cv

Zo laat je de persoon achter het cv zien

Maak van je cv geen droge opsomming van wat je gedaan hebt, maar laat het persoon achter het cv zien. John Koeman geeft adviezen over succesvol solliciteren, communiceren en vergaderen. Hij legt uit hoe je het beste de persoon achter het cv kunt laten zien.

“Na het lezen van zo’n driehonderd cv’s kom ik zelf tot een aantal tips die echt helpen om het curriculum vitae veel meer te laten lijken op de persoon die het cv schrijft. Belangrijk is om je te realiseren dat de lezer van het cv een totale indruk van je krijgt. De unieke persoonlijkheid die jij bent moet in jouw cv naar voren komen.”

Vier woorden die jou goed beschrijven

Vraag eens aan je leidinggevende(n), collega’s en vrienden (en je partner!) hoe zij jou in vier steekwoorden zouden omschrijven. Zet die vier steekwoorden dikgedrukt boven jouw cv. De Amerikaanse psycholoog David Lieberman stelt dat lezers van cv’s sterk beïnvloed worden door het noemen van positieve eigenschappen. Nederlanders zijn wat nuchterder en gaan dan eerder kijken of het wel klopt. Die hebben dan iets van ‘ja, ja, nou dat zal wel’. Dat is ook positief, want zij gaan jouw cv al gericht scannen. Jij hebt hun mindset al beïnvloed. Gefeliciteerd!

Laat deze vier woorden steeds terugkomen in je werk

De recruiter gaat dus scannen. Dan leest hij of zij dat jij bijvoorbeeld op de binnendienst gewerkt hebt bij een fabrikant en verantwoordelijk was voor het rayon Zuid-Nederland. Daar krijgt een recruiter geen gevoel bij, want er zullen wel meer mensen zijn die in Zuid-Nederland voor een binnendienst bellen.

Welke gesprekken kon jij nou uitstekend voeren? Welke problemen heb jij ooit gesust en opgelost? Hoe heb jij jouw leidinggevende kunnen helpen om bedrijfs- of afdelingsbeleid uit te voeren? Beschrijf dat ook in een of twee zinnen. Laat daarbij ook iets van jezelf zien. Een recruiter moet jouw genoemde eigenschappen bevestigd zien, maar het helpt ook echt als hij of zij jou al een beetje leert kennen.

We zijn te algemeen

Vaak zijn we zo enorm op zoek naar werk, dat we zo ons best doen om ‘goed’ gevonden te worden, dat we daarbij te voorzichtig worden. Geef een recruiter ook een beeld van waar je misschien niet zo goed in bent. Door helder neer te zetten waar je goed in bent en waar je energie van krijgt, ziet een recruiter ook waar jouw mindere kanten zitten. Uit mijn eigen cv blijkt dat ik van afwisseling houd en graag met lastige mensen werk. Nou, dan weet de recruiter ook wel dat ik geen kantoorpand zoek. Ik zou een hele binnendienst compleet gek maken als ik daar zou werken. Zoiets mag een recruiter best weten. Graag zelfs.

Zet een foto met jezelf op jouw werkplek op je cv. Daarmee geef je een recruiter meteen een beeld van jouzelf in actie. Als je een brochure van een auto bekijkt, zie je ook de auto in actie. Vaak een beetje overdreven op een Noors fjord of ergens in Alaska, maar de bedoeling is duidelijk. Laat jezelf in actie zien.

Gebruik sociale media

Zet dezelfde foto van je cv ook op Facebook en op LinkedIn. Als de recruiter gaat googelen en hij of zij ziet dezelfde foto weer, dan geeft dat herkenning. Vraag oude collega’s en werkgevers om een referentie op LinkedIn. Ik heb ooit met angst en beven al mijn klanten om referenties gevraagd en ik kreeg er meer dan dertig! Ook van mensen waarvan ik dat niet verwacht had. Leuk! Gewoon doen. Je krijgt echt een leuke boost van een mooie referentie. Goed voor je zelfvertrouwen en dat helpt je bij het solliciteren.

Maak van je cv geen droge opsomming van wat je gedaan hebt

Solliciteer je via de mail, zorg dan voor een handtekening onderaan de mail met natuurlijk een link naar jouw profiel. Let wel op jouw Facebookpagina. Staan daar foto’s op van wilde feesten? Pas op dat de drie of vier positieve eigenschappen ook hier te zien zijn.

Tijdens mijn MBA-opleiding leerde ik steeds weer dat ‘perceived quality’ de doorslaggevende succesfactor is voor producten en bedrijven. Onze perceptie van een product bepaalt het succes. Topproducten worden gelanceerd en mislukken omdat de presentatie en dus de perceptie niet goed is. Maar dat geldt ook voor jou als sollicitant. Jij bent een uniek en buitengewoon product op de arbeidsmarkt en de perceptie van de klant, de recruiter bepaalt jouw succes.

Jij creëert waarde

Als medewerker creëer jij waarde voor jouw werkgever. Die betaalt geen salaris omdat jij zo leuk bent, maar omdat je echt iets heel goed kunt. Het ultieme doel van jouw cv is om te laten zien dat jij daar erg goed in bent. Natuurlijk ben je niet de enige, maar dat geldt voor auto’s in elk prijssegment toch ook?

De aankoop van een auto berust voor het overgrote deel op emotie. Er zijn mensen die echt iets hebben met een bepaald automerk. Geloof mij, dat is zelden op harde feiten gebaseerd. Zo werkt het ook met sollicitanten. Bij twee of meer sollicitanten met gelijke kwalificaties gaat emotie echt een rol spelen.

Succes met het vergroten van jouw ‘gunfactor’!

 

Tekst: John Koeman
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!