Lamborghini Countach

Lamborghini Countach LPI 800-4

Eén van de grootste iconen van het verleden van Lamborghini is de Lamborghini Countach. Precies 50 jaar geleden werd dit model gepresenteerd. Lamborghini wil de verjaardag niet ongemerkt voorbij laten gaan en komt met een splinternieuwe, hedendaagse, uitvoering van de Countach. Er worden er maar 112 exemplaren van gemaakt en zoals verwacht zijn die allemaal al verkocht. Het is ook niet zo dat de nieuwe Countach een uitlopend model, zoals bijvoorbeeld de Aventador, gaat vervangen. Het is dus éénmalig feestje voor de happy few.

Lamborghini had zich als doel gesteld om een nieuwe Countach te maken met als uitgangspunt het design van de historische Countach en die te vertalen naar de tegenwoordige tijd. Onderhuids is de nieuwe Countach een Aventador, maar dan uiteraard met een supermoderne aandrijving, dezelfde als in de allang uitverkochte Lamborghini Sián, een V12 hybride motor met 48 v e-motor. Het totale systeemvermogen bedraagt 814 pk. Ongelooflijke snelheden komen hiermee binnen handbereik: in 2,8 seconden van 0 naar 100 km/h en een topsnelheid van 335 km/h. Het beste van Lamborghini van dit moment is dus verwerkt in de nieuwe Countach.

De buitenkant

Het design van de oorspronkelijke Countach was het werk van ontwerpstudio Bertone. Het ontwerp van de nieuwe Countach is van Lamborghini zelf. De vorm van de wielkasten, koplampen, koelopeningen achter de portieren, de scherpe hoeken, de wigvorm, de achterkant met de horizontale lamellen over de achterruit, het komt allemaal terug in het design van de nieuwe Countach. 

De buitenkant is nagenoeg geheel van koolstofvezel gemaakt, dit resulteert in een laag wagengewicht van 1.595 kg. Grappig detail is dat je de transparantie van het glazen dak kunt regelen met een druk op de knop. Qua design is het mooi dat de achterkant niet “ontsiert” wordt door een grote achtervleugel. De vier uitlaatpijpen zijn verwerkt in de achterdiffusor. Smaak is natuurlijk persoonlijk, maar wij vinden de nieuwe Countach van een ongekende schoonheid.

De binnenkant

De binnenkant heeft veel van die in de Aventador. Natuurlijk zijn er nieuw ontworpen onderdelen. De middentunnel bijvoorbeeld met het 8,4 inch HDMI aanraakscherm voor autobedieningen en connectiviteit zoals Apple CarPlay. En er zijn verwijzingen naar de originele Countach zoals het  gebruikte leer met geometrische stiksels. Het dashboard verwijst met dat vierkante motief ook naar het design van de jaren 70. Je zit heel laag in de cabine van de Countach LPI 800-4, maar dat past ook bij de wigvorm van de buitenkant.

De aandrijving

De 6.5 liter V12 tempobeul ligt achter de voorstoelen. Het gaspedaal intrappen veroorzaakt een orgie aan geluid, waar je niet teveel op moet letten, want je hebt alle aandacht nodig voor het stuur. De twaalfcilinder levert maximaal 780 pk aan de permanente vierwielaandrijvingstransmissie. De 34 pk sterke 48 volt e-motor is direct op de versnellingsbak gemonteerd en zorgt voor onmiddellijke respons en verbeterde prestaties. Dit is techniek waar Lamborghini patent op heeft: mild-hybride technologie voor een directe verbinding tussen elektromotor en wielen met behoud van de angstaanjagende prestaties van de atmosferische V12 benzinemotor. Met het Lamborghini Dynamic- en Achterwielstuursysteem heeft de Countach LPI 800-4 grote wendbaarheid bij lage snelheden en optimale stabiliteit en controle bij hogere snelheden. Dit alles zorgt voor unieke rij-sensatie.

Lamborghini is in z’n fabriek in Sant’Agata Bolognese begonnen met de bouw van het eerste exemplaar. En die is bestemd voor een Nederlandse geluksvogel! Zoals al gezegd; alle 112 te produceren exemplaren hebben al een baasje gevonden. Voor wat het waard is; de eigenaren tikken zo’n 2,6 miljoen euro af voor hun speeltje.

https://youtu.be/MYWdClD9ems
Lamborghini Countach-2
Lamborghini Countach-3
Lamborghini Countach-4
Lamborghini Countach-5
Lamborghini Countach-6
Lamborghini Countach-7
Lamborghini Countach-8
Lamborghini Countach-9
Lamborghini Countach-10

Kijk voor meer informatie op de website van Lamborghini.