Een nieuwe Aston Martin Vantage!

Een nieuwe Aston Martin Vantage!

Eindelijk, na 12 jaar een nieuwe Aston Martin Vantage!  Eigenlijk is de voorgaande Vantage nog ouder, dat model werd namelijk al op de Detroit Motor Show van 2003 gepresenteerd. Die uitgaande Vantage was ondanks z’n leeftijd toch een van onze favoriete sportcoupé’s. Kan de nieuwe hem overtreffen?

Wat ons betreft wel

Wat ons betreft wel; de nieuwe Vantage ziet er weer fantastisch uit en heeft een geweldige motor aan boord. Met een tijdloze, vloeiende carrosserielijn, kenmerkend voor alle nieuwere Aston Martins. Een lange motorkap en de schuin aflopende achterzijde. Hij lijkt veel op de Aston Martin DB10 in de laatste James Bond film Spectre.

Onder de motorkap ligt een 4,0-liter biturbo-V8 met 510 pk van strategisch partner Mercedes-AMG.

De auto is gebouwd op een aluminium basis, waardoor het totaalgewicht met 1.530 kg laag is gebleven. De gewichtsverdeling van 50/50 tussen vóór en achteras is ideaal. Het motorvermogen wordt via een achttrapsautomaat van ZF of met handgeschakelde zevenbak naar de achterwielen gevoerd. De sprint naar de 100 km/h gaat in 3,6 seconden en z’n topsnelheid bedraagt 312 km/h.

Van buiten

Het nieuwe instapmodel van Aston Martin is wat ruimer dan de uitgaande versie. De lengte is met 8 centimeter toegenomen en de breedte met 7 centimeter. Toch is hij nog 28 centimeter korter dan een DB11, waar hij technisch op gebaseerd is. Dus is het een echte tweezits sportcoupé en geen  2+2.

70 procent van de gebruikte onderdelen is volledig nieuw ontwikkeld voor de Vantage. De buitenkant is een bijzonder fraaie mix van ingetogen lijnen en bijzondere kenmerken zoals die grote grille aan de voorkant en flinke diffuser aan de achterkant.

Van binnen

Ook het interieur straalt klasse uit. Mooi ontworpen, gebruik van kwaliteitsmaterialen en dankzij elektronicaleverancier Mercedes-AMG helemaal state-of-the-art. De twee inzittenden hebben wat meer beenruimte dan in de voorgaande Vantage. Ook is de bagageruimte wat groter, ook al ontbreekt dan wel weer een dashboardkastje.

Achter het stuurwiel zijn speciale schakelpeddels gemonteerd, die volgens Aston Martin “race-like”  . schakelen mogelijk maken in combinatie met de achttrapsautomaat van ZF. Het infotainmentsysteem wordt aangestuurd met een controller tussen de voorstoelen.

De motor

Net als z’n voorganger is de nieuwe Vantage voorlopig alleen met een V8 te koop. En dat is bepaald geen straf. Het is een 510 pk sterke 4.0 V8-biturbomotor van Mercedes-AMG. We kennen die motor van de Mercedes-AMG GT en Mercedes-AMG C63 S. De sportcoupé kan hiermee in 3,7 seconden naar de 100 km/h en z’n max is 312 km/h. Getallen die garant staan voor puur genieten van power en snelheid.

In 2019 volgen een Roadster en een V6-uitvoering.

Vantage GTE

Van de Vantage komt ook een niet-straatlegale versie op de markt, de Vantage GTE. Deze auto zal gaan racen in het FIA World Endurance Championship in de GTE Pro-klasse.

Wanneer ophalen?

De nieuwe Aston Martin Vantage is misschien niet de snelste sportwagen op de markt, maar wel wat ons betreft de meest aantrekkelijke. In het tweede kwartaal van 2018 staat de nieuwe Vantage in de showroom. De prijs voor Duitsland is al vastgesteld op € 154.000,- . Reken voor Nederland op een prijs rond de € 200.000,-.

 

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!