Range Rover Evoque

Range Rover Evoque nu ook als Plug-in Hybride 

Land Rover komt met een nieuwe uitvoering van de Range Rover Evoque, de P300e, een Plug‑in Hybrid Electric Vehicle oftewel PHEV. Het is meteen de minst dure, maar toch sterkste uitvoering van de Evoque! Een gouden combinatie dus. De premium SUV heeft een 1.5 liter driecilinder turbo benzinemotor aan boord, goed voor 200 pk en gecombineerd met een elektromotor komt het  systeemvermogen op 309 pk uit. En de prestaties zijn er naar; in 6,4 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h en een gemiddeld verbruik van 1,4 liter benzine voor 100 km. De topsnelheid bedraagt 213 km/h. De actieradius voor alleen elektrisch rijden is gemiddeld 66 kilometer. De benzinemotor drijft de voorwielen aan, de elektromotor de achterwielen. De Plug‑in Hybride-versie van de Range Rover Evoque is per direct te bestellen voor prijzen die beginnen bij 56.130 euro.

De buitenkant

Smaak is natuurlijk persoonlijk, toch weten we zeker dat de meeste mensen de Range Rover Evoque een erg aantrekkelijke auto vinden. Deze SUV met vierwielaandrijving is niet alleen een stoere off-roader, maar zeker ook een luxe urban lifestyle auto voor met name jonge mensen in stedelijke gebieden. Dat de Range Rover Evoque nu ook als Plug-in Hybride te verkrijgen is, zal de aantrekkelijkheid voor deze doelgroep alleen maar vergroten.

De binnenkant

De Range Rover Evoque heeft een mooi, luxueus, interieur, een aantrekkelijke mix van hoogwaardige materialen maar ook gerecycled plastic. Het design is sober gehouden, waardoor het geheel opgeruimd oogt. De techniek is helemaal up to date. De Evoque heeft standaard een aantal slimmigheden aan boord, zoals bijvoorbeeld de 9,5-inch achteruitkijkspiegel’. Wanneer het zicht naar achteren beperkt wordt door bagage of passagiers, kan de bestuurder een camera inschakelen die in de haaienvin-antenne op het dak zit. De camera heeft een breed gezichtsveld en laat haarscherp in de achteruitkijkspiegel zien wat er achter de auto gebeurt.

Voor het ruwe terrein werk heeft de auto Ground View-technologie. Dit maakt de motorkap transparant voor een veel beter zicht op wat er vlak voor de auto gebeurt. De beelden van drie camera’s (in de buitenspiegelbehuizing en motorkap) worden gecombineerd waardoor het op het videoscherm lijkt alsof je dwars door de motorkap heenkijkt. 

Met de InControl Remote-app voor smartphones kan de bestuurder op ieder moment de laadstatus van zijn auto controleren, de auto gereedmaken voor vertrek en tijden instellen waarop energietarieven lager zijn. 

De aandrijving

De splinternieuwe 1.5 liter 3-cilinder benzinemotor is gekoppeld aan een 8-traps automaat. De elektromotor is geïntegreerd in de achterwielophanging en wordt gevoed door een lithium‑ion batterij (15 kWh) die onder de achterbank zit. Opladen kan met een laadkabel Mode 3, in 1 uur en 24 minuten is de batterij 80% vol. Deze laadkabel is ook geschikt voor een wallbox of openbaar laadpunt van 7 kW (AC, wisselstroom). Met een openbaar DC-laadpunt (gelijkstroom) met 32 kW is de batterij in een halfuur voor 80% van de capaciteit opgeladen.

De slimme plaatsing van de PHEV-technologie zorgt voor meer rijdynamiek, het zwaartepunt van de auto is 6% lager en de gewichtsverdeling voor/achter is meer in balans. Omdat de technologie zich onder de wagenvloer bevindt, blijft de binnenruimte gelijk aan de Evoque’s op conventionele brandstoffen.

De bestuurder van de Range Rover Evoque P300e kan kiezen uit drie rijstanden; HYBRID, EV en SAVE.

In stand HYBRID wordt de aandrijfkracht automatisch gecombineerd door de benzinemotor en elektromotor. Het systeem schakelt op basis van de geplande route tussen elektrische en conventionele aandrijving voor een zo laag mogelijk brandstofverbruik. Met de stand EV rijd je 100% elektrisch. Met SAVE heeft de benzinemotor het voor het zeggen en wordt de batterij opgeladen door het opvangen van bij het remmen vrijkomende energie.

 

 

Meer autonieuws? Check onze uitgebreide Lifestyle NWS autorubriek!
Wil jij op de hoogte blijven van al het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!