Lamborghini Aventador S Coupé

Lamborghini heeft de Aventador LP 700-4 vervangen door de Aventador S Coupé. Dus…? Nog meer pk’s en nog meer snelheid! De iconische, atmosferische, V12 motor is nu 740 pk sterk (+40) en door de nieuwe software LDVA (Lamborghini Active Vehicle Dynamics) is het nu de Lamborghini met de meest geavanceerde technologie aan boord. Hierdoor is het mogelijk om de beschikbare power nog beter en veiliger in te kunnen zetten voor maximale snelheid in bochten en op het rechte stuk. Vierwielaandrijving en vierwielsturing zorgen voor betere stabiliteit bij hogere snelheden. Daarnaast zorgen aanpassingen op het aerodynamische vlak voor nog meer downforce om de supercar op de weg te houden. Resultaat: in 2,9 seconden op de 100 km/h, in 6 op 200 km/h. De topsnelheid heeft Lamborghini toch maar begrensd op 350 km/h.

Het design

Vijf jaar oud is de Aventador nu, nog te jong om hem in een geheel nieuw jasje te steken. Volstaan wordt met een paar fikse aanpassingen aan de voor-en achterkant. Aan de voorkant nu een langere splitter, waardoor de auto nog vaster op de weg gedrukt wordt, de downforce is zelfs met 130% toegenomen ten opzichte van het uitgaande model. De achterbumper is nu zo gemodelleerd dat hij herinneringen aan oproept aan de klassieke Lamborghini Countach (1974-1990). De buitenkant van de auto is van koolstofvezel, waardoor het totaalgewicht met 1.575 kg aan de lage kant kan blijven.

De spoiler achterop kan in 3 standen, afhankelijk van de snelheid. Opvallend is ook die zwarte diffuser met de drie uitlaatpijpen in het midden gebundeld. Door het scherpe lijnenspel en die haaienbek oogt de sportwagen lekker sportief-agressief.

Het interieur

Aan de binnenkant oogt het interieur bijzonder luxueus. Mooie materialen en met de laatste technologie aan boord. De mogelijke opties om de auto helemaal van jou te maken zijn haast onbeperkt. Het TFT scherm is interactief, met mooie graphics en voor elke rijmodus een specifiek menudesign.

Het infotainmentsysteem dat Apple CarPlay ondersteunt is ook nieuw.

De motor

Lamborghini heeft de kleptiming aangepast van de V12 motor aangepast, waardoor 40 pk extra beschikbaar komt. Nieuw voor Lamborghini is ook vierwielbesturing, de Aventador S Coupé is hiermee als eerste uitgerust. Het innovatieve LDVA (Lamborghini Active Vehicle Dynamics) controle systeem eenheid combineert alle informatie van de sensoren van de auto en stelt realtime de beste instelling voor elke rijomstandigheid in. Het resultaat is een perfecte, veilige en messcherpe performance.

Lamborghini voegt ook een nieuwe rijmodus toe; naast de standen Strada, Sport en Corsa is er nu ook standje Ego waarmee je het karakter van het onderstel en de aandrijflijn helemaal naar eigen smaak kunt aanpassen.

Bij rustig rijgedrag is het mogelijk om de helft van de 12 cilinders uit te schakelen, dat scheelt weer in het brandstofverbruik. De standaard carbon-keramische remschijven zorgen er voor dat het projectiel binnen 31 meter stil kan staan vanaf 100 km/h.

De prijs

Al het mooie heeft z’n prijs en dat gaat zeker op voor de Lamborghini Aventador S Coupé. Het aankoopbedrag in Nederland bedraagt zo’n € 471.000 en dat is € 35.000 meer dan voor z’n voorganger de Aventador LP 700-4. Schrik je niet van het aankoopbedrag, dan kun je het komende voorjaar al genieten van deze supercar.

 

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!