Lifestyle NWS Business Lady: Karin Dijksman

Voor de rubriek Lifestyle NWS Business Lady interviewen wij een aantal inspirerende jonge, talentvolle en sophisticated Nederlandse business ladies over hun weg naar succes. Twee weken terug was het de beurt aan Simone Rommelaars. Deze week spraken wij met Karin Dijksman!

Dijksman Communicatie is al zeven jaar lang een begrip in de PR wereld. Parfummerken, designers en een hele rits modemerken: ze willen allemaal vertegenwoordigd worden door Karin Dijksman en haar team. Tijd om deze duizendpoot het hemd van het lijf te vragen!

‘Leven is durven!’

‘Ik kan niet stil zitten.’ Een creatief brein in combinatie met zakelijk instinct en energie voor tien, dat is Karin Dijksman in een notendop. Haar pr-bureau is booming, Dijksman Communicatie vertegenwoordigt merken als Lacoste, Mentos en Gucci. Maar multitalent Karin had met haar cv ook voor de klas kunnen staan, professioneel fotograaf en kunstenaar kunnen zijn of als Spaanse tolk in het Europees Parlement kunnen werken.

Gerrit Rietveld

Dat Karin een veelzijdige vrouw is, blijkt wel uit alles wat ze tot nu toe gedaan heeft. Haar weg naar succes? ‘Ik groeide op in Rotterdam waar mijn ouders een modezaak hadden. Na school was ik altijd op de zaak te vinden en zag ik mijn ouders zes dagen in de week keihard werken. Ik wist al vroeg wat ondernemerschap inhield, maar dat was in eerste instantie niet mijn droom. Ik wilde kunstenaar worden en tekende en schilderde er altijd op los.’

Na de middelbare school leek een opleiding aan de Gerrit Rietveld Academie een logische stap. ‘Ik werd zelfs toegelaten! Maar toen ik dat studierooster zag… Jezus, moet ik vijf dagen in de week gaan kleien en schilderen? Dat is nou ook weer niet de bedoeling…’

Karakter

Een studie Spaans en daarna Europese Studies volgden. ‘Dat studie gehop is eigenlijk wel tekenend voor mijn karakter. Ik ben iemand die ineens ontzettend enthousiast kan zijn over iets. Ik ga het avontuur vervolgens al aan voordat ik er eerst even goed over na heb gedacht.’ Lachend: ‘De ene keer pakt dat beter uit dan de andere keer. Voordeel van zo’n karaktereigenschap: als je van alles uitprobeert, komt er op een gegeven moment wel iets op je pad dat echt goed bij je past.’

Schot in de roos

Ze besloot een versnelde Marketing, Sales en Communicatie Opleiding te gaan doen en haalde in een jaar tijd haar NIMA A en NIMA B. ‘Die opleiding bleek een schot in de roos. Ik kreeg in dat jaar les van allerlei toppers uit de praktijk. Man, wat vond ik die mensen en het werk dat ze deden interessant!’

Doelgroep denken

Met haar NIMA op zak ging ze aan de slag bij de Hogeschool van Amsterdam als Marketing en Communicatie Functionaris voor onder andere het Fashion Management & Design Instituut en de Johan Cruyff University. ‘Ik was daar verantwoordelijk voor het organiseren van Open Dagen en de ontwikkeling van studiegidsen voor zestig verschillende studies (van Informatica tot Fashion Management) en daarmee ook zestig verschillende doelgroepen. Aan dat doelgroep denken heb ik de rest van mijn carrière wat gehad. Dat is immers de kern van het PR vak. Wie behoort tot de doelgroep van een merk (of opleiding), hoe krijg je ze in beweging en via welk platform bereik je die mensen?’

In de avonduren gaf ze communicatietraining en Spaanse les aan de HvA. ‘Kwam die studie Spaans toch nog van pas!’ En of dat allemaal nog niet genoeg was volgde ze in haar vrije tijd ook nog de beroepsopleiding voor fotograaf aan de Foto Academie in Amsterdam. ‘Had ik al gezegd dat ik het heeeel erg moeilijk vind om stil te zitten?’

Het roer om

Na de HvA gooide ze het roer om en werkte ze een jaar lang als freelance fotograaf. ‘Mijn eerste uitstapje naar het zelfstandig ondernemerschap, maar niet meteen een pretje. De concurrentie onder fotografen is moordend. Zeker als je, zoals ik, bij de middenmoot behoort. Je moet jezelf continu verkopen om een opdracht binnen te slepen. Toch heb ik in dat jaar een paar fantastische klussen gedaan. Zo stond ik ineens met mijn camera op het Filmfestival van Cannes om mensen als Johnny Depp en Bruce Willis te fotograferen en deed ik shoots voor de Avantgarde en Veronica Magazine. Ik had dat jaar nooit willen missen maar toen ik aan het eind de balans opmaakte en zag hoeveel ik nou eigenlijk verdiend had… oempf geen vetpot. Ik kon er eigenlijk niet van rondkomen.’

Zestig-urige werkweken

Ze besloot weer in loondienst te gaan en vond een baan bij bij PPGH JWT, de Nederlandse tak van het Amerikaanse reclamebureau J. Walter Thompson. Niet de minste in reclameland, Karin werd er medeverantwoordelijk voor de PR van topmerken als Vodafone, Mini, Philadelphia, Wilkinson Sword, TNT Express, Knorr en Lacoste.

Ze draaide er zestig-urige werkweken en bereide in het weekend vaak nog pitches voor. Ideaal voor iemand met energie voor tien. ‘Ik heb daar echt een toptijd gehad. Maar na vier jaar kwam er weer iets nieuws op mijn pad. Reclamebureau JuniorSenior vroeg me of ik een PR afdeling voor ze op wilde zetten. Ik mocht daar dus eigenlijk mijn eigen tokootje gaan runnen. Dat zag ik wel zitten.’

European Excellence Award

Die PR afdeling kwam er. En hoe! In 2008 kwam ze voor haar klant Hertz met het briljante idee om het NK achteruit inparkeren voor vrouwen te organiseren. ‘Het was tijd om voor eens en voor altijd af te rekenen met het imago dat vrouwen niet achteruit in kunnen parkeren. Het bleek een gouden greep, meer dan duizend vrouwen meldden zich aan voor de wedstrijd en de publiciteit rondom het evenement was gigantisch. Er waren meer dan dertig verschillende cameraploegen uit Nederland, Belgie en Duitsland op afgekomen, gekkenhuis!’ Ze wist met die campagne zelfs de European Excellence Award, de meest prestigieuze PR prijs van Europa, in de wacht te slepen. ‘Absoluut een hoogtepunt in mijn carrière.’

Mart Visser

Ze was nog aan het nagenieten van haar succes toen ze een bericht van haar goede vriend Mart Visser kreeg. ‘Hij had een bedrijfspand in de aanbieding op de Paulus Potterstraat. Of ik misschien nog iemand kende die op zoek was naar kantoorruimte. Bij het bericht had hij ook nog een foto toegevoegd. Toen ik de attachment opende, sloeg mijn hart drie keer over. “Ik weet wel iemand…” Stuurde ik terug. Ik had spontaan besloten om voor mezelf te beginnen.’ Lachend: ‘Niet nadenken maar gaan!’

Location location location!

Binnen twee maanden was Dijksman Communicatie een feit. ‘Lacoste is me sinds PPGH JWT altijd trouw gebleven en verhuisde met me mee. Zo’n groot merk als eerste klant, een droomstart! Dankzij Lacoste kon ik de huur van mijn prachtige pandje betalen. Niet alleen de naam Lacoste maar ook de locatie van dat pand trok vervolgens weer andere merken aan. Locatie is zo belangrijk. De eerste paar maanden had ik er alleen een paar kledingrekken staan maar zo’n chic pand in Amsterdam Oud-Zuid bleek een fantastisch visitekaartje.’

Passie

Na Lacoste volgden grote merken als Gucci, Dolce & Gabbanna, Hugo Boss, Puma, Mentos, Marlies Dekkers, Lexus, Jan Boelo enzovoort enzovoort. ‘Stuk voor stuk merken waar ik zelf ook echt in geloof. Pas als ik van een merk hou, kan ik iedereen vol passie over mijn liefde vertellen. Je kunt nog zo goed zijn in je vak, als je de PR moet doen voor een merk waar je niets mee hebt, is de kans op succes gering. Van meet af aan heb ik mijn klanten zorgvuldig uitgezocht. Al sta je met een zak geld op de stoep, als ik het gevoel heb dat ik met mijn diensten geen toegevoegde waarde voor je kan zijn, dan sla ik je aanbod vriendelijk af.’

Rumour around brands

Voor de merken die Karin wel in haar portefeuille heeft opgenomen gaat het in de PR allemaal om het creëren van rumour around brands. Via haar netwerk van journalisten, stylisten, bloggers, celebrities en socialites moeten haar merken de talk of the town worden. ‘Vanuit onze showroom lenen we kleding uit voor fotoshoots, films of evenementen, we verzorgen mediadagen, schrijven persberichten, nemen de social media uitingen voor onze rekening, zetten guerilla-acties op touw, organiseren events. Het draait bij het vertegenwoordigen van een merk allemaal om de keuze van het juiste kanaal voor de beoogde doelgroep.’

Hollands Next Pr Model

Zelfs voor het aannemen van haar personeel wendt Karin haar PR skills aan. ‘Ik was op een gegeven moment op zoek naar iemand die verstand had van mode en voor onze fashion merken aan de slag kon. Ik heb toen op I Love Fashion News een oproep geplaatst: word jij Hollands Next PR Model? De opdracht: wil je bij ons komen werken? Kom jezelf dan in drie minuten presenteren!’

Offdays

Inmiddels heeft Karin zes vaste krachten in haar team. ‘Maar die werkweek van vier dagen waar ik ooit weleens van droomde, zit er alsnog niet in. Ik draai nog steeds zestig-urige werkweken.’

‘Hoe het er dan met mijn sociale leven voor staat? Ik heb een fantastische dochter van elf en een geweldige partner waar ik al sinds mijn negentiende mee samen ben. Voor hen maak ik altijd tijd! Ook handig: voor mijn werk word ik uitgenodigd voor allerlei leuke events, mijn plus 1 op de lijst wordt vaak ingevuld door een van mijn vriendinnen. Zo zie ik die ook nog eens.’

Eerlijk is eerlijk, een eigen zaak, mijn gezin, het gaat allemaal niet vanzelf natuurlijk. De successen worden afgewisseld met gruwelijke offdays. Ik moet er heel hard voor knokken.’

Carpe diem

Is duizendpoot Karin inmiddels uitgejobhopt of kunnen we binnenkort nog een carrièremove van haar verwachten? ‘Ik leef heel erg in het nu. Ik heb in mijn leven al het een en ander voor mijn kiezen gehad. Van een roofoverval tot het verliezen van dierbaren die nog veel te jong waren. Dat heeft me echt doen beseffen dat je van elke dag het beste moet maken en alle kansen met beide handen moet aangrijpen. Als er morgen iets op mijn pad komt waar ik enthousiast van word dan zou ik dat avontuur zomaar weer aan kunnen gaan. Dus wie weet wat ik over vijf jaar aan het doen ben.’

Gouden tip?

Tot slot: wat is nou het ultieme geheim van succesvol ondernemen? ‘Tijdens mijn opleiding aan de Foto Academie zei Erwin Olaf eens tegen mij: schiet nou eens die foto die je eigenlijk niet durft te maken. Die uitspraak pas ik inmiddels toe op elk aspect van mijn carrière. Durf risico’s te nemen! Ga op zoek naar die uitdaging waarvan je in eerste instantie denkt “oh jee, help! Waar ben ik aan begonnen?” Berust niet teveel in dat waar je goed in bent maar stap ook eens uit je comfortzone. Dan ga je maar een keer op je snufferd. Nou en! Ondernemen is durven. Leven is durven!’

karin_dijksmanwww.dijksmancommunicatie.nl
Tekst: Sophie Verschoor
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!