Aston Martin Valhalla

Aston Martin Valhalla

Aston Martin heeft de definitieve productieversie van de Aston Martin Valhalla gepresenteerd. Een echte hypercar met z’n 950 pk sterke hybride aandrijving. De Formule 1 afdeling van Aston Martin was betrokken bij de ontwikkeling van de Valhalla en dat heeft z’n vruchten afgeworpen. Wat dacht je van een 0-100km tijd van 2,5 seconden en een topsnelheid van 330 km/h. En toch is de nieuwe Aston Martin niet bestemd voor het circuit, maar gewoon voor de openbare weg. De door Aston Martin aangepaste AMG motor, een sterke 4,0-liter V8 met twee turbo’s, ligt achter de beide voorstoelen en wordt voor de aandrijving ondersteund door twee elektromotoren. De prijs? Reken maar op €700.000, en dat nog zonder belastingen. Het goede nieuws is dan wel dat je er nog even voor kunt sparen, de supercar komt pas in 2023 beschikbaar.

De auto met middenmotor krijgt een vaste positie in het leveringsprogramma van Aston Martin, dus geen limited edition of zo iets. De Aston Martin Valhalla is één van de twee nieuwe sportwagens die de autobouwer met verbrandingsmotoren blijft bouwen. De andere is de nog te onthullen nieuwe Vanquish. Alle andere modellen van Aston Martin worden op korte termijn geëlektrificeerd.  

De buitenkant

De Valhalla is zo licht mogelijk gebouwd, dus een basis van koolstofvezel en daarmee een wagengewicht van 1.550 kg. Je ziet dat er alles aan gedaan is om de auto zo aerodynamisch mogelijk  te maken. Opvallend is dat dit zonder grote spoilers kon. Er zit wel een beweegbare spoiler aan de achterkant, maar vrij onopvallend. Wel opvallend zijn de vleugeldeuren en de enorme diffusor achter. Door alle aanpassingen wordt bij een snelheid van 240 km/h een op de Formule 1 geïnspireerde downforce genereerd van 600 kg en dat is bijzonder gunstig voor de wegligging. Qua design is vooral de achterkant van de Valhalla opvallend met z’n aflopende daklijn en die twee naast elkaar geplaatste uitlaatpijpen.

De binnenkant

Aston Martin heeft nog geen beelden van de binnenkant beschikbaar gesteld. Wat we wel weten is dat de nieuwste systemen zijn ingebouwd op het gebied van adaptieve cruise control, forward collision warning, dodehoekdetectie, parkeersensoren en een 360-graden-camera (met surround view optie). Het nieuwe Aston Martin HMI infotainmentsysteem kan overweg met Apple Carplay en Android Auto. Vanwege gewichtsbesparing zijn de stoelen niet verstelbaar maar op de bodem vastgeschroefd. Om toch een goede zitpositie te regelen zijn de pedalen en de stuurkolom verstelbaar. De voetsteunen zijn ook verhoogd voor een lage heup-tot-hiel zitpositie, zoals in een Formule 1-auto. 

De aandrijving

Bijzonder trots is Aston Martin op de aandrijflijn van de Valhalla. Een op maat gemaakte V8-motor van AMG drijft via een Dual Clutch Transmission, een primeur voor Aston Martin, de achterwielen aan. Het is de best presterende V8-motor ooit in een Aston Martin. Een elektromotor drijft de voorwielen aan, de andere ondersteunt de V-8 motor op de achterwielen. Voor het achteruitrijden zorgt de voorste elektromotor. Door de elektromotoren kan de Valhalla ook volledig elektrisch rijden, hoewel dat maar met een actieradius van 15 km kan en dat met een maximum  snelheid van 130 km/h. 

Veel aandacht is ook besteed aan het uitlaatgeluid. Met een lichtgewicht uitlaatsysteem met actieve kleppen voor een verstelbaar geluid hoor je het opwindende en authentieke Aston Martin geluid.

Aston Martin Valhalla-2
Aston Martin Valhalla-3
Aston Martin Valhalla-4
Aston Martin Valhalla-5
Aston Martin Valhalla-6
Aston Martin Valhalla-7
Aston Martin Valhalla-8

Kijk voor meer informatie op de website van Aston Martin.