolio is nu helemaal gewijzigd.

De Lotus Eletre is volgens Lotus een Hyper-SUV door z’n prestaties: een vermogen van 600pk belooft een sprint van 0 naar 100 km/h in minder dan 3 seconden en een topsnelheid van meer dan 250 km/h. Het accupakket is groot genoeg voor een bereik van 600 km zonder bijladen. De Eletre is niet het eerste elektrische model van Lotus, in 2019 kwam de Evija op de markt. De Eletre is ontwikkeld in Engeland, in samenwerking met teams in China, Zweden en Duitsland. In de loop van dit jaar zal de productie starten in de splinternieuwe Geely fabriek in Wuhan, China.

De buitenkant

De Lotus Eletre is een auto met forse buitenmaten, grotendeels gemaakt van koolstofvezel en aluminium. Qua design valt het ‘cab-forward’-ontwerp op, een korte voorkant met daarachter een ruime cabine. Het is een SUV, maar door het lijnenspel zou je het ook een verhoogde sportwagen kunnen noemen. In de carrosserie zijn luchtgaten te zien achter de voor en achterwielen, goed voor de stabilisatie van de luchtstroom, met als bijeffect een lager gewicht. Geen buitenspiegels voor de Eletre, die zijn vervangen door camera’s. Het zijn drie verschillende camera’s, ter vervanging van een achteruitkijkspiegel, een 360-gradenbeeld van de auto van bovenaf voor het parkeren en een derde  voor het LIDAR-systeem waarmee de Eletre autonome rijmogelijkheden heeft. Voor het comfort heeft de auto luchtvering en actieve antirolstangen. Opvallend zijn ook de 23-inch lichtmetalen velgen met koolstofvezel inzetstukken voor een betere luchtstroom. Keramische remmen er voor dat de remweg zo kort mogelijk is.

De binnenkant

Het interieur van de Eletre is echt ongekend voor een Lotus, denk aan weelderige luxe en mooie en innovatieve materialen. De bekleding is gedeeltelijk gemaakt van wol. Het instrumentenpaneel is teruggebracht tot een dunne strip van 3 centimeter waarop de belangrijkste voertuig- en reisinformatie en infotainment is af te lezen. Ook aan de passagierskant is die strip aangebracht. Op het 15,1-inch grote OLED-aanraakscherm is detailinformatie te zien. Heb je die niet nodig, dan kun je het scherm naar achteren uit het zicht weg laten klappen. Door de lange cabine hebben ook de passagiers achterin volop de ruimte.  Het gerenommeerde Britse merk KEF levert het 1.380 watt geluidssysteem met 15-luidsprekers en surround sound-technologie. De auto is voorzien van autonome rijhulpsystemen (level 2), maar kan al meer dan nu wettelijk is toegestaan.

De aandrijving

De twee elektromotoren tussen de voor-en achterwielen in de Lotus Eletre zijn samen goed voor 600 pk. De accu-capaciteit bedraagt 100kWh. Het bereik met volle accu’s bedraagt 600 km en met 800v-technologie kunnen laadsnelheden tot 350 kW gehaald worden zodat in een stop van 20 minuten het bereik met 400 km verlengd wordt. Standaard is er ook de mogelijkheid om met 22 kW AC op te laden voor nog snellere laadtijden. 

Begin volgend jaar komt de snelle SUV op de weg. Lotus geeft voor de Eletre als richtprijs €120.000 aan, zonder belastingen nog. 

Lotus Eletre-2
Lotus Eletre-3
Lotus Eletre-4
Lotus Eletre-5
Lotus Eletre-6
Lotus Eletre-7
Lotus Eletre-9
Lotus Eletre-10

Voor meer informatie over de Lotus Eletre kijk je op de website van Lotus.