Lifestyle NWS Business Lady: Anja Happé-Lensen

Voor de rubriek Lifestyle NWS Business Lady interviewen wij een aantal inspirerende dames over hun weg naar succes. In februari was het de beurt aan Superwoman Fien Vermeulen. Deze maand spraken wij met powervrouw Anja Happé-Lensen!

‘‘s Nachts vloeiden de tranen, maar ’s ochtends besloot ik er dan toch weer tegenaan te gaan’

‘Dat heeft dat vrouwtje met dat nagelstudiootje maar mooi geflikt!’ In 1981 opende ze één van de eerste nagelsalons van Nederland. Schattig, vond men dat toen. Inmiddels heeft ze als CEO van OPI Nederland een waar imperium opgebouwd. Selfmade powervrouw Anja Happé-Lensen (57) is een absolute autoriteit in haar vak. Van Dubai tot Zuid-Afrika, van Moskou tot Hong Kong, als nagelverzorgingsexpert vloog ze jarenlang de hele wereld over. Zonder diploma’s, want al haar kennis heeft deze pionier door zelfstudie verworven. Haar bewonderenswaardige weg naar succes.

37 jaar geleden zag Anja haar oorspronkelijke droom nog in rook opgaan. ‘Van kleins af aan wilde ik mijn eigen kapperszaak. Na de huishoudschool behaalde ik keurig al mijn kappersdiploma’s, maar toen ik werkervaring opdeed bij een vooraanstaande salon sloeg het noodlot toe: kapperseczeem. Huidkloven, blaasjes, bloedende, opengebarsten handen, bij mij waren de klachten zo ernstig en zo hardnekkig dat ik mijn droom moest opgeven.’

Overgewaaid uit Amerika

Terwijl Anja de klap verwerkte, reisden haar ouders af naar de Cariben voor een welverdiende cruisevakantie. ‘Ik kom echt uit een ondernemersnest. Mijn ouders hebben altijd een eigen horecazaak gehad waar ze snoeihard voor werkten. Naast de handen uit de mouwen steken is ondernemen ook kansen zien. Dus toen mijn vader op dat cruiseschip omringd werd door Amerikaanse dames met geverfde nagels, begon zijn ondernemersbloed te borrelen. Bij thuiskomst viel hij maar meteen met de deur in huis: “Anja, niet getreurd, ik weet wat jij gaat doen! Je werkt het liefst met je handen toch? Je vindt het leuk om iets te creëren en je bent graag onder de mensen. Jij gaat hier in Helmond een nagelsalon beginnen.” Zijn enthousiasme was zo aanstekelijk, ik was eigenlijk direct om.’

Pionieren

35 jaar geleden opende Anja als een van de eersten in Nederland een nagelstudio. Hartstikke leuk, voorop lopen, maar het betekende ook dat ze alles zelf moest uitvogelen. ‘Let wel, het was 1981 toen’, benadrukt Anja. ‘Er was nog geen internet dus voor mij ook geen Youtube tutorials ‘nagels lakken’ of Instagram accounts met de laatste trends. Een opleiding? In die tijd? Nee joh, het kwam allemaal op zelfstudie aan. Ik las alles wat ik over nagelverzorging in handen kon krijgen, kocht elk potje wat op mijn pad kwam en oefende het lakken op iedereen die dat maar wilde. Van een stamgast van mijn ouders, die voor zijn werk veel reisde, kreeg ik modemagazines uit Amerika cadeau met daarin af en toe wat pagina’s over nagelverzorging. Ik liep de spaarzame beautybeurzen af waar ik tussen alle mascara’s, oogschaduw en lippenstiften soms eens een potje nagellak aantrof.’ Ook schreef ze cosmeticaleveranciers aan met de vraag of zij haar salon van nagellak konden voorzien. ‘Daar werd ik dan hard om uitgelachen. Nagellak werd alleen verkocht aan beautysalons als onderdeel van een cosmeticapakket. Losse verkoop was niet lucratief genoeg. Het was echt pionieren!’

Elke cent terug in de zaak

Uiteindelijk wist ze één leverancier zo gek te krijgen om haar vaste supplier te worden. ‘Voor die kans ben ik hen nog altijd dankbaar. Eerlijk is eerlijk, het was misschien niet het allerbeste merk op de markt maar mijn salon kon in ieder geval open.’ Binnen acht jaar tijd groeide haar eenmanszaak uit tot een gerenommeerde salon met vijf medewerkers. ‘Iedere maandag hielp mijn vader me met de boekhouding en herinnerde hij mij er steevast aan: elke cent terug in de zaak!’

Bloed, zweet en tranen

Intussen had Anja ook een dochter gekregen, Milou. ‘Ik voedde Milou in mijn eentje op en runde tegelijkertijd een goedlopend bedrijf. In die tijd was een vrouw met een eigen onderneming nogal vooruitstrevend. Echt serieus werd ik vaak ook niet genomen. “Een nagelstudiootje? Ach, wat enig.” Als je kinderen kreeg, was je carrière als vrouw al helemaal voorbij natuurlijk. Maar mijn zaak opgeven? Hell no! Opgeven komt in mijn woordenboek niet voor. Ik ging wel even laten zien hoe dat moest, het moederschap én een carrière.’ Bloed, zweet en een hoop tranen volgden, bekent Anja. ‘Mijn dochter was één van de weinige kinderen die fulltime naar de kinderopvang ging. Man, wat heb ik me daar vaak schuldig over gevoeld. ‘ s Nachts vloeiden de tranen, maar ’s ochtends besloot ik er dan toch weer tegenaan te gaan.’

Cheeky

Naast het moederschap en een eigen zaak was er gelukkig ook nog ruimte voor romantiek: in 1994 stapte Anja Lensen in het huwelijksbootje met Paul Happé. Naast partners in de liefde waren ze ook zakenpartners. ‘In 1993 ging Paul met mij mee naar een beautybeurs in Düsseldorf, waar onder andere OPI met een stand stond. Kwalitatief was OPI absoluut beter dan de producten waar ik normaal gesproken mee werkte maar helaas waren de potjes in Nederland slecht verkrijgbaar. Terwijl ik daar op de potjes nagellak dook, raakte Paul aan de praat met de persoon die verantwoordelijk was voor de distributie in Duitsland en Zwitserland. Cheeky als hij is, vroeg Paul hem op een gegeven moment: en wie doet dan de distributie in Nederland? Een paar maanden later ondertekenden we een contract en waren we de directeuren van OPI Nederland.’

Van onschatbare waarde

Paul en Anja staken ieder 10.000 gulden in de zaak. ‘Van dat geld sloegen we een flinke voorraad nagelproducten in, schaften we een computer aan en huurden we een stand op de beautybeurs in Maastricht. Ook mijn vader – mijn absolute held! –bleek opnieuw van onschatbare waarde. Bij de bibliotheek leende hij alle Gouden Gidsen die hij in handen kon krijgen en noteerde hij het adres van iedere schoonheidssalon die hij daarin tegenkwam. Vervolgens hebben we al die salons door middel van een brief op de hoogte gesteld van het feit dat OPI Nederland met een stand op de beurs in Maastricht zou staan. Nu, 24 jaar later, hebben mijn man en ik twintig mensen in dienst en zijn we marktleider in professionele nagelverzorging. Dat heeft dat vrouwtje met dat nagelstudiootje maar mooi geflikt!’

Bovenop de trends

Anja werkt niet alleen samen met haar man, ook dochter Milou (29) maakt tegenwoordig deel uit van het team. ‘Paul en Milou zijn zakelijk het sterkst. Zij voeren de salesgesprekken, sturen de accountmanagers aan en houden zich bezig met de financiën. Ik ben verantwoordelijk voor de inkoop van onze producten, wat onder andere inhoudt dat ik constant bovenop de trends moet zitten. Dankzij Instagram en Pinterest weet de hedendaagse consument precies wat in is. Om voorop te lopen moet je die social media dus voor zijn. Ter illustratie: terwijl de lente hier nog maar net is aangebroken, ben ik alweer bezig met de Kerstkleuren. Wat we deze lente/zomer op onze nagels moeten smeren? Van zoete pastelkleuren tot Chrome Nails, van nude tinten tot zwarte accenten. Gelukkig leven we in een tijd waarin eigenlijk niets passé is. Je kunt nu juist een statement maken door de verschillende trends te combineren.’

Een lange adem

Naast de inkoop is Anja verantwoordelijk voor de ontwikkeling en coördinatie van de OPI-opleidingen, trainingen en workshops. ‘Een aantal jaar geleden vloog ik nog de hele wereld over om mijn expertise te delen, inmiddels focus ik me alleen op de Nederlandse markt. Ik adviseer salons die willen groeien en help ze bij het zetten van die volgende stap. Ik vertel ze bijvoorbeeld dat in ons bedrijf continuïteit voorop staat. Dat lange termijn denken mis ik nog weleens bij ondernemers. Als ze binnen een paar maanden geen fantastisch lopende zaak hebben, willen ze de handdoek alweer in de ring gooien. Ondernemen is ook een lange adem hebben!’

Even lekker klagen

Het familiebedrijf van Anja loopt als een goed geoliede machine. Hun geheim? ‘Passie, onvoorwaardelijke betrokkenheid en duizend procent vertrouwen in elkaar, het is fantastisch om samen te werken met je gezin! Al is het soms wel jammer dat ik tijdens het avondeten niet even lekker kan klagen over mijn zakenpartner die vandaag de bokkenpruik op had. Die chagrijn zit dan immers recht tegenover me aan tafel, haha!’

Timemanagement

‘Toekomstdromen? Als mijn bedrijf er over vijf jaar nog net zo voor staat als nu ben ik een gelukkig mens! Maar vooruit, als ik dan toch mag fantaseren: iets vaker op vakantie zou wel leuk zijn. Een paar jaar geleden zijn Paul en ik op safari geweest in Tanzania. Een droomreis! En tevens de enige keer in mijn werkende leven dat ik mezelf 14 dagen achtereen vrij heb gegeven. “Gun jezelf dat nou eens, mam”, zegt mijn dochter altijd. Maar voordat ik een vakantie kan boeken, is mijn agenda alweer volgelopen.’ Lacht: ‘Kortom: ik droom van een cursusje timemanagement.’

 

Tekst: Sophie Verschoor
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op TwitterFacebookInstagram en Pinterest!