Cadillac Lyriq

Cadillac Lyriq

De markt van luxueuze auto’s wordt al sinds lang gedomineerd door Europese merken. Een beetje buiten beeld blijft dan wat op dit gebied in andere werelddelen gebeurt. In Amerika is het merk Cadillac van GM (General Motors) van oudsher een grote speler. Auto’s van dit merk zijn in Nederland nog bij een paar dealers door de die-hards te verkrijgen. In het verleden werd nog wel reclame gemaakt voor deze limousines, maar sinds GM zich grotendeels terugtrok uit Europa, na de verkoop van Opel aan PSA, stellen de verkoopaantallen niet veel meer voor.

Cadillac, sinds 1909 in bezit van GM, is ondanks z’n wat Frans klinkende naam een 100% Amerikaanse automaker uit dé autostad van de VS; Detroit. De merknaam komt van de stichter van de stad Detroit, Antoine de la Mothe Cadillac.

In Amerika is het dus een ander verhaal met Cadillac. Had je het daar gemaakt, dan kocht je een Cadillac, het merk was dan ook onderdeel van de Amerikaanse cultuur. Zelfs Donald Trump verplaatst zich het liefst in z’n Cadillac, bijgenaamd “The Beast”, de best beveiligde limousine ter wereld.

Het merk is nog springlevend, de missie van het merk is om vanaf 2030 alleen nog volledig elektrisch aangedreven auto’s te maken. Het EV-offensief van Cadillac begint in 2022 met de productieversie van de Cadillac Lyriq.

Lyriq

De Lyriq is al in conceptvorm gereed, naar verwachting zal nog wel hier en daar wat bijgeschaafd worden, maar ga er maar van uit dat de definitieve vorm niet veel gaat afwijken van het concept.

De Lyriq wordt de allereerste elektrische auto van het Amerikaanse luxemerk. De naam is een grappige verwijzing naar het feit dat Cadillac het vaakst genoemde merk in popsongs is in de US.

De buitenkant

De Cadillac Lyriq is vooral een indrukwekkend grote auto met veel binnenruimte. Qua design is het een coupé-SUV, lang, hoog op de grote wielen en veel strakke vlakken en scherpe lijnen. Door de lange wielbasis kan het accupakket laag tussen de assen blijven wat voor een hoop binnenruimte zorgt. Aan de voorkant valt vooral de enorme black crystal grille op. In de grille zijn Iichtelementen verwerkt die zoveel licht kunnen geven dat het niet nodig is om grote koplampunits te monteren. In de grille is ook het lichtgevende logo verwerkt, als je met de sleutel in je zak richting de auto loopt licht het logo op. De deuren gaan vanzelf open bij een lichte aanraking.

De binnenkant

Door het verwerken van zoveel mogelijk functies binnen het enorme scherm (33 inch!) op het dashboard oogt het interieur heel minimalistisch. Volgens Cadillac heeft het scherm de grootste resolutie ooit, met een miljard verschillende kleuren. Ook nieuw is het dual-plane head-up display waarmee je in twee lagen informatie op de voorruit geprojecteerd krijgt en je je ogen op de weg gericht kunt houden. Overigens heeft de Lyriq de nieuwste versie van Super Cruise aan boord, een rijassistent voor handsfree rijden.

In de concept Lyriq zien we vier losse stoelen, de definitieve versie zal waarschijnlijk naar keuze wel over meerdere zitplaatsen beschikken.

De aandrijving

Over de elektrische aandrijving maakt Cadillac nog niet zoveel bekend. Wel dat er de keuze mogelijk is tussen achterwiel- en vierwielaandrijving. De Lyriq krijgt een actieradius van meer dan 480 kilometer en kan met 150 kW snelladen. De Cadillac Lyriq heeft Ultium-accu’s die tot 70 procent minder gebruik maken van kobalt dan de huidige batterijen.

Cadillac Lyriq
Cadillac Lyriq
Cadillac Lyriq
Cadillac Lyriq
Cadillac Lyriq
Cadillac Lyriq
Cadillac Lyriq
Meer autonieuws? Check onze uitgebreide Lifestyle NWS autorubriek!
Wil jij op de hoogte blijven van al het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!