Cadillac CELESTIQ

Cadillac Celestiq

Cadillac kennen we als het Amerikaanse merk van GM dat van die grote, superluxe, limousines maakte. De laatste 20 jaar hebben we in Europa niet zoveel van het merk gehoord. Na de verkoop van Opel aan Stellantis werd GM een kleine speler op de Europese markt. Toch is Cadillac nog steeds ‘alive and kicking’ in de USA. Donald Trump is een groot fan van het merk en verplaatste zich het liefst in z’n Cadillac, bijgenaamd “The Beast”, de best beveiligde limousine ter wereld. In 2023 komt Cadillac met z’n eerste volledig elektrisch aangedreven auto, de Lyriq en daarna komt de deze week gepresenteerde elektrische Cadillac Celestiq op de markt.

300.000 dollar

Om een beeld te geven; de Lyriq gaat zo’n 63.000 dollar kosten, de Celestiq 300.000 dollar. Voor een Amerikaanse auto is dat een kingsize bedrag. Cadillac heeft dan ook al z’n kennis en kunde gestopt in de ontwikkeling van deze super de luxe limousine. De auto met een aluminium spaceframe zal in een beperkte jaarproductie van 400 stuks met de hand gebouwd worden in het Global Technical Center van General Motors in Warren, Michigan. De splinternieuwe Celestiq wordt het nieuwe vlaggenschip van Cadillac.

Cadillac

Cadillac is bijna het oudste (=Buick) Amerikaanse automerk. In 1902 rolde de eerste Cadillac uit de werkplaats in Detroit. Vanaf 1909 behoort het merk tot het General Motors-concern. Met Detroit heeft het merk altijd een sterke binding gehad. De merknaam verwijst direct naar de stichters van Detroit, de familie Cadillac. Voor het gemak werd het wapenschild van die familie als logo gekozen. Cadillac werd in de loop der jaren bekend als bouwer van superluxueuze, enorm grote limousines. 

De buitenkant

Het design van de Celestiq is zonder meer geslaagd te noemen, met z’n fastback- achtige lijnen. We herkennen wel de overeenkomsten met het SUV model Lyriq, maar de lage Clestiq oogt veel gedistingeerder, breder en met een langere wielbasis. Zo’n 100 onderdelen van de auto zullen overigens met een 3D-printer gemaakt worden, zowel polymeer- als metalen stukken. Het glazen dak is bijzonder, met vier kwadranten en hangende deeltjes. Elke inzittende kan het glas boven hem instellen op z’n eigen niveau van daktransparantie. 

De binnenkant

Er is plaats voor vier personen, die allemaal hun eigen stoel hebben. En wat voor een stoel! Verwarming, ventilatie, nekverwarming en massage, het is allemaal in te stellen. Gek genoeg voor een elektrisch aangedreven auto: tussen de stoelen links en rechts loopt een middentunnel met een lengte van wel twee meter. De Celestiq zal uitgevoerd worden met de nieuwste handsfree rijhulptechnologie van Cadillac, de Ultra-Cruise™. Over de gehele breedte van het dashboard zijn vijf geavanceerde high-definition LED-displays gemonteerd, onder een ononderbroken stuk glas. Het sfeervolle interieur oogt vooral met de binnenverlichting aan, bijzonder aantrekkelijk.

De aandrijving

Over de elektrische aandrijving van de Celestiq heeft Cadillac nog niet veel bekend gemaakt. Wel dat de actieradius met vol accupakket zo’n 480 km zal bedragen en dat is op zich niet grensverleggend. Nu maar hopen dat die Celestiq ook onze kant op gaat komen. Wordt vervolgd.

Cadillac CELESTIQ-2
Cadillac CELESTIQ-3
Cadillac CELESTIQ-4
Cadillac CELESTIQ-5
Cadillac CELESTIQ-6
Cadillac CELESTIQ-7
Cadillac CELESTIQ-8
Cadillac CELESTIQ-9
Cadillac CELESTIQ-10
Cadillac CELESTIQ-11

Meer informatie over de elektrische Cadillac Celestiq vind je hier.