Xbus-camper

XBUS Camper

Lekker met een camper op vakantie. Maar ja, ze zijn best prijzig. Het Duitse bedrijf ElectricBrands AG vond dat ook en ging aan de slag om een kleine elektrische en betaalbare camper te ontwerpen. Ze hadden onder de naam XBUS al een kleine modulaire, elektrisch aangedreven, bedrijfswagen op de markt gebracht, dus de basis was er al. Het resultaat is werkelijk verbazingwekkend: niet alleen de specificaties zijn indrukwekkend, de techniek is dat zeker. De goedkoopste versie van de vierwiel aangedreven XBUS Camper met 10-kWh batterij kost ongeveer 29.000 euro, met opties kan het prijskaartje zo’n 4.000 euro hoger worden.

Wat krijg je voor je investering?

Een wat ruigere en hogere off-roadversie kost 2.000 euro extra. In ieder geval is dit onvergelijkbaar met de campers die we al kennen. Wat krijg je voor deze investering? Een elektrisch aangedreven mini camper met een batterijenpakket, voldoende voor 200 kilometer actieradius, met een 30-kWh batterij upgrade wordt dit 600 kilometer. Maak je gebruik van zonnepanelen op het dak, dan zijn 200 kilometer gratis “bij te tanken”. Alle voor de camper gebruikte materialen zijn voor 98% te recyclen.

ElectricBrands AG

Het bedrijf is gevestigd in Itzehoe, Sleeswijk-Holstein, Noord-Duitsland. Voor de diverse XBUS uitvoeringen (vracht, personenvervoer, Camper) heeft ElectricBrands AG al een ruim dealernetwerk van 600 partners voor Europa ingericht. Het dealernetwerk heeft al 10.000 orders genoteerd, daarnaast zijn er 9.000 voor-reserveringen aangevraagd. ElectricBrands AG verwacht zo’n 1.000 werknemers nodig te hebben voor het produceren van de XBUS. Deze zomer start de productie in Itzehoe. 

De buitenkant

De XBUS Camper is zeer compact: 3,95 meter lang, 1,63 meter breed en 1,92 meter hoog. Kies je voor de off-road versie dan is deze 6 centimeter breder en 5 centimeter hoger. Extra ruimte ontstaat door een pop-up dak en de slide-out aan de achterzijde. Op de een of andere manier word je vrolijk als je naar de buitenkant van de camper kijkt. Hij is smal en je zit optisch gezien vrij hoog. Het leeggewicht van het geheel is tussen de 500 en 800 kg zonder accu’s/personen/lading en het toegestane totaalgewicht is ca. 1.600 kg. 

De binnenkant

Tja, het is niet ruim binnen, maar wel bijzonder doordacht en op een douche en toilet na is zo goed als alles aan boord: koelkast, Smart-tv, kookplaat, zoetwatertank, gootsteen. En natuurlijk een bed, van 2,1 meter lang en 1,3 meter breed. De XBUS Camper heeft in de cockpit een 10,2 inch kleurenscherm waarmee door aanrakingen een modern infotainmentsysteem te bedienen is. Er is standaard een luidsprekersysteem geïnstalleerd net zoals een Bluetooth-interface, Apple Car Play en Android Auto. 

Door het hefdak is er redelijk wat hoofdruimte en als je het bed inklapt is er zelfs nog plek voor een tafeltje en bankje.

De aandrijving

Het elektrische campertje heeft standaard vierwielaandrijving, elk wiel heeft zijn eigen, in de naaf geïntegreerde, elektromotor met 48-volt techniek. Het continu vermogen is 75 pk, het piekvermogen 76 pk. De producent geeft aan dat de topsnelheid is ‘meer dan 100 km/u’ is. Volledig opladen kan thuis in drie tot vijf uur via een 220V stopcontract, met 11 kW Type 2 kan dit aanzienlijk sneller. Snelladen langs de snelweg zit er niet in, maar met de XBUS Camper zul je de snelweg, zoveel als mogelijk is, mijden.

Xbus-camper-2
Xbus-camper-3
Xbus-camper-4
Xbus-camper-5
Xbus-camper-5
Xbus-camper-7
Xbus-camper-8
Xbus-camper-9
Xbus-camper-10
XBUS Camper-11
XBUS Camper-12
XBUS Camper-13
XBUS Camper-14

Meer informatie over de XBUS Camper vind je hier.