Porsche Taycan Cross Turismo

Porsche Taycan Cross Turismo

Dit is hem dan: de splinternieuwe Porsche Taycan Cross Turismo. Al in 2018 presenteerde Porsche het conceptmodel hiervan op de Autosalon van Genève en nu is de productieversie er in definitieve vorm. Uiteraard is de Taycan Cross Turismo nauw gerelateerd aan de bestaande Taycan. Dit model is al zeer succesvol voor Porsche, er zijn al 30.000 stuks van verkocht. De Taycan Cross Turismo is zeg maar de praktischere variant van de Taycan. Het is een lifestyle-combi met een ruimere cabine en standaard met luchtvering, alleen met vierwielaandrijving en een grotere accu.

Verschil met de Taycan

De daklijn is aangepast en de achterkant heeft een ander design, waardoor de passagiers achterin meer hoofdruimte hebben en door de grote achterklep kan er meer bagage meegenomen worden. De reguliere Taycan heeft een kleine sedan-achterklep. Klap je de achterbank naar beneden dan heb je zelfs 1.200 liter laadvolume. De Cross Turismo heeft zo’n 3 centimeter meer bodemvrijheid en optioneel is een Off-Road Design-pakket beschikbaar. Porsche heeft speciaal voor de Taycan Cross Turismo een dakkoffer en een fietsendrager voor maximaal 3 elektrische fietsen ontworpen.

De buitenkant

De Taycan Cross Turismo  ziet er veel stoerder uit dan de Taycan, je moet er van houden om in zo’n opvallende auto te rijden, maar dat geldt natuurlijk eigenlijk voor alle Porsche’s. De auto oogt vooral lang, laag en breed, dat laatste vooral aan de achterkant, geaccentueerd door de donkere horizontale strook waarin ook de achterlichten verwerkt zijn. Porsche laat zien dat een elektrisch aangedreven auto qua design niet onder hoeft te doen voor een ruige off-roader met verbrandingsmotor. 

De binnenkant

Het interieur van de Taycan Cross Turismo  wijkt nauwelijks van de Taycan af, behalve dan dat de Cross Turismo praktischer in het gebruik is door z’n extra ruimte en grote achterklep. 

Elektrische aandrijving

Ook technisch is de Porsche Cross Turismo vrijwel identiek aan de reguliere Porsche Taycan. Uiteraard met 100% elektrische aandrijving.  De Cross Turismo heeft altijd vierwielaandrijving, daarom heet de instapversie ‘Taycan 4’. De twee elektrische motoren leveren 380 pk continu en 476 pk in overboost. Een sprintje van stilstand naar 100 km/h kan in 5,1 seconden en de topsnelheid bedraagt 220 km/h. Het bereik met volledig geladen accu’s is maximaal 456 km. 

Boven de instapversie Taycan 4 is de Porsche Cross Turismo leverbaar als Taycan 4S (571 pk), Turbo (680 pk) en de Turbo S (761 pk). Die laatste sprint in 2,9 seconden van 0 naar 100 km/h. Grappig is natuurlijk wel dat Porsche de benaming Turbo blijft hanteren, terwijl het volledig elektrisch aangedreven auto’s zijn. 

Prijzen Porsche Taycan Cross Turismo

De Cross Turismo is vanaf mei te bezichtigen bij de Porsche Centra. Prijzen heeft Pon ook al bekend gemaakt: vanaf €97.400 voor de instapversie Taycan 4 tot vanaf €193.200 voor de Turbo S. 

Porsche Taycan Cross Turismo-2
Porsche Taycan Cross Turismo-3
Porsche Taycan Cross Turismo-5
Porsche Taycan Cross Turismo-6
Porsche Taycan Cross Turismo-7
Porsche Taycan Cross Turismo-8
Porsche Taycan Cross Turismo-9
Porsche Taycan Cross Turismo-10
Porsche Taycan Cross Turismo-11
Meer auto artikelen? Check onze uitgebreide Lifestyle NWS autorubriek! Wil jij op de hoogte blijven van al het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!